Revisie Renault marine 688-42

Revisie Renault marine 688-42

Berichtdoor Flukje55 » 01 Sep 2022, 10:56

Goedemorgen,

Ik wil mijn Renault marine 688-42 (laten )reviseren . Wie weet waar ik de daarvoor benodigde onderdelen kan verkrijgen.
Evenals alle gebruikte slangen , oa van de warmtewisselaar. Pakkingen is geen probleem , maar t gaat vooral om het inwendige.
Alvast bedankt voor t meedenken.

Flukje55
Flukje55
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Sep 2022, 10:27
ligplaats: Leeuwarden
info:

Re: Revisie Renault marine 688-42

Berichtdoor Beemer » 01 Sep 2022, 12:38

Flukje55 schreef:Renault marine 688-42 (laten )reviseren

Een 688-42 is toch een benzinemotor?
In dat geval zou ik nu toch denken aan het plaatsen van een dieselmotor ipv verder gaan met een benzine motor.
Redenen: veiliger, minder onderhoud, bedrijfszekerder. En mocht je ooit je schip willen verkopen, dan ligt een schip met een dieselmotor toch gunstiger in de markt dan een met benzinemotor.
Laatst gewijzigd door Beemer op 01 Sep 2022, 14:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Revisie Renault marine 688-42

Berichtdoor eagle » 01 Sep 2022, 13:10

Mulder Motoren Ridderkerk.

Eens met Beemer...
Inboard benzine in niet-planerende jachten is geheel uit de tijd, en bij verkoop zeer oncourant..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Revisie Renault marine 688-42

Berichtdoor Oeverloos » 01 Sep 2022, 14:39

Wat Beemer en eagle hierboven schrijven zou ik serieus nemen.

Scheepsmotor van DTN Ridderkerk: DTR-40

Renault Marine op basis van het 1108 cc motorblok (Cléon-Fonte familie, later C1i Engine) nr. 688/42.
Ingebouwd in de Renault 4 GTL (688 D 7/12) en de Renault 5 TL (688 E 7/13) in de jaren 70-80.

Gebruiksaanwijzing:
http://www.varen4u.nl/pdfs/renault/DTN40-50.pdf

https://mikegoossenswatersport.nl/produ ... nderdelen/

https://everythingaboutboats.org/renault-o-dtr40/

Je kunt eventueel in Nederland en Duitsland gebruikte DTR-40 scheepsmotoren kopen
voor onderdelen.
Deze motoren hebben geen waarde.

Begin met een ventilator in de machinekamer in te bouwen.
Deze dient eerst verplicht 5 minuten de machinekamer te ventileren
alvorens de motor te starten, om de eventueel aanwezige benzinedampen weg te blazen.

Dat geldt overigens voor alle boten met een benzinemotor.

Het voordeel van een benzine motor is de stille loop.
Het nadeel is dat je schip potentieel een varende bom is.

Maar als je ventileert vóór het starten is er niks aan de hand.
Tijdens het varen zuigt de motor eventuele benzinedampen wel weg.

Ik heb jaren met een 1 cilinder Penta benzinemotor gevaren toen ik naar school moest in de jaren 60.
Ik haalde ook gaspotten en jerrycans benzine voor de boerderij bij de smid in het dorp.
De Solex carburateur liep altijd een beetje over bij het starten, want je moest eerst vlotteren.
Van ventilatie had niemand gehoord.

Maar goed, we hebben nu verharde wegen, stromend water en electrisch in Friesland.

Mijn idee is, koop een gebruikt Yanmar dieseltje bij Abma Sneek.
Dan heb je wat goeds en je boot krijgt er ook waarde door.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Revisie Renault marine 688-42

Berichtdoor Oeverloos » 02 Sep 2022, 13:29

Hier zijn nog enkele observaties over de Renault van DTN naar aanleiding van de vraag hierboven
over onderdelen.

Er varen heel wat boten rond in Nederland en Duitsland met deze Renault benzine motor.
Je kunt ze o.a. tegenkomen in de Kilkruiser 710, Polaris 770, Marco 630, 720.

Het valt mij op als je in het motorruim kijkt,
dat er vaak een beluchter op de uitlaat ontbreekt.
Dat is jammer, want de Renault loopt dan een risico op terugstromend uitlaatwater naar de cilinders
met waterslag als mogelijk gevolg en wat kan leiden tot een lekke koppakking met water in de olie,
wat wel eens genoemd wordt bij deze motor.
Als de motor meteen aanspringt dan gebeurt dat niet,
maar als je even moet starten komt het in de praktijk wel eens voor..

Een andere oorzaak van een lekke koppakking kan oververhitting zijn
als je doorvaart met een kapotte impeller, te laag koelwaterpeil
of te laag oliepeil.
Dat is gebrek aan onderhoud, het motortje kan daar niets aan doen.

Over de Solex carburateur:
https://www.albinonderdelen.nl/product- ... rburateur/

Een electronische ontsteking:
https://www.123ignitionshop.com/nl/rena ... ap-recht_r

Bepaalde onderdelen:
https://www.dedieseldokter.nl/c-5832642 ... nderdelen/
https://www.renault4onderdelen.nl
https://www.franzose.de/

De huidige benzine veroudert vrij snel.
Je kunt eventueel vlak voor de winter BP Ultimate of Shell V power tanken,
dat gaat wel een jaar mee.
Als de boot langer dan een jaar niet gebruikt wordt dan kun je eventueel
alkylaat 4 takt benzine van Aspen in de tank doen.
Héél duur, maar gaat jaren mee.
De motor start dan meteen weer en er is geen gomvorming in de carburateur.
Dieselolie veroudert overigens net zo goed.

Kijk ook eens naar het benzine filter tussen de tank en de motor.
Een goed filter dat ook water scheidt is een goede investering.
Veiligheidshalve een filter zonder aftapplug.
Op een een of andere manier zit er altijd bezinksel in de tank van een boot.

Bij jaarlijks onderhoud, olie verversen, de impeller regelmatig vervangenen
ontsteking afstellen, de carburateur reingen
de motor netjes in de rode verf houden,
blijft het een bezit om trots op te zijn.

Deze motor werd ook gebruikt in de Renault 4 gtl.
https://www.r4club.nl
met een forum met interessante informatie over de 1108 cc motor.

Benzine blijft natuurlijk een discussiepunt, maar er worden nog steeds speedboten verkocht met 6 en 8 cilinder binnenboord benzine motoren.

Uiteindelijk vaar je met wat je hebt.

Vergeet niet de vonkvrije machinekamer ventilator aan te zetten vóór het starten!

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten