waterfilter

Re: waterfilter

Berichtdoor aadbloem » 13 Jan 2024, 13:25

kajoe schreef:wij kregen altijd een flesje natron loog zo noemden zij het en dat was uitgerekend voor 5 ton water per flesje dus iedere keer 3 stuks aan boord tank moest dan driekwart vol zijn en die flesjes er in kiepelen dan 24 wachten en de tank leeg pompen ,maar ondertussen de leidingen door spoelen met dat water ,daarna alles leeg en opvullen tot vol leidingen goed door spoellen dus ook de hydrofoor en drinken maar .
maar je kan eens vragen aan de drinkwater maatschappij wat het beste is chloor zeker niet .

Kajoe: waarom chloor zeker niet?? Maar wel Natronloog? Natronloog is heel erg corrosief.

Drinkwatermaatschappijen gebruiken Hadex, daar adverteert Hadex ook mee. Hadex bevat een bepaalde concentratie Natriumhypochloriet. Een flesje dunne bleek chloor van de Hoogvliet bevat 5% Natriumhypochloriet en 95% water. Ik doe altijd 1x een kopje van de Hoogvliet. Hadex is ook Natriumhypochloriet maar kost 25x zoveel. Je drinkwater ruikt dan 1x naar zwembad en tank je drinkwater in bepaalde gemeentes in Frankrijk dan ruikt je drinkwater wederom naar zwembad. In de ene gemeente wat meer dan de andere....
Een buisje Steradent kan ook maar dat is wel wat weinig. Aanrader Steradent zegt dat je 1 tablet op 20 cc water nodig hebt, dat is dus 5 tabletten voor 1 liter. Bij een watertank van 100 liter heb je dan 500 Steradent tabletjes nodig. Steradent is citroenzuur. Werkt ook voor ontsmetting maar is niet erg sterk vandaar die dosis van 500 tabletjes per 100 liter.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2024, 17:36

Oké, maar als je 500 tabletten op 100 liter gebruikt ontploft je tank! :D

Een buisje op 500 liter geeft al een enorme reactie!

Tip kreeg ik trouwens van de inspecteur die bij ons op de beroepsschepen het water keurde.
Hij adviseerde dit en niets anders, filters zijn er op de schepen van tussen gehaald, bron van bacteriën!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor bas » 13 Jan 2024, 21:28

Tip kreeg ik trouwens van de inspecteur die bij ons op de beroepsschepen het water keurde.
Hij adviseerde dit en niets anders, filters zijn er op de schepen van tussen gehaald, bron van bacteriën!

Bijzondere tip. De bron ligt 9 van de 10 keer inderdaad buiten de tank omdat die hoeveelheden water veel sneller opwarmen, maar dan kun je net zo goed de hydrophoor en leidingen ook weghalen, daar heb je hetzelfde euvel in.
Mijn opgedane kennis over dit onderwerp komt ook uit de beroepsvaart, vandaar ook dat ik vrij stellig ben met de bewering dat er op het gemiddelde jachtje geen fluit van klopt. Komt ook doordat de testcriteria idem zijn als voor water uit de kraan thuis en dat is weinig realistisch, maar toch.
Drinkwatermaatschappijen gebruiken Hadex

Drinkwater in Nederland wordt geen chloride meer aan toegevoegd eigenlijk, enkel als het bijvoorbeeld "fout" gaat in leidingwerk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2024, 22:23

Alle doodlopende leidingen, bijvoorbeeld aftap leidingen/kranen die langer waren dan 40 cm moesten worden ingekort of verwijderd, dit om legionella te voorkomen.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor bas » 13 Jan 2024, 23:42

Doodlopende leidingen is er ook zo 1 idd. Vind ik 40cm nog best een eind trouwens.
Maar vergis je niet, een bootje wat een week ongebruikt in de haven ligt daarvan is dus het hele leidingwerk een dood systeem.
Wij hebben een boot met een overdaad aan accomodatie wat langere tijd leeg staat, dat is ook een verschrikking als dat niet bijgehouden wordt met spoelen e.d.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2024, 07:33

Wij hebben bakken ellende gehad met legionella, eenmaal in het watersysteem is het zeer lastig om het kwijt te raken!
complete verbouwingen, spoelen en alles registreren, complete logboeken zijn er aan geweid en maar monitoren om te kijken of er verbetering in zat.
Tijdens het douche niet ademen is de remedie!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor kajoe » 14 Jan 2024, 11:01

om even wij hadden geregeld controle van de gg/gd en ggd in Amsterdam deze kwamen dan met een brandertje waarmee ze eerst de kranen ontsmet? zijden ze en tapte dan op ieder punt een flesje af en een week of veertien dagen later kwamen ze dan weer als je in de gemeente lag met de uitslag .was dat fout moest je meteen ontsmetten of je nu passagiers aan boord had of niet alle benodigde spullen kreeg je van hun en ja alles gratis net zoals het drinkwater daar gratis was voor de scheepvaart (van de drinkwater boot moest je wel betalen).
ook in Arnhem het zelfde gedonder vaak op de zelfde reis en bv zeggen dat je in a dan goedgekeurd was hielp niets en omgekeerd ook .ook daar was het water gratis .
in mij vaartijd heb ik maar 2 keer de zaak goed ontsmet dit in de stillig perioden maar goed in het seizoen laadden we vaak om de dag als het mogelijk was 3tot 5 kub water dus redelijke verversing alleen op lange reizen zoals Frankrijk kon dat vaak niet en in die tijd had je overal daar nog gechloreerd water smerig toen .
ik heb ook op een rijn passagiers schip gevaren die laadde ruim 60 kub water per dag dir net 120 pass en 35 man bemanning .
wat die dingen tegenwoordig verbruiken weet ik niet maar zal nog wel heel wat zijn.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor bas » 14 Jan 2024, 12:47

Wij hebben bakken ellende gehad met legionella, eenmaal in het watersysteem is het zeer lastig om het kwijt te raken!
complete verbouwingen, spoelen en alles registreren, complete logboeken zijn er aan geweid en maar monitoren om te kijken of er verbetering in zat.

Dat klinkt heel bekend ja. Hier een keer het hok met hydrophoor, leidingen, e.d. in onderhoud gehad en om de droging van de verf wat te versnellen was er een ventilatorkacheltje bij gezet. Dat bleek achteraf ook een minder doordachte actie.
En toch hebben wij met reguliere testen eigenlijk nooit last van legionella en zijn het andere bacteriën die nogal snel aan de max zitten. Volgens mij de ecoli en huppeldepup kokken...die welig tieren
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor Oeverloos » 14 Jan 2024, 13:17

E.coli en enterokokken (Enterococcus faecalis en faecium) bacteriën afkomstig uit het darmkanaal.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: waterfilter

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2024, 14:23

Darmkanaal, over watersport gesproken!
In niet aan mij besteed, zit een sluis in maar die is nogal nijpend, verder vies en schaduwrijk, zeg maar donker kanaal.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten