Primer advies gevraagd

Primer advies gevraagd

Berichtdoor Roadrunnertoao » 24 Aug 2022, 15:24

Momenteel zit er op de romp en de opbouw Super Gloss HS van International op.
Primer weet ik niet zeker; ik denk een Yachtprimer van International.
Nu zie ik van Epifanes de Multi Marine Primer; ruim 10,- goedkoper per blik (voor 750ml)

Iemand ervaringen mee?
En kan ik mijn huidige aflak (van International) ook gebruiken over de Epifanes, of primer en aflak maar van hetzelfde merk houden?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Marie Christina » 24 Aug 2022, 16:06

Ik weet het niet zeker of de combinatie Epifanes - International goed gaat, maar Wijzonol met international gaat prima.

Dus ik vermoed (!) dat het met Epifanes, wat ook bepaald geen Mickey Mouse merk is, ook geen probleem zal zijn.

Overigens, bij Bauhaus is International Paint een stuk goedkoper dan elders.
Even tipje tussendoor.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Roadrunnertoao » 25 Aug 2022, 09:26

Overigens, bij Bauhaus is International Paint een stuk goedkoper dan elders.
Even tipje tussendoor.


Zeker een goede tip, echter is alles online te bestellen van de bootlakken/primers, behalve de Yacht Primer van International (maar scheelt zeker veel in de prijs!) :o
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Marie Christina » 25 Aug 2022, 10:35

Ah, Da's wel een tegenvaller.
Een vreemde tegenvaller ook.
Ik kan vanuit hun oogpunt niet goed begrijpen waarom alles te bestellen is maar niet de primer.
Zie niet hoe dat logistiek gezien een probleem kan zijn.
Maar goed, er zal wel iets mee zijn, anders zouden ze het niet zo doen.

Ik heb de mazzel dat ik op reisafstand van een Bauhaus vestiging woon.
Ik maak altijd een "Bauhaus lijstje".
Als ik dan een keer in de buurt ben maak ik even een omweggetje en haal alles op.

Maar Wijzonol is ook een prima primer, kan er ook onder, is ook vriendelijk (er) geprijsd en wellicht wel bij jou in de buurt verkrijgbaar.
En uiteraard heb je ook nog de mogelijkheid om het op een klein stukje gewoon eens te proberen met jouw primer.
Kijken wat het doet.
Mijn ervaring is dat als twee soorten verf elkaar niet verdragen, je dat al heel snel ziet.
Als het niet direct is dan de volgende dag wel.
Ik heb eigenlijk nooit een jaar later pas gedacht: Hm. Dat was geen slimme combi.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Roadrunnertoao » 25 Aug 2022, 10:44

Ja idd een beetje vreemd.
Ik zie overigens dat de primer van International grijs is; terwijl mijn romp en opbouw wit zijn; is dat nog iets om rekening mee te houden?
Ik kan van International, boven de waterlijn, geen andere witte 1 component, primer vinden :?:
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 25 Aug 2022, 10:57

Je moet je ook afvragen wat en hoeveel je wilt primeren. We doen als hobby schipper meestal teveel, we schuren teveel, we primeren teveel.
Als je huidige laag van goede kwaliteit is dan beginnen met wat schades, als die er zijn, licht uit te schuren en als er geen blank metaal zichtbaar is dan meteen plamuren. Met bijvoorbeeld de IJssel Variopox. In ieder geval niet met een plamuur op polyesterbasis. Polyester is te hygroscopisch. Is er metaal zichtbaar dan eerst primeren. Vervolgens de herstelde oppervlakken schuren en met de gewenst kleur 2x lakken. De 2e keer met korrel 400 schuren anders schuur je het er gewoon weer vanaf. Het geheel te verven rompoppervlak fijnschuren met minimaal korrel 320, lakken en vervolgens met korrel 600 schuren en een 2x maal lakken. Vooraf goed schoonmaken en de geschuurde laag goed ontvetten. Zo bereik je een prachtig resultaat. Epifanes in International, het merk doet er niet zoveel toe. De chemische samenstelling is belangrijk, Alkyd of 2K gebruik die bij voorkeur niet over elkaar. Er is allerlei schipperspraat dat je wel 2K over een 5 jaar goed geschuurde Alkyd kan zetten maar ik heb gezien dat schippers daar enorm spijt van hadden, bladders en blazen na lange tijd in de zon. Er is naar mijn mening weinig reden om een bestaande romp helemaal opnieuw te primeren, met uitzondering van het wisselen van kleur, donker naar licht of licht naar donker, kan grijze primer helpen.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Roadrunnertoao » 25 Aug 2022, 11:42

Waarom plamuur gebruiken?? Plamuur is mijn inziens toch alleen nodig als je "gaten/oneffenheden" wil opvullen?

Het gaat bij mij nu om kleine "beschadigingen"; lak laat los in hoekjes en bij alu kozijnen; ik wil dit voor de winter gerepareerd hebben.
Meeste plekken waar de lak los laat is helemaal tot op het staal...

Ik wilde deze plekjes opnieuw doen door eerst goed schoon te maken, ontvetten en schuren.
Daarna primer gebruiken, laag of 4, dan eventueel nog een grondverf en dan lak
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Marie Christina » 25 Aug 2022, 11:53

Goede aanvulling van Aad.
Daar heeft hij zeker een punt/punten.

Wat die grijze primer betreft:
Mijn ervaring is dat je met grijze primer ook uit de voeten kan.
Na één laagje witte lak zie je het er nog wel doorheen, maar dat dwingt je gelijk tot het zetten van een tweede laag.
En dat is alleen maar goed, toch?

Maar witte primer onder witte verf scheelt wel werk, uiteraard.

Overigens is 4 lagen primer onnodig.
Primer is een laagje verf die grijpertjes bezit die zich aan de ene kant graag vastgrijpen aan de ondergrond, staal in dit geval, en andere grijpertjes die zich graag vasthouden aan de lak die erop komt.
En onderling houden de grijpertjes zich ook graag vast.
(Zo leg ik het op de zeevaartschool uit)
Dat doet een dikke laag niet beter dan een dunne.
De grijpertjes aan de "lak zijde" grijpen de lak en die aan de staalkant het staal.
Maak je een dikke laag dan heb je dus tussen de staal- en lakzijde een laag met alleen maar grijpertjes die elkaar vasthouden.
Tja, hoe nuttig is dat?

Beschermen doet primer echter nauwelijks.
Investeer dan liever in meer lagen lakverf.
Dat beschermt wel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Roadrunnertoao » 25 Aug 2022, 12:25

Met je "grijpertjes" verhaal kan ik helemaal mee gaan, maar je laatste opmerking snap ik niet;

"Beschermen doet een primer nauwelijks"
Een primer is er toch juist voor de hechting (grijpertjes verhaal), maar ook voor bescherming tegen vocht (laag zodat er geen vocht meer bij het staal komt (dus daarom ook meerdere lagen)) en in de meeste primers zit volgens mij iets toegevoegd dat roest tegen gaat.
Dus wel degelijk je bescherming; lak is mijn inziens alleen maar cosmetisch en beschermt juist nauwelijks
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Primer advies gevraagd

Berichtdoor Marie Christina » 25 Aug 2022, 13:29

Roadrunnertoao schreef:Met je "grijpertjes" verhaal kan ik helemaal mee gaan, maar je laatste opmerking snap ik niet;

"Beschermen doet een primer nauwelijks"
Een primer is er toch juist voor de hechting (grijpertjes verhaal), maar ook voor bescherming tegen vocht (laag zodat er geen vocht meer bij het staal komt (dus daarom ook meerdere lagen)) en in de meeste primers zit volgens mij iets toegevoegd dat roest tegen gaat.
Dus wel degelijk je bescherming; lak is mijn inziens alleen maar cosmetisch en beschermt juist nauwelijks


Ja, dat klop wat je zegt.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Primer beschermt in die zin dat als er ingrediënten in zitten die roest neutraliseren dat dat beschermt.
Ze zetten roest om in een laagje dat luchtdicht (en soms ook waterdicht, de z.g. rustconverters) afsluit.
Maar dat is dat laagje.
Tussen al die ingrediënten van de primer zelf zitten microscopisch kleine ruimtes.
Daar kan water op den duur doorheen.
En water is een volhouder.
Als dat lékker opgesloten zit, in een laagje verf bijvoorbeeld, kan het lekker doen wat het wil: eerst die beschermlaag aantasten en als toetje het staal.

Let maar eens op als je ergens alleen primer hebt zitten.
Gegarandeerd dat daar de roest na 2-2 jaar weer door komt.
En dat is waar de lakverf om de hoek komt kijken.
Die dekt dat probleem weer af.
Wellicht dat daar de naam "dekverf" vandaan komt: afdekken.

Dus in die zin beschermt primer inderdaad wel.
Maar niet op de manier die wij willen: continu.
Dat moet echt icm lak.

Het was beter geweest als ik gezegd had: priner beschermt niet erg goed
Had verwarring gescheeld
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten