Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 14 Jun 2022, 19:01

Beste forumleden,

Dit is mijn eerste post. Weet dus niet of dit conform eventuele regels is. Ik hoor het graag als ik iets moet aanpassen.

Ik ben op dit moment aan het afstuderen van mijn master, en zoek een boot om op te wonen; heb vroeger op motorjachten en zeiljachten doorgebracht, en de vrijheid trekt mij aan tot het wonen op een boot. Vandaag ben ik bij een oude motorjacht uit 1936 wezen kijken. Erg mooi schip, en de basis lijkt goed, maar er is veel achterstallig onderhoud. Het blijkt erg lastig om een kostenplaatje op te stellen, of te bepalen of dit een goede aankoop zou zijn. Derhalve wil ik middels deze post op jullie expertise en advies leunen. Een klein overzicht van de boot:

De boot in kwestie is een 13m lange stalen boot uit 1936. Deze lijkt structureel (op oppervlakkige roest na) in orde. Ligplaats is voor een meerprijs over te nemen bij de boot.

Volledig werkende delen van de boot:
-Dieselkachel (2019) werkend
-Motor 5cil 90pk Mercedes (model onbekend) draait prima, klein beetje rook bij koude start
-Dynamo 24v (gereviseerd in 2020)
-Startmotor 24v (omgebouwd van 12v in 2020)
-Oliefilters onlangs vervangen
-Dieseltanks (2x 200L) schoongemaakt
-Watertank (500L) nieuw ingebouwd
-Douche & sanitair werken
-Keuken & gasleiding werkt
-Koelkast werkt

Achterstallig onderhoud:
-4pk boegschroef (merk niet onthouden) niet werkend want elektra niet aangesloten, is wel functioneel wanneer handmatig aangezet (dus elektrische kabels tegen elkaar houden :shock: )
-Huishoudaccu 230ah 24v (2020) werkend, niet professioneel aangesloten
-Startaccu 100ah 24v (2020) werkend, niet professioneel aangesloten
-Zonnepaneel (2021) werkend, niet professioneel aangesloten
-Omvormer (300ampere) werkend, niet professioneel aangesloten
-Dashboards niet aangesloten op motor, elektra moet aangelegd worden naar binnen & buiten dashboard
-Onderwaterboot (staal) al 6 jaar niet aangepakt
-Raamrubbers zijn aan het lekken. Nieuwe rubbers zijn aanwezig, maar moeten dus vervangen worden. Binnen in de boot op sommige plekken kleine vochtplekken in de muur
-Keerkoppeling lekt olie (niet duidelijk waarom, maar moet dus gerepareerd of vervangen worden)
-Motor start en stopt nu d.m.v. zelf met je hand een knop bij de motor aan of uitzetten.

Heb geen foto's van de elektra genomen, maar een algemeen overzicht van de boot:
https://imgur.com/a/0HYA96E

Mijns inziens moet het hele elektrische systeem aangepakt worden. Dit gaat flink wat geld kosten, maar als dit professioneel gebeurt is dat een goede basis die lang mee zou moeten gaan. De onderwaterboot maak ik me ook zorgen over; online lees ik dat het lang duurt voor staal doorroest, en gezien het een geklonken boot is zijn de staalplaten erg dik, dit heb ik vanochtend zelf ook gezien. Desalniettemin is 6 jaar zonder onderhoud lang- er is dan ook geen indicatie van de status van de onderwaterboot. De keerkoppeling is aan onderhoud toe, en hoewel deze werkt, is het mij niet duidelijk in hoeverre lekkende olie een indicatie is van aankomend onheil.

Opsommend, de grootste en urgentste kostenposten zijn in mijn ogen de onderwaterboot, keerkoppeling en elektra.

De boot staat voor €20.000 online dit lijkt mij, gezien het achterstallig onderhoud, te veel. Wat lijkt jullie een redelijke prijs o.b.v. bovenstaande, en wat is jullie advies? Lijkt dit een goede of slechte koop?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door VaarStudent op 14 Jun 2022, 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2022, 19:50

Allerbelangrijkste is misschien nog wel een ligplaats, als het kan met faciliteiten als walstroom en water.
Een foto kan helpen voor de beeldvorming

viewtopic.php?f=35&t=1112
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor VaarStudent » 14 Jun 2022, 20:59

heuvels schreef:Allerbelangrijkste is misschien nog wel een ligplaats, als het kan met faciliteiten als walstroom en water.
Een foto kan helpen voor de beeldvorming

http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=35&t=1112


Dag Heuvels, bedankt voor je reactie.
Ligplaats is bij de boot over te nemen- heb dit in het originele bericht bijgevoegd.

Zie foto's via onderstaande url
https://imgur.com/a/0HYA96E
VaarStudent
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Jun 2022, 18:26
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Jun 2022, 21:29

Wat er technisch allemaal werkt/niet werkt is eigenlijk niet zo erg interessant. Met inzet en enthousiasme krijg je dat allemaal wel weer werkend. Maar het casco moet goed zijn. En met een bouwjaar van 1936 zou ik daar heel erg voorzichtig mee zijn. Mijn advies zou zijn als je de boot daadwerkelijk zou willen kopen: als je het eens kan worden over de prijs dan altijd een voorbehoud maken dat je de boot op de kant wil kunnen inspecteren. En het belangrijkste: dikte metingen (laten) doen !! Boten werden in die tijd vaak van redelijk dunne plaat gebouwd. Dus na 86 jaar loop je wel een verhoogde kans dat er (te) dunne plekken in zitten. Dus zonder diktemeting zou ik deze boot nooit kopen ook al kreeg ik hem gratis.
De motor is van een Mercedes 300D. Inmiddels ook al niet de nieuwste meer. Maar dat waren wel goede motoren. Alleen kan het best zijn dat deze eerst al een lang leven in een auto achter de rug heeft en toen in deze boot is gezet. Dus ondanks dat het in de basis een goede motor is kan de tand des tijds hier ook al enige tijd zijn werk hebben gedaan.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor Oeverloos » 14 Jun 2022, 22:41

Als je voor je master zit dan moet je wellicht nog een paar tentamens doen
en je thesis schrijven.

Met dit schip komt er niet veel van, ben ik bang.

Misschien kun je beter naar iets kijken met voldoende drijfvermogen
maar zonder bodemloos gat.

Dan kun je tenminste verder.

Ik stuur je wel een pb met een voorbeeld.
Niet mooi, maar wel oud.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jun 2022, 22:55

Drinkwaard Mercedes OM612 met Velvet keerkoppeling !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor Rene » 14 Jun 2022, 23:39

Bekend schip, heeft jaren bij mij in de haven gelegen, toen verkocht, leuk om hem weer te zien, jammer van de staat van onderhoud, werd altijd goed onderhouden.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor sogna mi » 14 Jun 2022, 23:41

Is het geen om617 Wolf?
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2022, 06:00

Volgens mij ken ik het schip ook. Zwerfde over de Kaag en Katwijk.
Sinty kent het schip ook wel denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aankoop(?)advies Klassiek 13m motorjacht

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jun 2022, 08:38

sogna mi schreef:Is het geen om617 Wolf?

Je hebt helemaal gelijk ! Slip of the pen, bedankt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten