tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Tinus80 » 14 Sep 2022, 16:31

Mijn voorluik heeft een raampje of betergezegd doorzichtig stuk kunstof als raampje, deze wordt op zijn plaats gehouden daar een raamrubber in de sponning. Het raampje is er vd week half uitgeschoten, toen ik dit wou corrigeren schoot het raam er in zijn geheel uit. Nu krijg ik hem heel erg moeilijk weer terug.

als ik vanaf boven het raampje probeer terug te drukken dan schiet er ie aan de onderkant weer uit en andersom ook. Het lijkt mij dat ik eerst het rubber in de sponning moet zetten en dan het raam er in druk, of moet ik het rubber eerst om het raam drukken en daarna in de sponning drukken? Het rubber heeft een gleuf aan de boven- en onderkant.

Tips en tricks zijn van harte welkom, want ben al 2 uur bezig geweest zonder resultaat :)

Groet Tinus

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Sep 2022, 17:01

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar zit er een pees in het rubber.. zo ja eerst de pees er uit. Dan rubber in luik dan raam erin frotten en dan pees er weer intrekken met pezen trekker(of bij gebrek aan beter een ringsleutel)

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 17:19

Blacktoppie schreef:Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar zit er een pees in het rubber.. zo ja eerst de pees er uit. Dan rubber in luik dan raam erin frotten en dan pees er weer intrekken met pezen trekker(of bij gebrek aan beter een ringsleutel)

Bijna goed.
Niet rubber eerst in luik ,maar rubber om raam.
Dat een dun stuk koord nemen ,dat langer is dan raamomtrek,(nogal wat langer zodat je de einden in beide handen hebt) ,en dan raam plus rubber zo goed mogelijk voor luikopening,en dan trek met het koord ,de rubber profiel randen over de rand van de luik.
Daarna een beetje afwasmiddel of zuurvrije Vaseline in de peessponning,en bij gebrek aan een peestrekker met een kleine ringsleutel ,de pees er weer in trekken. Peeseinden tegenover de rubbereinden,dus niet bij elkaar.
Pees erin trekken ,en niet erin duwen.
Pees eerst door het ringetje van de sleutel doen.
Kwokko
 

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor henkvd » 14 Sep 2022, 20:07

Dat rubber is oud ( stug) en maakt je heel lastig, haal een stuk nieuw raam rubber en pees, met de tip hier boven kom je er dan wel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 21:00

henkvd schreef:Dat rubber is oud ( stug) en maakt je heel lastig, haal een stuk nieuw raam rubber en pees, met de tip hier boven kom je er dan wel.

Inderdaad ,dat is beter ,een nieuw stuk rubber.
En ook nog een andere tip.
Voor verwerking de rubber even in een emmer met goed warm water doen.
Wordt die lekker soepel van.
Kwokko
 

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor FKZ » 14 Sep 2022, 22:15

Ipv rubber een iets groter raam en dat vast kitten geen lekkage
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 22:25

FKZ schreef:Ipv rubber een iets groter raam en dat vast kitten geen lekkage

Maar als je het raam hebt ,waarom zou je dan een ander raam kopen?
Ik denk dat een nieuw rubber aardig minder kost.
En kitten? Nee dat is weer niet mijn ding.
Kitten is iets voor de onhandige en snel klaar zijn figuur.
Kit? Nee liever niet.
Kwokko
 

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor heuvels » 14 Sep 2022, 22:31

Kitten kan handig zijn als de sponning aangevreten is door roest. Geeft anders lekkage en mooi glad maken kan lastig zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Sep 2022, 04:32

@ kwokko.. heb bij mij bij alle ramen eerst het rubber in de sponning gedaan.. ging perfect op deze manier.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: tips/tricks voor terugzetten luikraam in rubber

Berichtdoor FKZ » 15 Sep 2022, 08:10

Omdat het raam er ook niet meer al te fris uitziet. Wellicht nu het er toch uit ligt polijsten of laten polijsten. Of is die bewust mat ivm privacy? Ik heb altijd geplaatst met het rubber in het frame en dan het raam er in zetten. Makkelijkste is om je luik horizontaal te zetten. Dan kan je de onderkant in het profiel zetten. Dan met een rond geschuurd en afgerond roerhoutje oid (oude credit kaart plastic banden wipper etc) het raam in het rubber werken. Je plaatst je geleider op het raam en schuift zo het rubber om het raam heen. Dit doe je altijd aan de kant waar de pees zit omdat die het meest flexibel is. Ik werkte altijd naar 1 hoek toe omdat je daar meestal de meeste ruimte hebt. Voordat je de pees er intrekt het raam centeren in het rubber en het rubber positioneren. nu kan je door her en der nog wat rubber heen en weer duwen. Dan de pees er intrekken en dan moet het vast zitten. Aangezien het een plat liggend raam lijkt zou ik het naadje in het rubber afkitten tbv waterdichtheid.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten