Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Apr 2022, 20:20

Ik lees net in een publicatie van Port of Antwerp van 04 april jl dat je, zolang de Kattendijkse sluis gestremd is, je in het weekend onder strikte voorwaarden als jacht gebruik mag maken van de Cauwelaersluis. Als je dat dan doet dan kom je daarmee dus in de dokken terecht. Nu staat er o.a. als voorwaarde bij dat je jacht uitgerust moet zijn met een AIS-transponder. In eerdere berichtgeving werd niet expliciet gesproken over een transponder. Nu dus duidelijk wel.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 20 Apr 2022, 12:11

SimondeDanser schreef:Ik lees net in een publicatie van Port of Antwerp van 04 april jl dat je, zolang de Kattendijkse sluis gestremd is, je in het weekend onder strikte voorwaarden als jacht gebruik mag maken van de Cauwelaersluis. Als je dat dan doet dan kom je daarmee dus in de dokken terecht. Nu staat er o.a. als voorwaarde bij dat je jacht uitgerust moet zijn met een AIS-transponder. In eerdere berichtgeving werd niet expliciet gesproken over een transponder. Nu dus duidelijk wel.
Mvg Felix

Alleen in het weekeind en 24uur van te voren aanmelden ! !
+323229714746
"Kattendijk" zoals ik al zij, kapot tot minimaal juni
Gr. Wol1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Apr 2022, 06:08

Ja, het blijft Belgie. Er zijn niet voor niets veel Belgen die hun boot in Nederland houden. Die zijn helemaal klaar met dit soort "grappen".
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor kajoe » 29 Apr 2022, 13:13

nog eens nagevraagd bij de haven commandant ,tja ais geld voor alle vaartuigen dus ook sloepje of roeiboot alles wat in het regelement word aangeduid al schip ,boot of ander vaar geval .
op de vraag dat het voor recreanten die dus door willen en verder richting Brussel o.i.d er niet een stuk onveiliger word omdat ze dan meer over Hansweert gaan/moeten werd gezegd tja jammer maar valt wel mee .
dus ja ik begrijp het niet maar dat zal wel politiek zijn en bedacht achter een computertje door iemand die geen verstand van varen heeft erg jammer.
ik ben een beetje bang dat straks niet meer door België gevaren kan worden zonder AIS .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Apr 2022, 19:00

kajoe schreef:.....dus ja ik begrijp het niet maar dat zal wel politiek zijn en bedacht achter een computertje door iemand die geen verstand van varen heeft erg jammer.
ik ben een beetje bang dat straks niet meer door België gevaren kan worden zonder AIS .

Ik vermoed dat men wel verstand van varen heeft, maar dat er in de afgelopen jaren zich de nodige (bijna) ongelukken met jachten in de dokken hebben voorgedaan. Het kan er krioelen van de schepen, dus als jij als onervaren watersporter met je bootje daar aan het recreeren bent dan zou het mij niets verbazen dat dit bij één op de zoveel passages penibele situaties oplevert. En nu wil men op ieder moment een overzicht hebben van wat er zich in de dokken bevindt/beweegt. Dus zo vreemd vind ik het niet. De verplichting is al met al ook in het belang van de watersporter want niemand wil overvaren worden omdat hij niet is opgemerkt.
Maar om nu meteen te stellen dat je straks niet meer zonder AIS door Belgie zou kunnen varen is denk ik een beetje te negatief gesteld. Er blijven buiten de Antwerpse dokken nog genoeg andere mogelijkheden over.
Ik voorzie voor NL ook dat men binnen afzienbare tijd verplichtingen voor AIS zal gaan opleggen aan de pleziervaart voor het bevaren van wateren met veel beroepsvaart. Want ook hier gaan geregeld zaken mis tussen beroeps- en pleziervaart. Neem alleen het Prinses Margrietkanaal maar even als voorbeeld. Maar ook het Rotterdamse havengebied, de Waal en de Westerschelde. Ik verwacht dat op termijn op dergelijke vaarwateren ook AIS verplichtingen zullen komen. Maar dat betekent niet dat je zonder nergens meer mag varen want ook hier blijft nog zat over.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor aadbloem » 29 Apr 2022, 22:11

SimondeDanser schreef:Ik voorzie voor NL ook dat men binnen afzienbare tijd verplichtingen voor AIS zal gaan opleggen aan de pleziervaart voor het bevaren van wateren met veel beroepsvaart. Want ook hier gaan geregeld zaken mis tussen beroeps- en pleziervaart. Neem alleen het Prinses Margrietkanaal maar even als voorbeeld. Maar ook het Rotterdamse havengebied, de Waal en de Westerschelde. Ik verwacht dat op termijn op dergelijke vaarwateren ook AIS verplichtingen zullen komen. Maar dat betekent niet dat je zonder nergens meer mag varen want ook hier blijft nog zat over.
Mvg Felix

Verplichtingen voor AIS zal gaan opleggen aan de pleziervaart impliceert ook marifoonplicht èn dus examen doen. AIS (je mmsi) is namelijk gekoppeld aan de marifonie-zendvergunning. Ik zie dat nog niet gebeuren in Nederland en al helemaal niet binnen afzienbare tijd. De belgen waren hier al vooruitstrevend in, 2 marifoons verplicht. Nederlandse jachtschippers werden vrijgesteld en zijn slechts verplicht één marifoon aan boord te hebben in Belgie. Zo'n plicht zou in Nederland op de wateren die jij noemt mooi meegenomen zijn en dan nog AIS erbij ook. Ik vrees dat dat voorlopig nog heel lang niet gaat gebeuren, helaas. Eerst zouden dan de wateren voor die plicht wettelijk vastgesteld moeten worden en dat zou dan in Europees verband (want D66) moeten. Dat gaat voorlopig niet gebeuren dus bevaar je die grote drukke wateren doe marifoonexamen, installeer een marifoon en een AIS transponder.

Het verhaal is simpel: Ik vroeg enige tijd geleden aan een sectorpost of ik over kon steken en dat werd me afgeraden, wacht even tot de afvaart voorbij is. Een jordaankruiser, niet gehinderd door enige vorm van maritieme communicatie ging de oversteek gewoon beginnen en keek verbaasd naar mij met een blik van durf je niet....
De paniek die uitbrak toen de afvaart opeens heel snel dichterbij kwam was enorm, keihard achteruit slaan, op de stroom dwars geraken maar gelukkig geen aanvaring.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor jkb » 30 Mei 2022, 22:28

Allen hartelijk dank voor de info. Maar wil iemand mij nog eens uitleggen hoe ik met een motorboot van 13m met ais transponder het gemakkelijkste ca half juni vanuit Brussel naar het Schelde-Rijnkanaal vaar. En intussen ook Antwerpen bezoeken. Alvast hartelijk dank.. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor jkb » 31 Mei 2022, 08:35

Aanvulling: misschien makkelijker via Beneden Nete - Netekanaal- Albertkanaal ? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor Wolf1 » 31 Mei 2022, 08:49

jkb schreef:Aanvulling: misschien makkelijker via Beneden Nete - Netekanaal- Albertkanaal ? Mvg Jan

Wat wil je nu, wel of niet door Antwerpen ?
Halfuur voor hoogwater Boom, Klein Willebroek door, kan je makkelijk de Kattendijksluis halen, en deze zou half juni weer draaien ?
Als het zo uit komt, aan het veerboot stijger Boom kan je liggen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe regelgeving Varen door de haven van Antwerpen

Berichtdoor jkb » 31 Mei 2022, 19:54

Wolf1. Dank je wel. Vandaag teletekst 722-3 geeft aan dat de Kattendijksluis tot en met 21/6 gestremd is.Kun je niet via het Albertkanaal bij het Willemdok komen? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten