Registratie motorboot

Registratie motorboot

Berichtdoor vayreda » 15 Aug 2023, 18:37

Een paar jaar geleden een tweedehands Succes motorkruiser gekocht om deze helemaal te restaureren.
Nog een klein jaartje en is deze vaarklaar.
Nu de vraag? Dit schip heb ik destijds van een goede kennis gekocht; er zaten helemaal geen papieren bij alleen een verkoop bewijs.
Nu lees ik online over registratie, kadaster, RDW etc. Wat moet ik minimaal doen om aan te kunnen tonen dat deze van mij is?
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor chaea » 15 Aug 2023, 20:00

vayreda schreef:Een paar jaar geleden een tweedehands Succes motorkruiser gekocht om deze helemaal te restaureren.
Nog een klein jaartje en is deze vaarklaar.
Nu de vraag? Dit schip heb ik destijds van een goede kennis gekocht; er zaten helemaal geen papieren bij alleen een verkoop bewijs.
Nu lees ik online over registratie, kadaster, RDW etc. Wat moet ik minimaal doen om aan te kunnen tonen dat deze van mij is?


Hoe ik het lees gaat het om een normaal plezierjacht, dus aankoopbewijs is voldoende mits hij niet sneller gaat dan 20 kmph of langer is dan 15 meter. Gat uit dat je uit Nederland komt, buitenland zijn andere regels
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Aug 2023, 21:05

Als je er mee naar het buitenland wilt, zou ik ook een BTW verklaring aanvragen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor Pieterse » 16 Aug 2023, 09:18

In Nederland is een aankoopbewijs inderdaad voldoende. Als je naar het buitenland wil kun je bij het watersportverbond een icp (internationaal eigendomsbewijs) aanvragen. Dit kost een paar tientjes en is twee jaar geldig. Het is geen rechtsgeldig document maar wordt wel geaccepteerd.
Wij zijn dit jaar zowel in België als in Duitsland uitgebreid door de waterpolitie gecontroleerd zonder problemen.

Groet, John
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor Biertje1985 » 16 Aug 2023, 10:25

Ik heb een vergelijkbaar probleem, ga er ook eens mee aan de slag
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor vayreda » 20 Aug 2023, 07:27

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor aadbloem » 20 Aug 2023, 09:46

Pieterse schreef:In Nederland is een aankoopbewijs inderdaad voldoende. Als je naar het buitenland wil kun je bij het watersportverbond een icp (internationaal eigendomsbewijs) aanvragen. Dit kost een paar tientjes en is twee jaar geldig. Het is geen rechtsgeldig document maar wordt wel geaccepteerd.
Wij zijn dit jaar zowel in België als in Duitsland uitgebreid door de waterpolitie gecontroleerd zonder problemen.

Groet, John

ICP Bestaat dat nog? Ik heb begrepen dat dit ‘icp’ destijds opgezet door anwb en later overgenomen door knwv opgeheven is wegens frauduleus gebruik. Verhuurders in Griekenland vroegen massaal zo’n papiertje aan. Het is geen officieel document. Eigenlijk was het een soort van zakkenvullerij, slechts twee jaar geldig….
Een btw verklaring is een verklaring die niet op je naam staat maar aan het schip gekoppeld is. In principe is die alleen nodig bij import of export van een boot naar een ander EU land. Het is misschien handig om die te hebben als je de grens over gaat maar bij mij is er nog nooit om gevraagd door politie/controleurs in Duitsland België of Frankrijk. Ik vrees ook dat je niet kan aantonen dat er (ooit) btw betaald is over het schip want dat moet je aantonen bij de aanvraag.

Verzekeringspapieren en een aankoopbewijs van de boot, ook van particulier naar particulier is ruim voldoende.
Kadaster is ook een mogelijkheid maar daar ben ik niet bekend mee. Lijkt mij ook een prijzige aangelegenheid maar niet verplicht.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor Pieterse » 20 Aug 2023, 18:25

ICP Bestaat dat nog? Ik heb begrepen dat dit ‘icp’ destijds opgezet door anwb en later overgenomen door knwv opgeheven is wegens frauduleus gebruik. Verhuurders in Griekenland vroegen massaal zo’n papiertje aan. Het is geen officieel document. Eigenlijk was het een soort van zakkenvullerij, slechts twee jaar geldig….

Dat het ICP twee jaar geldig is en daardoor een vorm is van zakkenvullerij ben ik volledig met je eens.
Maar het bestaat nog wel en wordt in de ons omringende landen gezien als registratie/eigendomsbewijs.

Groet, Johnny
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor aadbloem » 20 Aug 2023, 20:04

Pieterse schreef:Maar het bestaat nog wel en wordt in de ons omringende landen gezien als registratie/eigendomsbewijs.
Groet, Johnny

Ik heb het gezien ja, op de website bij knwv. De papieren die je moet insturen om dit vernieuwde icp te verkrijgen zijn eigenlijk al genoeg om mee te nemen voor onderweg, met name in het buitenland. Zo’n icp is dus overbodig en zoals knwv onderschrijft is het geen officieel eigendomsbewijs. Dit en bovenstaand maakt het mijns inziens een overbodig document.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Registratie motorboot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2023, 09:33

ICP is inderdaad maar 2 jaar geldig (en inderdaad daarmee dus geldklopperij) en heeft geen rechtsgeldigheid.
Voordeel is wel, dat alle relevante informatie er op staat en dat kan handig zijn.
Ik heb dat van mij 15 jaar geleden aangevraagd en het werd een maand geleden nog geaccepteerd toen ik in Duitsland bij een haven de scheepspapieren moest laten zien.

Los van een BTW verklaring, is er maar één registratie waarmee je je zelf en je schip juridisch beschermt en dat is die in het schepenregister van het Kadaster.
Echter, velen doen dat niet want (1) het kost geld (ettelijke 100en €, éénmalig) en (2) 'het ligt vast'.
Het is maar wat je belangrijk vindt, dát of dat je aan kunt tonen dat het schip toch écht van jou is als er beslag wordt gelegd op de (inhoud van de) hallen van de winterstalling omdat die tent failliet is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten