Drijven op de slangen.

Drijven op de slangen.

Berichtdoor Popeye » 17 Apr 2023, 10:12

Laatst toen ik een afsluiter opendraaide na stalling op de wal dacht ik wat beweging aan de afsluiter te voelen. (Romp hout epoxy) Ik heb achter de wc drie afsluiters relatief dicht bij elkaar maximaal 20 cm onder de waterlijn. Mijn idee is om daar een waterdichte bak omheen te bouwen die voldoende boven de waterlijn uitkomt. Kun je de boot onbezorgd achterlaten en hoef je nooit meer uit voorzorg een kraan dicht te draaien! Misschien hebben meer boten bezitters deze mogelijkheid?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Drijven op de slangen.

Berichtdoor aquanaut » 17 Apr 2023, 11:16

Ik heb het vaker gezien.

Mijn oom en tante hadden zo'n 45 jaar geleden op de tjalk ook zo'n bak in prachtig RVS.
Alleen zat er dan geen bodem in die bak en lag de wc bril er boven op.
Wel ff de klep op de bril leggen ander kropen de ratten aan boord.

Zonder gekheid.
Ik zou toch liever zien (of ook zien) dat de kraan onbeweeglijk zou zijn.
Ik neem aan dat je ter plaatse van de kranen, of een stuk hardhout erin hebt gezet of dat je daar een stuk volglas hebt ?!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Drijven op de slangen.

Berichtdoor stefan » 17 Apr 2023, 15:11

tsja... enige afsluiters die bij mij open blijven bij lang vertrek zijn de kuip afsluiters. Die zijn sinds dit jaar van Trudesign, met nieuwe slangen. Dat vertrouw ik dus wel.
Beweging voelen op een afsluiter zou voor mij wel een direct vervanging reden zijn...
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Drijven op de slangen.

Berichtdoor elrenegado » 18 Apr 2023, 11:55

Als je aflsuiter lekt, dan helpt die bak wel.
Als je slang gaat lekken (buiten die bak) borrelt je boot alsnog naar beneden.

Wij hebben afgelopen zaterdag een schip gekocht, ovb keuring, daar zitten kolommen in voor elke doorvoor.
M.a.w een grote kolom met schuifafsluiter, en daaraan dan de aanzuig voor bv koelwater, en weer apart dmv zo'n kolom de aanzuig of afvoer van ander water.
Bovenkant kolom zit boven de waterlijn, en kan je ook openmaken.
Volgens verkoper stamt dat uit de superjacht industrie, die schijnen dat vaker op die manier te doen.
Zal eens een foto maken als ik nog eens aan boord kom binnenkort.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Drijven op de slangen.

Berichtdoor Popeye » 18 Apr 2023, 17:24

De vermeende beweeglijkheid was voor mij de aanleiding om erover na te denken. Blijkt allemaal nog stevig! Een roestvrijstalen bak zonder bodem? :shock: Wanneer bovenkant bak boven de waterlijn zit kan je boot natuurlijk nooit door een slangbreuk buiten de bak vollopen, of heb ik toch af en toe even niet op zitten letten bij natuurkunde?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Drijven op de slangen.

Berichtdoor Amersfow » 19 Apr 2023, 10:22

Ik zet de afsluiters alleen dicht bij het winterklaar maken. Ben een keer bijna gezonken door een doorgerotte standpijp voor het bovenwatertoilet op het vlak, daar zat geen afsluiter op. Ik kon de stoompijp op de helling er zo met de hand afbreken, wat een near miss. Als de boot ooit zinkt en ik wil het claimen bij de verzekering, zal ik eerst ff met een duikpak de afsluiters alsnog dicht gaan zetten ;-) (overigens, ik heb op sommige plekken een huiddikte van 2,9mm, dat is uberhaupt niet te verzekeren, moet minimaal 3mm zijn).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten