Nederlandse boot......

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Solita74 » 19 Sep 2022, 19:47

Ik heb ook alles in orde gemaakt en ook de btw verklaring op mijn schip was het meeste in orde voor de CE het ook logies als je je er verder in verdiept maar in eerste instantie sta je vreemd te kijken ook wat de veiligheid betreft dat er niet gehandhaafd word is te begrijpen als je doordenkt dat begin pas als er iets gebeurd dan moet je met de billen bloot en dat heb ik begrepen in kom zelf ook uit de scheepvaart en dacht dat het voor plezier vaart wel mee viel,nee dus
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Nope » 23 Sep 2022, 18:55

Hier ook alles geregeld voor mijn 2018 UK casco met 20% VAT, hier afgebouwd en voorzien van CE met handleiding.
Daarna kustwacht, P44, Douane en andere controleurs uitgenodigd om te komen kijken. Dit in de hoop dat de politie rippies me dan een poosje met rust zouden later. Een jaar later de douane op de stoep dat het toch niet naar hun zin was en nog BTW voor het Casco moest betalen en een BTW verklaring moest hebben.
Uiteindelijk en drie douanekopstukken en een dik jaar verder was toch alles ok en kreeg ik een digitale BTW verklaring en een ingeseald exemplaar in de bus. :mrgreen:
Daarna nog wel een keer of 10 de politie langszij gehad voor controle…bij mooi weer als ik lekker lag te vissen.

Als ik nu iets verander aan de boot, werk ik natuurlijk de Handleiding aan en laat ik de boot weer keuren, anders helpt het nog niets.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2022, 09:59

Solita74 schreef:Ik heb vorig jaar mijn boot verkocht en een makelaar vertelde dat als je en schip van na 1998 verkoopt zonder CE dat je dan een economies
Delict pleegt

Dit is absoluut onjuist. De verplichte CE-certificering geld niet voor geheel of gedeeltelijk zelf afgebouwde jachten. Je hebt een casco laten bouwen, misschien technisch vaarklaar, en deze zelf als particulier afgebouwd en een tijdje gebruikt. Dit jacht mag je gewoon verkopen zonder CE-certificering. Dat is geen economisch delict.
Makelaars zijn doorgaans cowboys, het is geen beschermd beroep en pas op met deze figuren.
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor PARO » 27 Sep 2022, 15:36

1 EUROPA, nog niet.
In Belgie wordt een zelfbouw enkel aanvaard als ge ook het casco zelf bouwt.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2022, 16:02

PARO schreef:1 EUROPA, nog niet.
In Belgie wordt een zelfbouw enkel aanvaard als ge ook het casco zelf bouwt.

Er kan inderdaad bij overheden een verschil in interpretatie ontstaan, het kopen van een boot die door een andere particulier gebouwd is, dus niet door een jachtbouwer, zou je ook kunnen zien als het "in de handel brengen van een boot" en die moet dan een CE markering of certificaat hebben. Als de boot kleiner is dan 12 mtr dan zou je als de sodemieter aan de slag moeten gaan om een CE Markering voor elkaar te krijgen. Dat kan zonder keurings instantie. Ik ben dat nu ook aan het doen voor onze boot. Hulp van een CE deskundige/consultant kan de zaak verbeteren en versnellen. Een zelf afgebouwde boot zonder CE verkopen in Nederland is toegestaan, daarvan kunnen we ons natuurlijk afvragen hoe lang nog? De nederlandse overheid bemoeit zich niet met koop en verkoop van boten. In Belgie zie ik boten een registratie voeren dus daar begint de bemoeienis van de overheid en kennelijk dus ook de CE eis..
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor PARO » 27 Sep 2022, 18:52

Ik volg, intressant item.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2022, 19:17

PARO schreef:Ik volg, intressant item.


Hier nog een!
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor bas » 27 Sep 2022, 19:43

Dit is absoluut onjuist. De verplichte CE-certificering geld niet voor geheel of gedeeltelijk zelf afgebouwde jachten. Je hebt een casco laten bouwen, misschien technisch vaarklaar, en deze zelf als particulier afgebouwd en een tijdje gebruikt. Dit jacht mag je gewoon verkopen zonder CE-certificering. Dat is geen economisch delict.


Absoluut onjuist is wat te stellig m.i. . Zelfbouw mag je na 5 jaar "in de handel" brengen zonder CE certificering, in NL in ieder geval.

De lokale smederij hier vult de loze uurtjes met het maken van schouwen en vletjes, boven de 2,5 meter dus in principe vallen die onder de wet pleziervaartuigen en zijn ze CE plichtig en is het heel cru genomen een economisch delict om deze te verkopen, alleen is er geen hond die dit controleert. En als je anti dateert is er ook niemand die het kan controleren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Solita74 » 27 Sep 2022, 23:42

Afbeelding om het duidelijker te maken moet ik het in tweeen plaatsen
Laatst gewijzigd door Solita74 op 27 Sep 2022, 23:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Nederlandse boot......

Berichtdoor Solita74 » 27 Sep 2022, 23:44

Afbeelding Sjors tettelaar is bij mij aan boord geweest om te keuren
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten