Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?
Halojacht schreef:Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?
Halojacht schreef:Ik heb een ford lehman dieselmotor.
Ik wil de olie verversen en dat blijkt via de oliepeilstok ingang te moeten. Met de handpomp krijg ik het er niet uit.
Hebben jullie tips?
Svalk schreef:Ik heb een Yamar 4 LH STE en heb hetzelfde probleem. Ik heb het als volgt opgelost, een passende slang die over het peilstokpijpje gaat en met een slangen klem goed vastzetten/afdichten. Dit nadat je de motor goed warm hebt laten draaien, niet door maar stationair te laten draaien maar de motor gewoon in zijn werk. Dan het slangetje van de peilstok aansluiten op een impeller pomp zoals die b.v wordt gebruikt om de bilge leeg te maken. Zorg dat je goede gewapende slang hebt want anders wordt deze dichtgezogen en voila, de olie komt eruit. Echter, het is interessant / essentieel om te weten of het peilstokpijpje tot bijna onder in de oliecarterpan uit komt . Anders zit er niets anders op dan een dun slangetje door het peilstokpijpje te laten zakken tot op de bodem en er met een verdringerpompje zoveel mogelijk olie eruit te zuigen zoals bij heel veel motoren gebeurd.
jkos schreef:Hier ook 2 x Yanmar 4LH-STP en tot nu toe ververs ik altijd via de opening van de peilstok.
Het is inderdaad goed te doen als de olie warm (lees dun) is, anders is het een crime.
Omdat er toch een liter of 3 in het carter blijft zitten heb ik besloten om komende winter iets op de aftapplug te gaan fabriceren.
Ik kan er moeilijk bij maar als ik dat toch olie ververs ververs ik liever 100% dan 75% van de olie.
Het zal allemaal wel geen kwaad kunnen maar ik heb er geen lekker gevoel bij.
SimondeDanser schreef:Je hebt aftappluggen met een klep erin. Door er een bijbehorende koppeling met slang op te klikken gaat de klep open. Op het moment dat je de slang er weer vanaf haalt gaat de klep weer dicht.
Je kunt natuurlijk ook een standaard carterpompje monteren.
Mvg Felix
Kwokko schreef:Je kunt beter de carterstop eruit halen,en daarvoor in de plaats een passende banjobout met bijbehorende banjo-oog gaan plaatsen.
Aan dat oog een leiding maken , en daarop eventueel een koppeling voor een afzuigslang of een carterpompje.
De leiding moet van een metaal zijn i.v.m. warmte bestendigheid.
En in alle gevallen is het beter de motor eerst warm te laten draaien.
Dan wil de olie er beter uit.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten