Particulier boot kopen

Particulier boot kopen

Berichtdoor Zweef » 15 Aug 2023, 20:35

Wij hebben via marktplaats een boot gekocht, nog niet betaald. Boot gezien, stukje gevaren. Echter weten we nog niet zeker hoe de onderkant is. Het gaat om een consolebootje van 5m met het uiterlijk van een sloepje. Bouwjaar boot en motor 2010. Buiskap en afdekzeil zien er prima uit. Verkoper heeft de boot zelf ook tweedehands gekocht bij een watersport bedrijf 3 jaar geleden. Heb de factuur gezien. Motor zag er van buiten wat oud uit maar deze heeft een maandje geleden onderhoud gehad en er toen een nieuwe carburateur in gezet. Factuur gezien ook. Echter nu komt het, degene die de boot verkoopt regelt dat via een kennis. Ik heb dus constant contact met die kennis en niet met de verkoper. De verkoper was er wel bij toen we gingen proefvaren en toen we mondeling telefonisch akkoord gingen was deze ook bij dat gesprek. Ze zeggen vorig jaar of het jaar ervoor een antifouling te hebben aangebracht maar daarvan is geen factuur. Heb wel naam en tel nummer van degene die dat heeft gedaan. Dus mondeling werd gezegd dat als er toch was was ze het op zouden lossen.
Ik heb dus alles in een simpele overeenkomst gegoten en dat erbij vermeld maar wordt vandaag gebeld dat de verkoper wat geïrriteerd was en niet wil tekenen. Als we zo moeilijk doen willen ze zelfs de boot aan iemand anders verkopen. Ze willen er gewoon vanaf en geen gedoe. Ze vaarden nl nooit. Nu staan die mensen openbaar op Facebook, man heeft een eigen bedrijf en de kennis heeft ook van alles dus geloof alles wel maar dit is toch raar? Het gaat om een bootje van 8000 euro. Vind dat niet niks. Ik heb dus nu maar even contact opgenomen met de jachthaven om eerst bij de overdracht een inspectie te doen en de boot eruit laten hijsen. Dan zien we iig nog even de onderkant. We nemen de ligplaats over dus de gegevens zijn bekend bij de jachthaven maar zelf hebben we niets officieel. De verkoper vind verkopen lastig dus vandaar dat alleen via die kennis gaat. Wat vinden jullie? Toch vanaf zien wegens niet tekenen overeenkomst. Ik heb in wezen niets als bewijs straks behalve de historie van het overnemen van de ligplaats en de oude facturen van 2020, die ze btw nog steeds niet gemailed hebben. Graag advies.
Zweef
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2023, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Kwokko » 15 Aug 2023, 21:49

Zweef schreef: Het gaat om een bootje van 8000 euro. Vind dat niet niks. De verkoper vind verkopen lastig dus vandaar dat alleen via die kennis gaat. Wat vinden jullie? Toch vanaf zien wegens niet tekenen overeenkomst. Ik heb in wezen niets als bewijs straks behalve de historie van het overnemen van de ligplaats en de oude facturen van 2020, die ze btw nog steeds niet gemailed hebben. Graag advies.

Even afgaande op jouw verhaal ( eenzijdig) ,dat het allemaal zo stroef loopt in de onderhandeling zeg ik ,kap er mee,en zoek iets anders.
Ga naar een echte Watersport bedrijf.Voor dat geld is er meer te koop.
Kwokko
 

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Aug 2023, 21:51

Ik zou toch op zn minst een overeenkomst tekenen.
Maar hier geld vooral als het niet goed voelt, roze bril afzetten en op zoek naar de volgende. Seizoen zit er bijna op, er komt zat te koop in de winter.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor chaea » 15 Aug 2023, 22:38

Ik ben zelf ook welleens geirriteerd geraakt door potentiele kopers die ondanks toezeggingen met steeds meer vragen en eisen kwamen, op basis van mijn ervaring kan ik niet het standaard, en door u verwachte antwoord geven.

Of 8000 veel is weet ik niet, geen idee over welk type boot of type motor we het hebben, kan wel melden dat 8000 tegenwoordig heel normaal is voor setjes.

Zet eens een foto neer

En Polyester kan weinig mis mee, en nieuwe antifouling doet mij meer alarmbellen geven dan een oude laag, binnen een halve dag smeer je dat er zelf wel op. Een nieuwe laag bij een boot die te koop staat is vaak bedoeld om beschadigingen te maskeren.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor stefan » 15 Aug 2023, 22:41

Ook bij een particuliere verkoop vind ik het heel normaal om de afspraken / koop in een overeenkomst te zetten. 8000 euro vind ik ook een heel bedrag, waar ook een verkoper best wat moeite mag doen om de zaken goed te regelen.
Als het niet goed voelt, niet doen. In de herfst en winter is er genoeg aanbod. En als je echt nu wilt varen is er wel wat te huur.
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor chaea » 16 Aug 2023, 09:30

stefan schreef:Ook bij een particuliere verkoop vind ik het heel normaal om de afspraken / koop in een overeenkomst te zetten. 8000 euro vind ik ook een heel bedrag, waar ook een verkoper best wat moeite mag doen om de zaken goed te regelen.
Als het niet goed voelt, niet doen. In de herfst en winter is er genoeg aanbod. En als je echt nu wilt varen is er wel wat te huur.


Wat veel geld is mag relatief genoemd worden, als ik 8000 euro vraag voor een Doerak 650 met de PMX 8 dan is dat behoorlijk aan de prijs. Maar is het een Bayliner van 2010 met een 200 pk is het een koopje.
In geval 1 zal je telefoon niet roodgloeiend staan, en degene die komt zal voor zijn geld gespaard hebben, dan begrijp ik een overeenkomst volledig.
Bij de Bayliner zullen ze over elkaar heen vallen, vooral koopjesjagers en handelaren.
In het juiste perspectief is 800 ook veel geld, of bijv in de ontroerend goed 80.000 euro.

Ik wil heel graag met topicstarter meegaan, want die zoekt vooral bevestiging. Maar wij weten verder niks, op basis daarvan is het makkelijk roepen om het niet te doen.

Maar wat heeft verkoper allemaal al gedaan of toegezegd? Er is al een overeenkomst, ts zet dat hier zelf neer, dan is de schriftelijke overeenkomst achteraf eisen niet fair.

We gaan te makkelijk mee in het verhaal.

Om een neutrale tip te geven, wil je op deze manier kopen, dan nooit particulier maar bij een gecontroleerde watersportzaak.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Solita74 » 16 Aug 2023, 09:41

KAPPE!!!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Kwokko » 16 Aug 2023, 11:38

chaea schreef:We gaan te makkelijk mee in het verhaal.

Nee dat denk ik niet chaea.
Jij kunt niet in "we" denken.
Niemand haalt hiet aan dat voor die prijs een Doerak of een Bayliner ,of zelfs nog onroerend goed wordt bedoeld.
Je komt aanzetten met een groot kulverhaal,dat geen zoden aan de dijk zet.

Hou je bij de feiten a.u.b.
De feiten zijn , console bootje,uiterlijk van een sloepje, 5 meter lang , bj 2010
Met waarschijnlijk een "aanhangmotortje" ,want er zou een nieuwe carburateur op zitten.
Noch een Doerak,noch een Bayliner zie ik nergens met een aanhangmotor.
Jij wel?
That s it, and no more.

Draadjes opkloppen met een heel verhaal helpt niemand, jij niet,wij niet en de vraagsteller ook niet.
Op die manier verzanden hier veel draadjes in eindeloos geneuzel ,zonder overzicht ,zonder een antwoord voor de vraagsteller .
Kwokko
 

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Zweef » 16 Aug 2023, 13:16

Gaat om een verano 500. Bouwjaar 2010 en tohatsu 9.8 pk 4 takt ook uit 2010. Ze hebben de boot zelf gekocht voor 9500 bij bos watersport in 2020. Die factuur heb ik gezien en krijg ik ook is toegezegd. Buiskap ziet er nog heel goed uit. Sloepen van die lengte kosten vaak meer. Zelf hebben we al 9 jaar een nicki 380 pk 6 pk buitenboordmotor. Geen stuurtje. Wil dus upgraden maar niet te duur.
Zweef
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2023, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Particulier boot kopen

Berichtdoor Kwokko » 16 Aug 2023, 15:07

Zweef schreef:Ze hebben de boot zelf gekocht voor 9500 bij bos watersport in 2020. Wil dus upgraden maar niet te duur.


Ik merk wel uit je tekst , dat jij wilt bepalen wat zo'n bootje waard is,en er voor wilt geven.
Als je bij mij was geweest ,dan bepaal ik dat als verkoper,en ook kreeg je de factuur niet ,waarop staat wat ik er voor betaald zou hebben.
En wat een verkoper er 13 jaar terug er voor heeft betaald,is ook niet relevant.
We leven nu ,en de "conjunctuur" ziet er nu anders uit.
En feitelijk gaat je de koopprijs van hun ook geen sodemieter aan.
Het is nu -anno augustus 2023- een overeenkomst tussen koper en verkoper, en/of het 2de hands of 3de hands is ,maakt niet uit.
Als jij je er niet mee kan conformeren wat hun prijs is , dan is het gewoon ,op zoek gaan naar iets wat voor jouw wel zinvol is.
Dit is mijn uitspraak ,en daar moet je het mee doen. :mrgreen:
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten