Olie verversen via peilstokingang

Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor Halojacht » 09 Mei 2023, 18:15

Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?
Halojacht
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 17:09
ligplaats: Eembrugge
info: Superwaddenkruiser

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Mei 2023, 19:13

Halojacht schreef:Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?

Eerst warm draaien en nog een keer proberen. Met koude motor/smeerolie lukt het pompen meestal niet.
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor Svalk » 25 Mei 2023, 23:38

Halojacht schreef:Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?


Ik heb een Yamar 4 LH STE en heb hetzelfde probleem. Ik heb het als volgt opgelost, een passende slang die over het peilstokpijpje gaat en met een slangen klem goed vastzetten/afdichten. Dit nadat je de motor goed warm hebt laten draaien, niet door maar stationair te laten draaien maar de motor gewoon in zijn werk. Dan het slangetje van de peilstok aansluiten op een impeller pomp zoals die b.v wordt gebruikt om de bilge leeg te maken. Zorg dat je goede gewapende slang hebt want anders wordt deze dichtgezogen en voila, de olie komt eruit. Echter, het is interessant / essentieel om te weten of het peilstokpijpje tot bijna onder in de oliecarterpan uit komt . Anders zit er niets anders op dan een dun slangetje door het peilstokpijpje te laten zakken tot op de bodem en er met een verdringerpompje zoveel mogelijk olie eruit te zuigen zoals bij heel veel motoren gebeurd.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mei 2023, 06:22

Svalk schreef:Ik heb een Yamar 4 LH STE en heb hetzelfde probleem. Ik heb het als volgt opgelost, een passende slang die over het peilstokpijpje gaat en met een slangen klem goed vastzetten/afdichten. Dit nadat je de motor goed warm hebt laten draaien, niet door maar stationair te laten draaien maar de motor gewoon in zijn werk. Dan het slangetje van de peilstok aansluiten op een impeller pomp zoals die b.v wordt gebruikt om de bilge leeg te maken. Zorg dat je goede gewapende slang hebt want anders wordt deze dichtgezogen en voila, de olie komt eruit. Echter, het is interessant / essentieel om te weten of het peilstokpijpje tot bijna onder in de oliecarterpan uit komt . Anders zit er niets anders op dan een dun slangetje door het peilstokpijpje te laten zakken tot op de bodem en er met een verdringerpompje zoveel mogelijk olie eruit te zuigen zoals bij heel veel motoren gebeurd.

Ik denk dat er op deze manier redelijk veel olie in je carter achter blijft. Sowieso zit het pijpje van de peilstok niet tot helemaal onderin het carter. Als je de olie in een fles gooit heb je een indicatie of de uitgepompte hoeveelheid olie een beetje overeen komt met de door de fabrikant opgegeven oliehoeveelheid die erin zou moeten zitten.
Bij de handvacuumpompjes om olie te pompen zitten slangetjes bijgeleverd die dun genoeg zijn om door het pijpje van de peilstok te kunnen. Dat werkt prima. Zo doe ik het zelf al jaren.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor jkos » 26 Mei 2023, 07:40

Hier ook 2 x Yanmar 4LH-STP en tot nu toe ververs ik altijd via de opening van de peilstok.
Het is inderdaad goed te doen als de olie warm (lees dun) is, anders is het een crime.
Omdat er toch een liter of 3 in het carter blijft zitten heb ik besloten om komende winter iets op de aftapplug te gaan fabriceren.
Ik kan er moeilijk bij maar als ik dat toch olie ververs ververs ik liever 100% dan 75% van de olie.
Het zal allemaal wel geen kwaad kunnen maar ik heb er geen lekker gevoel bij.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor aquanaut » 26 Mei 2023, 08:52

Afbeelding
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mei 2023, 09:37

jkos schreef:Hier ook 2 x Yanmar 4LH-STP en tot nu toe ververs ik altijd via de opening van de peilstok.
Het is inderdaad goed te doen als de olie warm (lees dun) is, anders is het een crime.
Omdat er toch een liter of 3 in het carter blijft zitten heb ik besloten om komende winter iets op de aftapplug te gaan fabriceren.
Ik kan er moeilijk bij maar als ik dat toch olie ververs ververs ik liever 100% dan 75% van de olie.
Het zal allemaal wel geen kwaad kunnen maar ik heb er geen lekker gevoel bij.

Je hebt aftappluggen met een klep erin. Door er een bijbehorende koppeling met slang op te klikken gaat de klep open. Op het moment dat je de slang er weer vanaf haalt gaat de klep weer dicht.
Je kunt natuurlijk ook een standaard carterpompje monteren.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor Kwokko » 26 Mei 2023, 10:54

SimondeDanser schreef:Je hebt aftappluggen met een klep erin. Door er een bijbehorende koppeling met slang op te klikken gaat de klep open. Op het moment dat je de slang er weer vanaf haalt gaat de klep weer dicht.
Je kunt natuurlijk ook een standaard carterpompje monteren.
Mvg Felix

Met die zelfsluitende aftappluggen werkt het alleen als er ruimte is onder de motor.
En daar zit vaak de bottleneck in een boot ,want die ruimte is er vaak niet.

Je kunt beter de carterstop eruit halen,en daarvoor in de plaats een passende banjobout met bijbehorende banjo-oog gaan plaatsen.
Aan dat oog een leiding maken , en daarop eventueel een koppeling voor een afzuigslang of een carterpompje.
De leiding moet van een metaal zijn i.v.m. warmte bestendigheid.
En in alle gevallen is het beter de motor eerst warm te laten draaien.
Dan wil de olie er beter uit.
Water stroomt beter dan stroop. :lol: :lol:
Kwokko
 

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor eagle » 26 Mei 2023, 11:41

Kwokko schreef:Je kunt beter de carterstop eruit halen,en daarvoor in de plaats een passende banjobout met bijbehorende banjo-oog gaan plaatsen.
Aan dat oog een leiding maken , en daarop eventueel een koppeling voor een afzuigslang of een carterpompje.
De leiding moet van een metaal zijn i.v.m. warmte bestendigheid.
En in alle gevallen is het beter de motor eerst warm te laten draaien.
Dan wil de olie er beter uit.


Helemaal mee eens! Vaak gedaan. Op VP MD 21 A/B is dit standaard..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie verversen via peilstokingang

Berichtdoor Svalk » 29 Mei 2023, 18:15

@Simondedanser, zei:Ik denk dat er op deze manier redelijk veel olie in je carter achter blijft. Sowieso zit het pijpje van de peilstok niet tot helemaal onderin het carter. Als je de olie in een fles gooit heb je een indicatie of de uitgepompte hoeveelheid olie een beetje overeen komt met de door de fabrikant opgegeven oliehoeveelheid die erin zou moeten zitten.
Bij de handvacuumpompjes om olie te pompen zitten slangetjes bijgeleverd die dun genoeg zijn om door het pijpje van de peilstok te kunnen. Dat werkt prima. Zo doe ik het zelf al jaren.
Mvg Felix

Nee, gelukkig niet daarom schreef ik er ook bij dat je moet weten tot hoever je peilstokpijpje doorloopt in de carterpan. Natuurlijk niet 100% maar met dat gekloot met een dun slangetje wat schuin is afgesneden blijft er meer achter. In mijn carter gaat normaal 10 ltr olie. Ik haal er ruim 9 uit en dat is prima want er is immers ook nog een oliefilter wat gevuld zit. En geloof me Felix, 10 ltr olie met een dun slangetje wat IN het oliepeilstokpijpje past is wat anders dan 5 ltr, of nog minder.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten