Pagina 1 van 2

kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 10:31
door elrenegado
Ik heb een dieselgsstookte cv aan boord, maar geen radiator buiten.
Daar staat een zibro laser kachel.
Normaal koop ik die 20l qlima cans , maar die kosten inmiddels 85 euro.

Nu kan ik in Tiel aan de pomp ook petroleum tanken, a 1.75 per liter.
m.a.w. 35 euro voor 20 liter.
Is dat aan te raden voor een zibro ?

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 10:51
door henkvd
De leveranciers van de petroleum can's zullen zeggen dat het niet kan, of aangeven dat je kachel niet op de dure brandstof gedraait heeft, maar ik denk dat hij er prima op brandt.
Als maar Petroleum C is, het kan iets meer stinken bij aan en uit zetten van de kachel en daar moet het bij blijven.

1,75 of 4 euro de liter, de prijs is belachelijk gestegen.

Heb je een laser of een lont kachel ? lont is minder kritisch qua brandstof.

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 11:35
door stefan
Dat is inderdaad fors duurder geworden zeg.
Ik haalde dat spul altijd in Belgie, daar valt het relatief nog mee met de prijsstijging, nu 53 euro voor 20 liter (was ooit 35 ofzo)

https://www.hubo.be/nl/p/forever-forfue ... 49437.html

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 14:25
door Amersfow
Geen probleem, gaat prima. Het gaat om een paar promille meer gezuiverd. Je ruikt het wel meer.

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 14:31
door Kwokko
henkvd schreef:Heb je een laser of een lont kachel ? lont is minder kritisch qua brandstof.

Ik heb een laser in mijn garage , merk geen verschil ,brand gewoon op petroleum.

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 17:18
door McBoaty
Zal prima branden maar stinkt als de hel, vooral als je wat geknoeid hebt dan blijf je dat tijden ruiken :oops:

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2022, 19:46
door elrenegado
Ok top, gaan we daar gewoon 20l halen.
het is idd een laser kachel.
en iets meer ruiken bij start vind ik niet erg, hij staat in de tent bij de stuurstand, daar is ruim voldoende ventilatie.
Volgende winter plaats ik daar ook een radiator, maar voor nu nog even de zibro.
Ik zal hem nodig hebben de komende weken als we op pad gaan 8-)

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2022, 13:44
door kajoe
die brandstof is gewoon jetfuel of te wel kerosine ,dit is gewoon zuivere petroleum dus minder vettig en geloof je nu echt dat die vliegmaatschappijen 4 euro de liter betalen ze belazeren de boel goed ,dikke winst .
heb vroeger heel wat reisjes gedaan op schiphol . de qulima kachel zal dus iets meer walmen vroeger had je toch ook gewoon petroleum kachels dus alles is te proberen maar de vergasser er in moet wel heet genoeg worden ?
sommigen probeerden ook dit spul aangelengd met wat smeerolie in hun dieselautootje te stroken soms gin het goed vaak door het opvangen van leiding resten zo kwam men ook vaak aan gasolie en benziene .

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2022, 16:15
door heuvels
kajoe schreef:sommigen probeerden ook dit spul aangelengd met wat smeerolie in hun dieselautootje te stroken soms gin het goed vaak door het opvangen van leiding resten zo kwam men ook vaak aan gasolie en benziene .

Ik herinner me dat jaren geleden de zonnebloemolie de winkels uit vloog, vooral Turken stookten hun oude Mercedessen er mee en reden er op naar Turkije. Dat was veel goedkoper dan diesel, maar moest wel verdund worden met thinner. Er hing een penetrante patatlucht achter die auto's. Dit duurde totdat de zonnebloemolie net zo duur werd als diesel.
In mijn brommertijdperk gebruikten we ook wel slaolie als mengsmering. Ging prima maar de uitlaat moest wel meer ontkoold worden. Ook hier die patatlucht...

Re: kachelbrandstof petroleum

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2022, 23:41
door Wilfried
Ik heb jaren lang 2 Zibro's gestookt met petroleum vd pomp, nooit een probleem gehad en ook niet meer stank. Een tip van een garagist gekregen voor een afgekeurde dieselwagen die teveel rookte was: de tank met diesel zover mogelijk leeg rijden dan 10 liter petroleum erin en flink mee gaan rijden, veel in de hoge toeren gaan. Dan naar de keuring en niets meer van rook en altijd goedgekeurd, ook jaren aan een stuk. Wagen heeft nu al 230k op de teller