Je focust je teveel op een 700 met gangboord.
Wij hebben een 680S gehad,deze heeft geen gangboorden.
We hebben nu een 850AK,maar deze had na eerdere ervaring opgedaan,wel zonder gangboorden mogen zijn.
De gangboorden nemen je namelijk veel binnenruimte weg.
Op MP staat nu een 680S ( is gewoon 7 meter lang,net zoals een 700) en is al gehermotoriseerd.
Als je dat afzet tegen wat erin stond,een YSE 12 pk,en dan nu een 3pitter Vetus?
Bepaald geen verkeerde boot.
Ruim van binnen,en toch zeer goed hanteerbaar,en een mooi dagkruiser en voor een enkele nachten.
https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... 0s-te-koopOf als het een meter langer mag zijn.
https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... rak-800-akWeinig geld voor een van de laatste Doerakken die er gebouwd is.
Niet te groot,niet te klein.
Timonneke schreef:1. Ik was van plan een Doerak te komen met een oude motor en deze in te ruilen bij een scheepsmotor-leverancier om vervolgens hier een nieuw exemplaar te laten inbouwen. De kosten zijn dan ca. 7 a 8000 euro voor nieuwe motor incl. plaatsen met inruilkorting. Is dit een slimme gang van zaken?
Daar ben je niet mee klaar, er zullen nog wel een paar duizend bijkomen.
Is ook nergens voor nodig.
Een Doerak 700(703) vanaf 1975 heeft eerst een Bukh van 20Pk,en later vanaf bouwnummer 56 een 2cyl Yanmar van 22pk.
Die van voor 1975 waar een 12pk( YSE/YSB/YSM ) Yanmar in ligt,daarvan worden de onderdelen schaars, o.a als je de koeldeksel kapot vriest ,moet je hermoteriseren want dat ding is niet meer leverbaar.
Het bouwnummer staat op een chassisbalk "geschreven met een las elektrode".
2. Ik wil geen rubberen lijsten om mijn ramen maar wil dit vervangen voor aluminium om corrosie te voorkomen. Is dit slim? Wie kent een persoon die dat voor een redelijke prijs kan doen?
Voor een redelijke prijs? Overal moet je betalen,maar je zou ook kunnen overwegen om de ramen weer in rubbers te gaanzetten,dat is het goedkoopste, want bij alu of kunststof kun je de oude ramen weggooien,dat past dan niet meer.
3. Welke fabrikant levert de standaard Doerak tenten nieuw?
Niemand ,die wordt ter plekke uitgemetendoor een tentkapmaker.
4. Nu het onderwaterschip: In mijn "Bijbel voor bootklussen" staat dat het raadzaam is om een oud schip te stralen. Daar heb ik dus helemaal geen trek in. Zelf dacht ik om ervoor te zorgen dat deze goed in de primer zit en vervolgens 1 maal in de 4 jaar bij te werken van onderen/ Zie ik dit goed?
Stralen hoeft in principe niet,zolang de Resikote zinkcompountlaag nog goed hecht.
Het zou zonde zijn,als je de boot laat stralen,want daarmee haal je de hele zinklaag weg.
6. Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop van een DOERAK 700? Wat zijn de zwakke punten?;
Na zoveel jaren moet je op de standpijpen letten.
Daar komt niemand bij,en die roesten van binnenuit naar boven toe.
Vooral die van de afvoer in de keuken en die voor de aanzuiging van de koeling van de motor.
Het is raadzaam deze weg te halen,en nieuwe doorvoeren erin maken.
7. En dan de grote vraag: Wie wil straks van zijn DOERAK 700 af of weet iemand die er vanaf wil?
Dat zal zolang je geen Doerak 700 hebt,een grote vraag blijven.
Maar gelet ook op de andere reacties,zou ik toch omzien naar een iets grotere Doerak, desnoods een 730AK.
Die zijn gebouwd vanaf 1976 t/m 1981 ,hebben allemaal een Bukh of Yanmar motor van rond de 20 pk.
Helaas zijn er maar ongeveer 30 stuks van gebouwd.
ErikHa schreef:Wil je werkelijk €15k uitgeven aan iets wat nooit meer dan €10k waard word?
Prietpraat