Hydrofoorperikelen

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 02 Feb 2022, 11:27

Kwokko schreef:Wel even buiten in de open ruimte gebruiken,want stikstof is zwaarder dan lucht.
Want het is , "stik stof" .

Dank voor de tip, maar uitbouwen en naar buitenslepen van de hydrofoor hoeft niet hoor! Lucht bestaat voor 78% uit stikstof. Als dat zou zakken, zouden we hier op Aarde pure stikstof inademen!
Dit nog los van het feit dat stikstof (1,26 Kg/m3) lichter is dan zuurstof (1,43 Kg/m3).

Maar een gewaarschuwd mens... ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 02 Feb 2022, 13:19

quichot schreef:Dank voor de tip, maar uitbouwen en naar buitenslepen van de hydrofoor hoeft niet hoor! Lucht bestaat voor 78% uit stikstof. Als dat zou zakken, zouden we hier op Aarde pure stikstof inademen!
Maar een gewaarschuwd mens... ;)

Één ding begrijp ik niet ,je bent namelijk altijd een iemand die secuur is.
En nu kan het ook in een boot gebruikt worden.
Vreemd.
Je beseft waarschijnlijk niet ,dat een boot een badkuip is,want daar blijft de stikstof wel hangen.
Buiten vermengd het zich met de lucht en heb je dat probleem niet.
Het is hetzelfde principe als met propaan- en butaangas.
In een boot zakt het naar de bodem ,en vormt het zich een explosief mengsel ,in de buitenlucht gespreid het zich ,en is het gevaar grotendeels geweken.

En inderdaad ,een gewaarschuwd mens .........
Je zult niet de eerste zijn ,die door ondeskundigheid met het product ,het leven erbij laat.
Ik heb er in de jaren 90 een collega door verloren in Italië.
Pure stikstof gebruiken in een gesloten ruimte is vragen om problemen.

En om even in jou straatje te blijven ,pomp er maar een beetje lucht in ,want dat bestaat toch al voor 78% uit stikstof. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 02 Feb 2022, 13:51

Kwokko, niet gelijk willen hebben als je dat niet hebt.
Ik kan er ook niks aan doen dat stikstof lichter is dan zuurstof, al beweer jij het tegendeel. Accepteer dat nou 's gewoon zonder een half A4-tje tegengesputter.
En o ja, bij welke krant was ik ook alweer columnist? Dat antwoord ben je me nog schuldig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Kwokko » 02 Feb 2022, 14:49

[quote="quichot"#]Ik kan er ook niks aan doen dat stikstof lichter is dan zuurstof, al beweer jij het tegendeel.[/quote]
Ik heb nergens beweerd ,dat stikstof lichter is dan zuurstof.
Ik heb het niet eens over zuurstof gehad.

En het antwoord op dat andere doe ik wel even in een PB.
Want niemand gaat aan wie Guido is.
Kwokko
 

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 02 Feb 2022, 15:15

Kwokko schreef:want stikstof is zwaarder dan lucht.

lucht 1,29 Kg/m3, stikstof 1,26 Kg/m3.
Geeft niet, iedereen kan zich vergissen.
En doe die krant maar gewoon hier hoor, voor allen zichtbaar. Want hier begon je er ook over. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Quota » 02 Feb 2022, 17:49

Ligt het aan mij, of mogen berichten die niet over het topic lijken te gaan, maar over Ego's en lange tenen van anderen ook via PB's?
Komt in mijn ogen de gezelligheid van dit platform, en de toepasbaarheid niet echt ten goede.... En dat is ook maar mijn mening.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor Wolf1 » 02 Feb 2022, 23:39

Het simpelste is even met je drukvat naar de bandenboer te gaan deze gebruikt stikstof vanwege de zelfde voordelen,
Het drukvat ventiel is gelijk een banden ventiel
Voor het vullen van hydrauliek accumulators met een hoge voorspanningsdruk is een speciale vuladaptor nodig, voorzien van een spindeltje waarmee het ventiel open gedrukt kan worden, hier zijn ook verloop adapters bij waarmee dit apparaat mee op het drukvat aan boord, kan worden gemonteerd.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor varg » 03 Feb 2022, 00:20

Ik heb het vullen van autobanden met stikstof nooit begrepen. Als het kleinere zuurstof molecuul het eerst ontsnapt dan blijft het dikke stikstof molecuul toch vanzelf over in de band? Dus een band met 'oude lucht' zal relatief veel stikstof bevatten. Volgens mij gaat dit ook op voor een drukvat met wat oudere lucht. Kortom...het gaat vanzelf...zonde om er voor te betalen. Ik bereid met voor op ernstige kritiek...maar dat is leerzaam. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor broekie » 03 Feb 2022, 08:15

Punt veiligheid komt ook om de hoek zetten.
Bij een ongeval en vuur is een zuurstofhoudende band een groter gevaar dan een band gevuld met stikstof.
Verder varieert de bandenspanning minder bij temperatuur schommelingen.

Vliegtuigbanden worden jaar en dag gevuld met stikstof.
Ook in de racerij is het denk ik voorschrift.

Langzaam komen deze zaken dan richting de grote automarkt. Fabrikanten gaan ermee scoren in hun nieuwste ontwerpen.
Veel uitvindingen gedaan met geld van overheden voor bv militaire doeleinden, luchtvaart, worden toepasbaar gemaakt voor de particuliere automarkt.
Voorbeelden zijn de schijfrem, ABS remsysteem en zeker nog veel meer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydrofoorperikelen

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2022, 10:37

Quota schreef:Ligt het aan mij, of mogen berichten die niet over het topic lijken te gaan, maar over Ego's en lange tenen van anderen ook via PB's?
Komt in mijn ogen de gezelligheid van dit platform, en de toepasbaarheid niet echt ten goede.... En dat is ook maar mijn mening.


Je bent duidelijk nieuw hier! Open de laatste posting van elke willekeurige topic langer dan twee pagina's, en de kans dat het nog gaat over het oorspronkelijke onderwerp is kleiner dan 10%. :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten