Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor Lekker Pompen » 28 Dec 2022, 01:33

Beste allen,

Ik ben een beginnend watersporter die volgend seizoen graag wil gaan varen met een speedboot. Recent vaarbewijs gehaald maar nog geen ervaring als bestuurder. Tevens wil ik het rustig aan opbouwen en ook ontdekken of het echt ‘iets’ voor ons is. Mijn concrete vraag: welke merk en type boot is dan geschikt voor mij? Vragen die daarbij horen zijn bijv: hoeveel vermogen, lengte, gewicht, aantal cilinders, wel/geen zwemdek, tapijt of ander materiaal, vorm vd romp, etc

Hieronder mijn situatie en wensenlijstje:
- speedboot bowrider voor ongeveer Max 7/8 personen (tevens geschikt voor jonge kinderen)
- boot moet geschikt zijn voor watersport; wakeboard, waterskiën, band voor 3 personen
- gewicht van trailer + boot mag niet meer zijn dan 1600 kg ivm Max trekgewicht vd auto
- woonachtig in Oss dus ws veel te vinden in deze regio (appeltern, macharen, Maasbommel, etc)
- niet van plan om in het buitenland te varen (eerst rustig ervaring in NL opdoen)
- wil onderhoud zelf kunnen doen omdat ik best technisch aangelegd ben. Dus goede bereikbaarheid vd techniek etc zou wel mijn voorkeur zijn.
- budget Inc trailer ligt op Max 17/18k

Waarschijnlijk ben ik nog meer belangrijke eigenschappen vergeten maar dan ga ik daar graag over in gesprek. Ik ben nu dus echt op zoek naar experts die mij bij deze vraagstukken willen helpen en die mij onafhankelijk advies kunnen geven.

Bedankt alvast,

Mvgr
Ronnie
Lekker Pompen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Dec 2022, 01:15
ligplaats: Oss
info:

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor chaea » 28 Dec 2022, 08:35

Aangaande je 1600 kg eis valt een inboard eigenlijk wel af, een combi incl trailer gaat daar snel overheen.
Wat mij direct op komt is een Grew open bow voor outboard.
Voordeel van een outboard is dat reparatie of vervanging tov een inboard een stuk goedkopere is, en je wisselt je vermogen binnen een dag om voor meer.
Nadeel van een open bow, het is een varende waterschep, niet echt geschikt voor ruiger open water.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor bas » 28 Dec 2022, 11:06

Zelf destijds samen met een vriend een Regal gehad van 6 meter met een 180 pk inboard mercruiser. 6 persoons, oud kreng dus altijd sleutelen om het voor het weekend weer werkend te krijgen maar perfect om te waterskieen en te wakeboarden qua vermogen. Het nadeel: het kreng woog ook 2500 kilo.
Uiteindelijk het hele spul verkocht en die vriend heeft er een Ranieri consoleboot met 90 pk Honda buitenboordmotor voor terug gekocht, met name omdat zijn auto een max trekgewicht had van 1400 kg en dit dan net aan zou mogen op papier. Lang verhaal kort....trekgewicht auto is wat anders dan dat zelfde gewicht de trailerhelling op en af trekken. E.e.a. hangt een beetje van de helling af maar het was niet echt een succes en komt de levensduur van je auto niet ten goede.
Die Ranieri is verder een prima bootje maar voor waterskieen e.d. komt het niet in de buurt van die Regal. Als die boot vol zit met 4 volwassenen en er hangt er 1 achter is het toch wel zeuren en een beetje persoon van formaat trekt die boot alle kanten op.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor Popeye » 28 Dec 2022, 14:03

Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor Lekker Pompen » 29 Dec 2022, 01:21

chaea schreef:Aangaande je 1600 kg eis valt een inboard eigenlijk wel af, een combi incl trailer gaat daar snel overheen.
Wat mij direct op komt is een Grew open bow voor outboard.
Voordeel van een outboard is dat reparatie of vervanging tov een inboard een stuk goedkopere is, en je wisselt je vermogen binnen een dag om voor meer.
Nadeel van een open bow, het is een varende waterschep, niet echt geschikt voor ruiger open water.


Beste, alvast bedankt voor je reactie en tip. Betreffende het gewicht begrijp ik je misschien niet helemaal. Mijn voorkeur t eerlijk gezegd wel uit naar inboard motor en 1600kg lijkt me haalbaar. Als ik bijv een Chaparral 180ssi Inc geremde boottrailer zou kopen dan kom ik uit op 950+320 = 1270kg. Ruim onder de 1600 dus.
Dus zijn er tips om een goede boot te vinden onder de 1600kg Inc een inboard motor op basis van eerder genoemde specs?

Mvgr
Ronnie
Lekker Pompen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Dec 2022, 01:15
ligplaats: Oss
info:

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor jade » 29 Dec 2022, 13:58

Ik zou gaan zoeken op internet. En anders naar een leuke watersportbeurs, in Duitsland hebben ze een hele mooie! :D
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor chaea » 29 Dec 2022, 23:02

Lekker Pompen schreef:
Beste, alvast bedankt voor je reactie en tip. Betreffende het gewicht begrijp ik je misschien niet helemaal. Mijn voorkeur t eerlijk gezegd wel uit naar inboard motor en 1600kg lijkt me haalbaar. Als ik bijv een Chaparral 180ssi Inc geremde boottrailer zou kopen dan kom ik uit op 950+320 = 1270kg. Ruim onder de 1600 dus.
Dus zijn er tips om een goede boot te vinden onder de 1600kg Inc een inboard motor op basis van eerder genoemde specs?

Mvgr
Ronnie



1600 kg is echt heel weinig, ik ken de Chaparral verder niet maar een snelle zoektocht geeft mij al 2100 kg aan. En je moet het gewicht van de trailer meerekenen, daar gaan zoveel mee de fout in. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar de combi incl inboard zal niet spectaculair zijn.
Wellicht is een Jetboot een oplossing, ik heb in het verleden 2 van zulke boten verkocht waarin een qua gewicht lichte 2 takt 90 pk ELPTO Mercury zat, kan misschien aan je voorwaarden voldoen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor Nope » 29 Dec 2022, 23:06

2100 lbs kom ik tegen.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor chaea » 29 Dec 2022, 23:23

Nope schreef:2100 lbs kom ik tegen.


Je hebt keihard gelijk, mijn Nederlandse brein maakt er voor gemak kg van.
Maar dan komt er nog het gewicht van je trailer bij en het laadvermogen van je auto, en een trekkend voertuig die zwaar mag trekken heeft vaak een hoog volume wat weer nadelig is.

Het is voor mij eigenlijk al te lang geleden om hier een goed antwoord op te geven, boten zijn passé als verkoper maar ik weet dat dit soort zaken altijd zeer gecompliceerd waren. Moet er wel bij vermelden dat de keren dat ik stil ben gezet in al die jaren er slechts 1 agent was die het zelf goed in orde had, ik zat er toen gelukkig net onder.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginnend watersporter: welke type en merk boot kopen?

Berichtdoor bas » 30 Dec 2022, 11:03

Als ik bijv een Chaparral 180ssi Inc geremde boottrailer zou kopen dan kom ik uit op 950+320 = 1270kg


Ja verdomd, ik zie het nu ook. Sta ik van te kijken.
Houd ook wel in dat het laadvermogen "maar" 500 kilo is. Misschien dat je hier wat meer moet specificeren wat je onder 7-8 persoons verstaat. Is dat een vriendengroep van volwassen formaat?
In dat geval kom je er niet qua laadvermogen en houd 135pk ook niet over.
Idem voor wat betreft de watersportambities, wat wil je precies? Fanatiek aan de gang of zo af en toe is erachter hangen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten