Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor Adventure » 15 Feb 2022, 20:26

Tijdens het winterproject ook de dieptemeter aangepakt, met name de transducer.

Die zit in een buisje van 6 cm hoog in de kiel gemonteerd , en onze boot is van staal.

Schijnbaar zou dit mogelijk zijn bij de Nasa Target . De transducer zou dan in het buisje moeten hangen gevuld met iets van olie.

Maar gezien dat we constant twijfels hadden over het juist functioneren van de dieptemeter qua aangeven toch maar eens naar de transducer gaan kijken. Het was al een hele toer om de dop los te krijgen, maar uiteindelijk gelukt.

Nadat ik de dop eraf haalde zag ik dat het buisje niet gevuld was met olie maar iets van zwarte kit vermoedelijk iets van sikaflex en gelijk kwam daar bij de poging om de kit te verwijderen de coaxdraad van de transducer mee.

Dus einde transducer.

Maar het uiteinde van de transducer zit nog vast in het buisje, vermoedelijk eerst kit erin gedaan dan de transducer en vervolgens de buis gevuld met kit. En ik denk dat ze bang zijn geweest destijds om de transducer kapot te varen bij aanleggen op zandstrandjes dat ze daarom ervoor hebben gekozen om de transducer in de kiel te monteren. Die van de Target is aan het einde best wel dik t.o.v de transducers van bijvoorbeeld Raymarine.

Nu wil ik hoogstwaarschijnlijk een andere dieptemeter meter gaan plaatsen, maar dan ontkom ik er niet aan om de transducer door de romp te monteren.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Nasa clipper of de raymarine I40 of I50.

De goedkoopste oplossing is uiteraard een nieuwe transducer voor de target2 te monteren , maar ik ben ook bang als deze door de huid zit dat deze een keer sneuveld.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 15 Feb 2022, 21:29

Door het staal werkt niet, tenminste, op de manier in een buisje met olie, zal alleen lukken als je het staal voldoende in beweging kan krijgen, je voelt hem al, dat lukt alleen als de huid heel erg dun is, zeg maar flinter dun, of een voldoende grote tank en een grote transducer met heel veel vermogen ( komt er toch wat heen en weer).

Door staal ontkom je er niet aan dan de transducer "buitenboord" te monteren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor Adventure » 15 Feb 2022, 21:40

Okay Henk,

Ja ik dacht dat ik daar niet aan zou ontkomen, tja je maakt niet graag en gaatje in de romp om het daarna weer lekdicht te krijgen.

Nu alleen nog kijken welke te gaan plaatsen de Target2 hergebruiken of de Clipper of de switch naar Raymarine.

Hoop nog op ervaring van gebruikers
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 15 Feb 2022, 22:13

Enige nadeel van de Nasa Target2 is de frequentie, is je display ook niet meer in orde zit je met een uitdaging, de freq van de transducer heeft een niet gangbare waarde van 150KHz om daar weer een display bij te vinden beperkt zeer je mogelijkheden, 200 KHz is de gangbare frequentie voor bijna alle dieptemeters in dit soort.

Is de oude coax, kort af bij de transducer zodat je er niets meer mee kan ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor Adventure » 15 Feb 2022, 22:23

Henk, ja die is niet meer te repareren ook heb ik de transducer nog niet uit dat buisje kunnen krijgen.

En die kit is denk ik niet op te lossen.

Maar ook om de kabel weer bij het dashboard te krijgen word al een hele uitdaging.

Vandaar dat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar een raymarine die heeft een veel plattere transducer.

Maar de I50 is ook 4x zo duur en de I40 is voor kleinere boten dus vermoedelijk niet geschikt?
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Ervaring Nasa Clipper dieptemeter

Berichtdoor Adventure » 05 Mrt 2022, 18:54

Het is de Raymarine i40 bidata geworden.

Nog 2 gaten laten maken van 51 mm door de romp en ze kunnen geplaatst worden .

Hopelijk is het wel meteen waterdicht maar dat wordt denk ik moeilijk te controleren in de stalling.

Maar neem aan aan de buitenkant rondom het gat goed met sikaflex een kitrand aan aanbrengen en dan de sensor er in en dan even handvast van binnenuit vast draaien en dan de kit laten uitharden om daarna wat vaster te draaien?

Of kun je dit beter door een professioneel iemand laten doen?
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten