Brandstof filter omnummeren

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor Yep » 14 Jul 2023, 15:11

Ik heb hetzelfde filtersysteem.
Volgens mij is middenstand beide open.

Verder:
I.p.v. elk jaar een filter verwisselen zet ik de kraan maandelijks om naar het andere filter.
Want voor je het weet weet je niet meer welk filter het laatst gewisseld is.
Elke 2 jaar vervang ik dan beide filters.

Zo ongeveer alle filters (veel is omgenummerd) betrek ik vanuit de automotive wereld.
Daar telt volume en zijn de prijzen structureel lager dan in de marine wereld.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor Waterman93 » 14 Jul 2023, 15:52

Hoi Steve,

Stand midden is zowel links als rechts gesloten.

elrenegado schreef:Even een aanvullende vraag.
op de motor zit deze filterkop, omschakelbaar.
https://www.filterwebshop.nl/producten/hengst-filter/dihwku17l/

Links en rechts is logisch,
Maar de stand in het midden, zijn dan beide filters aktief ?
Waterman93
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Jul 2023, 15:47
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor benE » 15 Jul 2023, 07:47

Yep schreef:Ik heb hetzelfde filtersysteem.
Volgens mij is middenstand beide open.
Verder:
I.p.v. elk jaar een filter verwisselen zet ik de kraan maandelijks om naar het andere filter.
Want voor je het weet weet je niet meer welk filter het laatst gewisseld is.
Elke 2 jaar vervang ik dan beide filters.


Zoals je het systeem gebruikt,heeft het als veiligheidssysteem geen functie meer.
Je laat beide filters tegelijk vervuilen,en het is als veiligheid bedoelt om in geval van nood snel om te kunnen schakelen naar een schoon filter.
Normaal gebruik je één filter welke je na een jaar vervangt,op die manier heb je altijd een schoon filter klaar staan.
En de stand van de kraanhendel laat zien welk filter in gebruik is.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jul 2023, 09:31

elrenegado schreef:Die zei letterlijk, ik heb ze wel, maar ik verkoop ze niet aan je. hier kosten ze namelijk veel meer als bij een gewone automaterialen zaak. Das ook weer eerlijk dan.

Zeker eerlijk, maar wel merkwaardig.

Een paar jaar geleden moest ik ook een nieuw brandstoffilter hebben, voor de auto.
Zag er min of meer het zelfde uit als die voor de Deutz in de boot, zelfs de beginletters waren het zelfde: Alleen ipv in een geel doosje, zat deze in een blauw doosje en moest ik er bijna het dubbele voor betalen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2023, 12:34

Om zo weinig mogelijk geld aan filters uit te geven, moet je ze pas vervangen als het nodig is !
En daar is geen tijdbasis voor op te geven, hetgeen wel door iedereen wordt gedaan en volledige onzin is.
Het gaat om de vervuilingsgraad, uitgedrukt in een delta P, en die is te meten.
Voor brandstof is het simpel, om de 2 uur even vol gas en zien of het belaste maximum toeren zonder hapering of vertraging bereikt word.
Er is veel winst te behalen in een regelmatige controle van de vervuiling in de bunker(s)
Smeerolie is lastiger, veel filterhuizen zijn niet voorzien van een meet mogelijkheid aan de inlaatzijde, een gaatje boren en tappen of tussenflens geeft bijna altijd een oplossing.
Smeeroliefilters zijn bijna altijd voorzien van een bypassklep, de openingsdruk wordt door de fabrikant opgegeven.
Het filter moet vervangen worden voor in koude toestand, deze klep wordt aangesproken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor Yep » 15 Jul 2023, 13:33

benE schreef:Zoals je het systeem gebruikt,heeft het als veiligheidssysteem geen functie meer.
Je laat beide filters tegelijk vervuilen,en het is als veiligheid bedoelt om in geval van nood snel om te kunnen schakelen naar een schoon filter.
Normaal gebruik je één filter welke je na een jaar vervangt,op die manier heb je altijd een schoon filter klaar staan.
En de stand van de kraanhendel laat zien welk filter in gebruik is.


Goed betoog.
Anderzijds, onder het Racor filter zit een kijkglas waarin ik direct kan zien of er vervuiling is.
Maar ik ga nadenken over je suggestie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2023, 14:13

Ik hou het allemaal bij in een bestandje. Kan ik uit mijn hoofd niet onthouden. En alles heeft andere intervallen (oliefilter en olie, brandstof filter, luchtfilter, oliebad filter, opvoerpompje filter, impeller). En volg exact de voorschriften. Filters is niet iets om mee te gokken. Had pas 60 liter verlopen af te voeren, 2 seizoenen ofzo.

Wat zijn trouwens de moderne diesels die zelf ontluchten een verademing tov de S4S. De laatste gaat soms nog weleens fout.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor elrenegado » 15 Jul 2023, 14:21

Daarom vervang ik ze preventief.
Geen idee hoe lang ze erin zitten namelijk.
Daarom beter alles vers erin, en zowel de racor als die op de motor eerst bv linker filters.
Plus van alles een reserve, feitelijk heb je dan 2 reserve.... 1 direct aanspreekbaar door hendel om te zetten, en 1 in het doosje van elk.

m.a.w. 5 dieselfilters per motor, 2 voor kabola, 2 voor generator. en dan nog de oliefilters voor motoren (ook 2 actief per motor, plus 2 reserve)... leuke stapel filters :D

@waterman,
met de hendel in het midden omhoog, kan je dan beide verwisselen ?
of beter eerst links wisselen met hendel naar rechts en vice versa ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor benE » 15 Jul 2023, 14:40

Goed betoog.
Anderzijds, onder het Racor filter zit een kijkglas waarin ik direct kan zien of er vervuiling is.
Maar ik ga nadenken over je suggestie.[/quote.

Yep.
Ben ik met je eens.
Maar we hebben een keer een splinternieuw schip gehad van een Engelsman die de eerste paar dagen in de buurt moest varen,voor hij de oversteek zou maken.
Wij deden dan de vijftig uren beurt en algehele controle van het schip.
Man had gebunkert aan het volkerak,en daar is toen iets goed mis gegaan.
Binnen twee uur was de boot stilgevallen en hebben we de boot weggesleept.
1800L brandstof vervuild,en alle filtes en leidingen verstopt.(hebben toen gelijk een dubbel filtersysteem in moeten bouwen van de klant)
Ook al eens een boot van zee gehaald waar door het schommelen tijden erg slecht weer heel veel vuil was los gekomen,en in de filters zat.
Dus het kan heel snel fout gaan.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Brandstof filter omnummeren

Berichtdoor kajoe » 15 Jul 2023, 16:16

ik zelf heb al 3 jaar geen gasolie filters vervangen ,wel tap ik iedere keer voor de reis de waterzak af ev water en vuil ,
dit doe ik ook als we behoorlijk geslingerd hebben op de rivier of bv IJsselmeer en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad .
wel komt er iedere keer dat ik olie laad die chemische troep er in (bacterie doder )en dat helpt iets meer dan voor geschreven .
vroeger wisselde ik de gasolie filters en smeerolie iedere keer voor we aan het nieuwe vaar seizoen begonnen alleen om bedrijfs zeker te zijn .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten