Dekwaspomp

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Amersfow » 16 Apr 2022, 08:16

Ik heb een douche afzuigpomp waar geen filter meer voor hoeft, dus er zijn blijkbaar zulke pompen. Maar voor mijn dekwaspomp tap ik die af voor het wierfilter; tussen dat T stuk en de pomp zit een afsluiter en een filter.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2022, 09:32

wel stond onze vaste dekwas /lenspomp ook met een verbinding naar de wierbak uiteraard en hadden maar met 1 motor een sb en bb wierbak met pijp in de kim .
op het andere schip ook 2 wierbakken maar een met een kim en een met vlak aansluiting met de mogelijk om omteschakelen bij verstopping .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2022, 09:32

pascall schreef:Wolf wil je nooit meer zo'n opmerking plaatsen, rol hier over de vloer!

Maar wat je zegt, ga ik toch eens proberen, heb nog een zelfde pomp liggen.
Zonde om in de kast te laten liggen als het zou werken.

Mvg,

Pascal.


Dan wacht ik even met keuzes/conclusies totdat deze praktijktest uitgevoerd is :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Wolf1 » 17 Apr 2022, 13:48

Nemen we als voorbeeld een centrifugaalpomp deze heeft namelijk een sterk verschil in PV waarde, dan kan je op de curve lijn van deze pomp het benodigde volume bepalen.
Hier zie je dan gelijk wat bij dit volume de maximum druk is !
Een leiding c.q. slangen systeem achter de pomp (weerstand) zal de druk verhogen en het volume dus verlagen.
Door de waarde van de drukverhoging te delen door de druk bepaald in pomp 1 zal je vertellen
hoeveel pompen er in serie achter geplaats moeten worden om je gevraagde volume te bereiken.
Ik kies daarom voor dikkere leidingen, en dat is werk ! en het verschil tussen een schip en een plofbotter.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Apr 2022, 19:19

Ik lees hier vaker het advies om een aftakking te maken op de aanvoer van koelwater voor de motor. Mij lijkt dit tijdens het varen invloed te kunnen hebben in het debiet wat de warmtewisselaar nog krijgt toebedeeld,
Is het niet beter om een aftakking te maken op de aanvoer van buitenwater voor het toilet. Bij mij is dat een aparte 3/4 pijp/huiddoorvoer die boven de waterlijn een afsluiter heeft? Daar een t-stuk plaatsen waar dan een geschikte pomp wordt geplaatst lijkt mij een betere oplossing. Dat zal ongetwijfeld invloed hebben op het spoelen van je toilet als de dekwaspomp loopt maar dat zal niet vaak voorkomen. Je beïnvloed dan in ieder geval nooit het koelsysteem van de motor.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Leverg » 18 Apr 2022, 00:26

Ik heb gewoon zo,n doucheset dekwaspomp gekocht. Jabsco Dekwasset Hotshot 3
Gat door de achterkant geboord, gelakt, slangthule erdoorheen, kit ertussen, slang erop onder het zwem plateau met een groffilter.
Aan de binnenkant ruim boven de waterlijn de pomp onder de bak en draad trekken naar de electra.

Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Wolf1 » 18 Apr 2022, 11:59

Het Sluizenfront schreef:Is het niet beter om een aftakking te maken op de aanvoer van buitenwater voor het toilet. Bij mij is dat een aparte 3/4 pijp/huiddoorvoer die boven de waterlijn een afsluiter heeft? Daar een t-stuk plaatsen waar dan een geschikte pomp wordt geplaatst lijkt mij een betere oplossing. Dat zal ongetwijfeld invloed hebben op het spoelen van je toilet als de dekwaspomp loopt maar dat zal niet vaak voorkomen. Je beïnvloed dan in ieder geval nooit het koelsysteem van de motor.

Het maakt niet uit welke wierbak je gebruikt als het maar via een wierbak loopt, ook de toilet !
En een wierbak recht boven de huid-buitenboord afsluiter, zodat deze bij obstructie door de wierbak doorgeprikt kan worden.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 20 Mei 2022, 22:14

Afgelopen week wat oude niet meer gebruikte CV buizen gevonden onder de zitbank naast de stuurstand.
Op deze plaats bevindt zich ook de leiding naar de buitenkraan.
De oude CV buizen komen uit via een dekdoorvoer in de MOTORRUIMTE.
En daar kan ik een koppeling maken met de watertank en, indien gewenst, eventueel ook met aanvoer buitenwater.
Hier kan ik mooi op voortborduren.
Nog een winterklusje ;-)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor kajoe » 21 Mei 2022, 09:12

maak nooit een verbinding tussen dekwas en drinkwater hoe goed ook met afsluiters het gaat een keer fout en de ellende die ja dan krijgt !!!. wij kregen vroeger geregeld controle van de gg,ggd en gd op de kwaliteit van het drinkwater die mannen controleerden ook op dit soort dingen en als er ook maar iets van verbinding zat kreeg je een vaar verbod en kon je de tanks gan spoellen met de middelen die je van hun kreeg en lag je zomaar dagen stil .
wij mochten zelfs geen verbinding hebben met een dekwas pomp om bv de drinkwater tank snel leeg te zuigen alles met de drinkwater pomp of externe pomp .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Yep » 21 Mei 2022, 12:01

Ok.
Zeewater is handig voor bv. het afspuiten van de ankerketting.
Met binnenwater, indien helder genoeg, kun je prima bootje wassen.
Alhoewel ik maximaal 1.500 liter drinkwater kan benutten lijkt me de buitenwateroptie handig.
Daarnaast woon ik op de boot en met een flinke dekwaspomp jaag je bij bv. bootje wassen er al snel flink wat liters doorheen.

Hoe kan ik safe switchen tussen drinkwater en buitenwater?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten