Tankontluchter vuilwatertank verstopt?

Tankontluchter vuilwatertank verstopt?

Berichtdoor HansGrundemann » 24 Sep 2023, 10:53

Het lijkt erop dat de ontluchter van mijn vuilwatertank verstopt zit. De tank wordt met een handpomp leeggepompt. Ik kan een paar keer pompen, zonder dat er vuilwater wordt afgevoerd, daarna lukt dat niet meer vanwege tegendruk. Als ik dan in het gangboord de dop van de vuilwatertank open draai, hoor je de lucht het systeem ingaan. Met dop eraf kan ik het vuilwater mbv de handpomp afpompen. (De dop aan dek is bedoeld om via een vuilwaterstation de tank leeg te zuigen).

Op de boot zit dit type ontluchter: https://www.belship.com/nl/product/tank ... ks-16-mm/#

Volgens mij is dus de tankontluchter verstopt geraakt. Dat ding is van binnenuit zeer slecht bereikbaar, maar volgens mij moet ik het binnenste dopje van de ontluchter kunnen halen (durf geen kracht te zetten).

Zou dit idd het geval zijn en hoe zou ik het kunnen oplossen?

PS: het betreft grijs water en ik lig op groot open (zout) water.

Alvast bedankt voor tips,
Hans.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Tankontluchter vuilwatertank verstopt?

Berichtdoor eagle » 24 Sep 2023, 19:45

Ontluchters kunnen verstopt raken door insekten. Dat zijn kalkafzettingen die op te lossen zijn met een zuur, zoals waterlijnreiniger of een ontkalkingsmiddel.(Bril dragen!)

Vaak is er ook een geurfilter in de beluchtingsleiding; die raken vaak verstopt als er tankinhoud in komt. Bij sommige kan de filterinhoud worden vervangen, andere dienen te worden vervangen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Tankontluchter vuilwatertank verstopt?

Berichtdoor HansGrundemann » 26 Sep 2023, 19:45

Eagle bedankt voor de tips!
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Tankontluchter vuilwatertank verstopt?

Berichtdoor Solita74 » 28 Sep 2023, 10:48

In de huid doorvoer zit rvs fijn gaas zat bij mij ook dicht ,met een priem eruit ge peutert en opgelost
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten