Oudere dame alleen op motorboot

Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wilfrida » 29 Aug 2023, 17:12

Hallo,
Ik heb sinds dit seizoen een kajuitmotorboot van 8.25 en 3 meter breed.
Tot nu toe vaarden we met zijn 2’n .
Maar ik wil ook graag alleen kunnen varen.
Het besturen op zich is geen probleem.
Maar ik wil graag tips over aanleggen en afvaren en sluizen doorgaan.
Bestaat hier misschien schriftelijke informatie over of is er een cursus?
Alle adviezen zijn welkom!
Wilfrida
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Aug 2023, 16:57
ligplaats: Workum
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Aug 2023, 17:39

Ik vaar ook regelmatig alleen als de vrouw en kinderen geen zin hebben. Wat ik vaak doe is de voortouwen naar achter leggen zodat ik voor en achter tegelijk vast kan leggen over 1 of 2 bolders. Aanleggen op de middenbolder kan ook natuurlijk.
Stootwillen laat ik vaak hangen als ik alleen vaar.

Aankomen en wegvaren is gewoon gevoel krijgen over het schip. Beginnen bij rustig weer in een ruime box en maak het steeds iets uitdagender. Een boegschroef helpt hier eventueel bij maar ik doe ook zonder.

En het allerbelangrijkste... rust, niet gaan stressen geen paniek, daar zie je het vaak fout gaan bij andere mensen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2023, 17:58

Er zijn vaarscholen genoeg, die oudere damens nog van alles willen leren !
De betere zijn aangesloten bij K.N.W.V., een telefoontje, zal je de mogelijkheden in de buurt vertellen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Aug 2023, 06:48

"[.....] Wat ik vaak doe is de voortouwen naar achter leggen zodat ik voor en achter tegelijk vast kan leggen over 1 of 2 bolders. [.....]"

Hoe bedoel je dat? Kun je dat soms verduidelijken met een tekening? Ik snap hem niet.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Roadrunnertoao » 30 Aug 2023, 09:49

Als ik alleen op pad ga dan gebruik ik bij sluizen alleen de middenbolder. Zorg ervoor dat je fenders op de juiste hoogte hangen voordat je een sluis ingaat.
Een hele enkele keer ook wel eens alleen de voorkant vast gelegd, dan doorvaren (zodat je er een voorspring van maakt), iets gas en van de wal afsturen, zodat de achterkant naar de wal toetrekt. Eventueel kun je dan op het gemakje de achterkant vastleggen of het gas er iets ophouden tijdens schutten/of waar je ook ligt.
Bij aanleggen doe ik hetzelfde; middenbolder eerst dan de rest op het gemakje vastmaken.
En idd alles heeeeeel rustig doen.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Content » 30 Aug 2023, 10:04

Ik vaar ook altijd alleen... ik leg dan het liefst aan bakboord aan. Met achteruit slaan kruipt de boot vanzelf naar de kant. En gewoon 1 touwtje op de midden bolder. Ook bij sluizen met groot verval gaat dit prima. Touw wel weer terug naar de bolder.
Content
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jan 2023, 15:07
ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Blacktoppie » 30 Aug 2023, 14:34

Hooveld960 schreef:"[.....] Wat ik vaak doe is de voortouwen naar achter leggen zodat ik voor en achter tegelijk vast kan leggen over 1 of 2 bolders. [.....]"

Hoe bedoel je dat? Kun je dat soms verduidelijken met een tekening? Ik snap hem niet.


Gewoon het voortouw voor om de bolder vast zetten en dan naar achter in mn gangboord leggen net naast mn stuurstoel. zodat ik niet naar voren hoef te rennen om mn touw te pakken.. bij het op de kant springen heb ik dus beide touwen in mn hand.

Ik heb sowieso voor elke hoek 1 touw standaard klaar liggen, het valt me vaak op in sluizen dat mensen eerst de touwtjes moeten zoeken dan uit de knoop halen en dan vast zetten aan de boot en k
Dan pas klaar zijn om wat te doen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 30 Aug 2023, 15:03

Content schreef:Ik vaar ook altijd alleen... ik leg dan het liefst aan bakboord aan. Met achteruit slaan kruipt de boot vanzelf naar de kant. En gewoon 1 touwtje op de midden bolder. Ook bij sluizen met groot verval gaat dit prima. Touw wel weer terug naar de bolder.

Waarom vertel je dit nu ? Omdat je zo content bent met jezelf, of vind je dat je mij iets kan leren, of dat de problemen van een alleenstaande vrouw nu wel opgelost zullen zijn ?
De dame in questie, wil graag weer probleemloos van haar bootje genieten en zoekt daarom iemand, om de benodigde kennis op te doen !
En dat is volgens mij niet mijnheer content, met z'n grote niddenbolder.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Aug 2023, 15:18

Een bootje van 8.25m heeft meestal geen boegschroef.
Het lijkt met dat wat mevrouw vraagt in een paar uurtjes wel te leren is.
Daarbij valt te denken aan gebruik making van de schroefwerking, het gebruiken van voor- en achterspring, en dat niet alleen bij vastleggen, maar ook als middel tot manoeuvreren en inderdaad, het nut van een middenbolder.
Indien mevrouw dat wenst, ben ik wel bereid met haar op haar eigen bootje te oefenen. Ik was in de late jaren 60 van de vorige eeuw al zeilinstructeur, heb altijd -en veel- gevaren op diverse zeil- en motorjachten en dat tussen Vlissingen en Kopenhagen en bezit nu nog een zeiljachtje met als thuishaven Sneek, waarmee ik regelmatig in ZW Friesland dus ook in (de buurt van) Workum ben te vinden.
Mevrouw stuurt maar een PBtje als ze dat wil.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2023, 09:33

Wolf1 schreef:En dat is volgens mij niet mijnheer content, met z'n grote niddenbolder.
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

En daarbij, afschutten op één bolder met de lus op diezelfde bolder? Vrij onnozel. Dat wordt gegarandeerd een keer hangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten