Winterklaar maken.

Winterklaar maken.

Berichtdoor Oeverloos » 17 Nov 2021, 21:55

Hier zijn een aantal aandachtspunten voor het winterklaar maken, die ik als watersporter in de loop van de tijd ben tegen gekomen.

Onderdelen die van pas kunnen komen:
Antivries, motorolie, brandstof filter (op de motor), voorfilter, smeeroliefilter, impeller, filterklem/tang, Pela vacuum extractor (motorolie, water opzuigen, dieselleiding vullen), kleine compressor (doorblazen, lucht stootkussens), eventueel een luchtfilter, eventueel bij een stalen schip een bus of spuitbus Owatrol. 2 liter dieselolie.
Een paar emmers water voor het mengen met antivries voor in de uitlaat, bij voorkeur het niet giftige propyleenglucol en anders gewone ethyleenglucol.
(Als je ordelijk van aard bent, Glassex voor wegnemen geur bij gemorste diesel, remreiniger voor wegnemen afgewerkte smeerolie.)

1. W.C. zwart watertank: leegpompen en doorspoelen met zoet water, giet antivries mengsel in w.c., daarna de vermalerpomp laten draaien zodat de antivries in deze pomp loopt.

2. Zet boiler uit door de zekering om te zetten en stekker eruit te halen.
Als je per ongeluk de boiler aan zet en er zit geen water in, zal het verwarmingselement van de boiler barsten en is onherstelbaar beschadigd. Er ontstaat kortsluiting en de zekering zal uitslaan.

3. Watertank: leegpompen.

4. Boiler: leeg laten lopen.
Het aftapkraantje of anders het veiligheidsventiel open houden en water opvangen of in bilge laten lopen en wegpompen.
(Heel soms heeft de boiler een slangetje (naar buiten, boven de waterlijn) in de buurt van het beveiligingsventiel. Dan kun je een compressor zetten op een ontluchtingskraantje in het waterleidingsysteem en zo het water in de boiler wegblazen.)

5. Waterleiding: zet kranen en aftapkraantjes open en blaas deze door met (pers)lucht.
Als je een zoetwater ruitensproeier op de voorramen hebt, blaas leiding onder het dak van de ruitensproeier droog door sproeier aan te zetten op dashboard.
Als je geen perslucht hebt kun je ook de waterleiding doorpompen met roze drinkwater antivries (propyleenglucol).
Vergeet een eventuele mengkraan van de douche niet.

6. Hydrofoor/waterpomp: slangen losmaken en pomp watervrij maken of 5 liter drinkwater antivries in de watertank gieten en de pomp laten draaien.
Als de waterleidingen watervrij zijn kun je de waterpomp laten draaien tot alle water uit de pomp verdwenen is en opnieuw checken of de leidingen leeg zijn.
Leidingen moeten leeg zijn, zodat er geen water kan teruglopen in de pomp.
Als je een expansievat bij de hydrofoor hebt, dan kun je bij het ventiel achterop het vat de voordruk van de rubber balg checken met een bandenspanningsmeter. Houd 1,5 bar aan.

7. W.C. buitenwater aanvoer kraan beveiligen tegen vorst door slang losnemen, andere slang opzetten met een trechter kolom antivries maken tot boven de waterlijn, kraan open/dicht, zodat de kraan intern gevuld is met antivries.
Of met een luchtpomp doorblazen en de kraan open/dicht intern met lucht vullen

8. W.C. pot beveiligen met antivries en wegpompen naar w.c. tank,

9. Dekwaspomp en buitenwater kraan beveiligen met kolom antivries tot boven de waterlijn of doorblazen met lucht.

10. Douche pomp: antivries in afvoer van douche gieten en wegpompen.

11. Generator: walstroom los koppelen, generator laten lopen en 5 liter antivries 50/50 via wierfilter door de motor laten lopen, uitzetten, aanzuigkraan en wierpot beveiligen door antivries in het wierfilter gieten en kraan open/dicht, motorolie, smeeroliefilter vervangen, brandstoffilter en impeller vervangen, V- snaar checken.

12. Hoofdmotor:
Intere koeling motor:
Koelvloeistof antivries gehalte checken via dop op het expansievat met antivries meter.
Gietijzeren motorblokken gebruiken meestal ethyleenglucol.
Sommige aluminium blokken roze long-life. Niet door elkaar gebruiken, zie manual.
(Koelvloeistof kan verouderen, vooral aluminium motorblokken zijn gevoelig voor corossie door te oude koelvloeistof.)
Buitenwater koeling:
Sluit de buitenwater kraan. Via het wierfilter b.v. 10 liter antivries 50/50 (bij een grote motor), de motor in laten lopen (stationair) totdat dit mengsel door de uitlaat naar buiten komt, dan motor stoppen.
Heb je een motor van rond de 50 pk en je schip is rond de 10 meter lang dan zou 5 liter antivries mengsel 50/50 voldoende moeten zijn. Als je in de winter gaat varen kun je de antivries opvangen in 2 of 3 emmers, in een jerrycan gieten en met een beetje antivries erbij opnieuw gebruiken
Bij de elleboog van de uitlaat, dus waar de uitlaat aan de motor vast zit, zit meestal een syphon/beluchter. Als deze een klepje heeft, check of dit klepje niet verstopt zit.
Zie ook bijlage.

13. Beveilig de buitenwaterkraan met antivries.
Wierpot en buitenkraan van de hoofdmotor beveiligen door de buitenwaterkraan te sluiten, antivries in wierfilter te gieten en kraan open/dicht te doen, zodat de antivries in de holte van de kraan zit.
Check de rubber ring van de wierpot deksel, bij twijfel vervangen.

14. Als je een watergesmeerde schroefaslager hebt met aanvoer via de uitlaat van de motor, dan volstaat dit meestal ook voor dit watergesmeerde lager.
Sommigen laten het kraantje open staan, maar anderen doen het juist dicht.

15. Brandstoftank: laat de waterzak aflopen.
Als er water in de waterzak blijft staan, kan de kraan stukvriezen en kan de inhoud van de dieseltank in de boot lopen.
Zie ook bijlage.

16. Brandstof voor-filters: sluit de brandstofkraan. Vervang de filter en verwijder water of bezinksel onder in de filterbowl, schoonmaken met rubber handschoenen bij biocide in diesel.
Als er water in de bowl blijft staan, kan dit bevriezen, de glazen bowl kan breken en de inhoud van de dieseltank kan in de boot lopen.
Als je het filter niet kunt vullen met dieselolie, moet deze ontlucht worden. (Zie verder bij ontluchten)
Zie ook bijlage 16.

17. Dieselmotor:

- Motorolie vervangen:
Motorolie vervangen, afhankelijk van aantal draaiuren. Sommigen doen dit elk jaar, anderen houden de interval van de handleiding aan.
Meeste motoren: 15W40/15W50 minerale olie.
Oude motoren (Daf, Ford 2700 series, Indenor) kunnen dit ook gebruiken, maar kunnen ook een SAE30 monograde gebruiken.
Als de motor altijd op minerale olie heeft gelopen, verander dat niet.
Sommige turbo motoren gebruiken half-synthetische olie, 10W40.

- Smeeroliefilter:
Vervolgens smeeroliefilter vervangen, losdraaien met een oliefilterklem. Plastic zak met keukenpapier er onder houden. Nieuwe filter met de hand aandraaien. Beetje motorolie op het rubber.
Gemorste oude olie kun je eventueel verwijderen met een spuitbus remreiniger. Te verkrijgen bij de winkels voor automaterialen. Daar kun je ook de filters voor de motor krijgen.

- Fijnfilters op de motor vervangen. (voor CAV296 filterhuis en Delphi HDF296 filters, zie verder achtergrond bij punt 17.)
Motoren met een spin-on filter:
Heeft de motor een spin-on filter, draai los met filterklem, vul de nieuwe met schone diesel en schroef deze vast met de hand.
Vervolgens ontluchten. Als je een zelfontluchtende injectiepomp hebt, zal de motor na een kleine hapering aanslaan met half gas.
Gemorste dieselolie kun je verwijderen met Glassex.

- Ontluchten:
Ontluchten met het handpompje dat op de opvoerpomp zit.
Check dat de brandstofkraan open staat.
Wil het pompje op de opvoerpomp niet pompen, draai de motor een stukje, want dan zit er een nok van de nokkenas net voor de aandrijving van het opvoerpompje.
Draai de inluchting bout op het fijnfilter los.
Pomp tot er diesel zonder bellen uitkomt,
Draai de ontluchtingsbout dicht.
Het ontluchten van de injectiepomp is gewoonlijk niet nodig.
Even doorstarten en de opvoerpomp zorgt voor druk richting de injectiepomp.
- Opvoerpompje:
Motoren met een diafragma opvoerpompje: check het gaasje in dit pompje.
Grotere motoren met een plunjerpomp hebben geen zeefje, maar het wordt aangeraden deze pompen na het schoonmaken van een vuile tank te checken op vervuiling.
Zie ook bijlage.

18. Het checken van de motor anodes, anodes in de oliekoeler van de keerkoppeling ( check de manual of jouw motor die heeft en waar ze zitten) en het oliepeil van de keerkoppeling. Je ziet dan ook de kleur van de olie. Is die mooi helder, niets aan doen. Is de olie echt veel te oud, dan is deze zwart en heeft een dubieuze geur.

19. Check de luchtfilter van de dieselmotor.
De lucht in de machinekamer is op zichzelf schoon, maar wordt vervuild door slijtagestof van de V- snaren en eventuele carterdampen.

20. De impeller van de buiten water koeling checken/vervangen.
Als de deksel te veel is ingesleten deze vervangen.
Zie bijlage verderop bij 20.

21. Rubberboot: water uit bodem rubberboot laten lopen door de plug los te schroeven.
Een rubberboot die in de davits hangt regent vol, afdekken of plug verwijderen.

22. Water dat gelekt is weghalen. Geen water op het vlak van de romp laten staan

23. Owatrol: bij stalen schepen op scheepshuid smeren onder watertank of andere plekken waar je anders niet komt en waar je roest vermoedt.

24. Ankerketting: bij de lier uit de kluis trekken, op dek leggen en goed spoelen met zoet water. Check de lengte merktekens en de toestand van de lijn aan het einde van de ketting, die als slampamper dient. Die kan het beste bestaan uit een kunstof lijn.

25. Ankerbak: de ankerbak doorspoelen met zoet water en kijken of deze schoon is en of hij goed leegloopt.

26. Buitenboord motoren: die op zout water gevaren hebben, doorspoelen met zoet water door middel van de “oren” bij de aanzuig van de waterkoeling die daarvoor bedoeld zijn.
Vervolgens als de motor draait de brandstofslang wegnemen of de brandstofkraan dicht draaien. De motor gaat dan uit en gebruikt de meeste brandstof die nog in de carburateur zit.
Dan de aftapbout onder de vlotterkamer van de carburateur losdraaien en de aanwezige benzine aftapppen.
Het verdient de voorkeur om bij de laatste tankbeurt voor de winter BP 98 E5 ultimate benzine te tanken. Deze benzine is langer (zeker 6 maanden) houdbaar.
Als je de laatste keer alkylaat benzine hebt getankt, b.v. Aspen, dan hoef je de carburateur niet af te tappen is mijn ervaring, omdat deze benzine jarenlang houdbaar is.
E10 95 benzine is niet geschikt om langer dan 3 maanden in de carburateur te laten zitten.

27. Rookmelder machinekamer: batterij uit rookmelder halen machinekamer

28. Zeeppompje (dispenser) doorspoelen met water, zeep die achter blijft wordt hard.

29. Koelkast: uitzetten, schoon maken en deur op een kier

30. Batterijen: batterijen verwijderen uit apparaten: zaklantaarns, hand VHF.

31. Plotter: verwijder mapkaartje.

32. Hoofdschakelaar uitzetten

33. Check de rubber ring van de dop van de dieseltank en de watertank. Vaak zitten deze op het gangboord. Als deze rubber ring lekt dan komt er water in de tanks.

34. Draai de gaskraan dicht, kijk naar het jaartal op de gasslang en check of het gasluik roestvrij.
Dit luik is altijd in contact met de buitenlucht en vaak zie je hier roestvorming.

35. Kijk op het droge of de schroef en de boegschroef vrij van zeepokken is. Eventueel kun je hier PropSpeed op zetten.

36. De accu’s:
Accu’s volladen en ontkoppelen. Vitale accu’s kunnen op deze manier de winter doorkomen en zijn in voorjaar nog vol genoeg. Bovendien kan jouw schip nooit de oorzaak van brand zijn als je in een hal staat. (Even foto maken.)
Laat je ze aangekoppeld, staan de hoofdschakelaars uit en weet je zeker dat er geen lekstroom is, dan is dat goed genoeg.
Denk je dat er een lekstroompje is, dan zul je om de paar maanden de laadstatus van de accu’s moeten checken en deze eventueel opladen.
Als je in het voorjaar aan boord komt en de accu’s zijn leeg, dan zul je ze moeten vervangen, want of ze laden waarschijnlijk niet meer op en doen ze dat wel, dan zijn deze onbetrouwbaar geworden.
Heb je accu’s met 6 doppen die je los kunt draaien, dan kun je het niveau van het accuwater checken. Dat moet ruim boven de platen staan. Eventueel bijvullen met gedistilleerd water of gedemineraliseerd water.
Accuwater is te krijgen bij de automaterialen afdeling van de DHZ.
Sommige schippers laten hun schip de hele winter aan de stroom staan,
anderen laden om de zoveel tijd hun accu’s op,
en weer anderen doen geen van beide.
Als je goede spullen hebt is er voor alle drie wel wat zeggen.
Zet de hoofschakelaars uit als je naar huis gaat.

Bijlagen:

12. De interne waterpomp zit meestal achter een poelie waar een V-snaar overloopt aan de voorkant van de motor. Zie je hier regelmatig een beetje koelvloeistof druppelen, dan is dat een waarschuwing dat de interne waterpomp (die de koelvloeistof rondpompt in de motor) versleten is en aan vervanging toe is.
(Niet te verwarren met de externe impeller waterpomp, die pompt buitenwater op om het interne koelsysteem te koelen via de warmtewisselaar.)

15. Waterzak:
Is er geen waterzak dan op diepste punt de aftapkraan openen en checken voor water.
Is er geen aftapkraan dan via opening boven het diepste punt met een slang van een vacuumpomp (b.v. Pela extractor) het water onder in de dieseltank opzuigen.
(Deze extractor kun je ook gebruiken om de oude motorolie via de oliepeilstok opening bij warme motor op te zuigen, of om vloeistoffen op te zuigen van plekken waar je niet bij kan.)
Meestal wordt er voor gekozen om de dieseltank te vullen voor de winter in verband met condens vorming en het voorkómen van water in de dieseltank.
Er zijn ook schippers die een bijna lege tank aanhouden en lappen in de tankontluchting stoppen.
In het voorjaar tappen ze de waterzak af en tanken zomerdiesel.

16. Voorfilter:
Meestal gebruik je het handpompje op de motor om de brandstofleiding te ontluchten.
Als de brandstofleiding onder uit de tank komt en het filter laag zit, kun je de brandstofkraan openen en de filter vol laten lopen.
Komt de brandstofleiding boven uit de tank en zit het filter hoog, de Pela Vacuumpomp op de opening van de ontluchtingsbout zetten, vacuum pompen op de Pela en filter laten vollopen.
Daarna brandstofkraan sluiten, ontluchtingsbout dichtdraaien en brandstofkraan openen.

Soms heeft het voorfilter een glazen pot. Als daar water in staat, kan deze stukvriezen en kan de inhoud van de dieseltank in de boot lopen.
Als de motor een CAV296 voorfilter heeft met een Delphi HDF296 filterpatroon en een glazen element, zie bij punt 17.
Als je op groter water vaart kun je overwegen om over te schakelen naar een moderner voorfilter van Racor of Separ van een flink formaat.
Hier zie je de Parker Racor 500: https://youtu.be/qW-xEvvzJSo
Een Separ filter werkt net zo, maar heeft een vierkant filter.

17. Motorolie:
Motor beetje warm draaien, aftappen via de aftapplug (denk aan nieuwe koperring) , of uitpompen via een aanwezige handpomp, of uitzuigen via de opening van de peilstok met een Pela vacuum extractor.
Nieuwe motorolie door de vuldop op de kleppendeksel gieten.
Olie peilen.
Als je per ongeluk te veel olie bijgevuld hebt, dus als het peil boven max staat op de peilstok,
kun je met de vacuum pomp er weer een beetje uitzuigen.
Motor even laten draaien.
Opnieuw peilen.

Fijnfilter:
Motoren met een CAV296 fijnfilterhuis met Delphi filterpatronen op de motor:
Het grote voordeel van de Delphi HDF296 filterpatronen, die in dit filterhuis gaan, is dat ze overal te krijgen zijn (automateriaal zaken) en goedkoop zijn.
Deze filters worden op veel schepen en sloepjes als ook als grof voorfilter gebruikt.
Met dezelfde Delphi HDF296 filterpatroon maar dan met een extra glazen element tussen filterpatroon en bodem.
Meest gebruikte losse filterpatroon is de Delphi HDF296.
De rating staat niet op de verpakking, maar bedraagt naar verluid 5-7 micron voor 85% van de dieselbrandstof die door dit filters stroomt. 10 micron als rating wordt hier en daar ook wel genoemd.
Dezelfde filter maar dan van MANN P917X, Donaldson (14 micron bij 99%), Bepco, Fleetguard, FRAM, Mahle, Vetus, Nipparts zijn ook in de handel.
De montage vergt enige oefening. Vooral als het filter laag zit, is het een geduldig werkje.
De fijnfilter op de motor heeft 3 O-ringen en de voorfilter heeft 4 O-ringen.
De O-ringen hebben rechte hoeken dus let op dat ze niet gedraaid komen te zitten.
De 2 of 3 grootste ringen zijn niet gelijk.
De grootste zit boven in het filterhuis.
Zet een bakje onder de filter, schroef de grote onluchtingsbout (uit het midden) half los, draai de aftap schroef onder het filter los, vang de inhoud van de filter op. Draai de middelste bout boven op het filter los en neem het hele filter van het filterhuis.
Vergeet de kleine zwarte O-ring om de bout in het midden niet.
Monteer secuur, anders krijg je een diesel lek en/of een lucht lek.
Bouten niet te hard aandraaien, want het filterhuis is van aluminium en de schroefdraden kwetsbaar! Bij lekkage alles weer demonteren en opnieuw beginnen.
Dit type voorfilter moet je dus uit elkaar halen.
Hierna is het filter leeg.
Het nadeel is dat je wat handigheid moet krijgen in het demonteren en monteren van dit type filter.
Het voordeel is de zeer lage prijs en de algemene verkrijgbaarheid.

Ontluchten:
Draai de ontluchtingsbout los, dat is een grotere bout die uit het midden zit, bovenzijde filter.
Pomp met het handpompje bij de opvoerpomp net zo lang dat er geen belletjes meer uit de ontluchtingsbout komen.
Sommige Vetus motoren hebben een elektrische opvoerpomp. Als je het contact aanzet dan hoor je het pompje diesel oppompen en zie je de belletjes verschijnen.

Als de diesel niet wil starten is de oorzaak meestal de stopknop die nog uitgetrokken is, of lucht.
De lucht zit in de brandstofaanvoer. Vooral als de filter zich op een hoge plaats bevindt ten opzichte van de tank.
Zit de filter heel laag dan zal na het openen van de kraan de diesel brandstof vanzelf het filter inlopen te zien bij de ontluchtingsbout
Om deze lucht uit de leidingen en filters te krijgen zul je vrij lang moeten pompen met het handpompje bij de opvoerpomp, tot je zeker weet dat:
- in het deel tussen tank en voorfilter geen lucht meer zit
- in de voorfilter zelf geen lucht meer zit
- tussen voorfilter en opvoerpomp geen lucht meer zit
- en tussen opvoerpomp en fijnfilter geen lucht meer zit
- en tussen fijnfilter en injectiepomp geen lucht meer zit.
Bij het vervangen van de filters blijft de brandstof gewoonlijk aanwezig in de injectiepomp en in de hogedruk leidingen naar de verstuivers. Dus zal de diesel na even doorstarten aanslaan.

Als de motor toch niet wil aanslaan en je weet zeker dat alle leidingen ontlucht zijn, inclusief de fijnfilter, dan zul je een of twee ontluchtingsboutjes moeten losdraaien op de zijkant van de injectiepomp (zoek op in de manual welke dat zijn, je kunt niet zomaar iets losdraaien aan de injectiepomp!), gebruik de starter van de dieselmotor tot daar diesel uitkomt. Vervolgens elke leiding een beetje losdraaien waar deze vastzit op de verstuiver in de buurt van het kleppendeksel, starten tot er diesel uitkomt, vastzetten en dan de volgende cilinder tot je alle leidingen hebt gehad.
Dan is het brandstofsysteem vrij van lucht en zal de dieselmotor aanslaan.
Check voor lekkage!
Na een revisie van de injectiepomp of van de verstuivers of als de motor door brandstofgebrek vanzelf is gestopt, dan is de injectiepomp leeg en alle hogedruk leidingen naar elke cilinder ook.
Zie ook filmpje 10 regels verder.

Tip:
Als zowel de voorfilter als de brandstofleiding en de fijnfilter met lucht gevuld zijn, dan kun je de Pela vacuumpomp op de opening van de ontluchtingsbout op het voorfilter zetten en dan het filters vacuum trekken zodat die zich met een rotgang vullen met diesel uit de tank.
Daarna brandstofkraan bij tank sluiten.
De ontluchtingsbout vast zetten.
De brandstofkraan openen.

Hier zie je het vervangen van de Delphi HDF296 in een CAV296 filterhuis. Het ontluchten van de brandstofpomp en leiding hoeft meestal niet. Even doorstarten en hij loopt:
https://youtu.be/IubKG8aIGnM

Zie ook een professionele uitleg van het brandstofsysteem:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226620 ... f-systeem/

Voor de schippers met de DAF 475,575,615:
https://youtu.be/BOXgZqxGO8A

Een brandstof fijnfilter kan enkele honderden uren mee bij een schone dieseltank.
Bij een vervuilde dieseltank kan dit filter al na een uur vol zitten bij golfslag op ruim water.
De motor haalt dan zijn toeren niet meer, of zal uit gaan.
De injectiepomp kan in die situatie te weinig brandstof krijgen waardoor de injectoren voortijdig kunnen verslijten door gebrek aan smering/koeling met dieselolie.

20. Impeller:
Een impeller heeft een levensduur van 1 minuut als deze droogdraait b.v. als je in de prut vaart of als je wierpot vol zit.
Ook als er een luchtlek in de rubber ring van de wierpot zit, zal de impeller sneller zijn waaiers verliezen.
Die komen terecht in de warmtewisselaar van de motor. De motortemperatuur kan dan gaan oplopen.
Om ze er uit te halen dient de warmtewisselaar demonteerd te worden.
Is alles perfect dan kan een impeller honderden uren functioneren.
Het verschilt van boot tot boot. Sommige schippers vervangen elk jaar en anderen laten de impeller 800 uur zitten. Als de impeller er keurig uitziet en geen scheurtjes vertoont bij het buigen van de waaiers zou die kunnen blijven zitten.
Een Jabsco, Johnson, Allpa, Vetus etc. of ander bekend merk impeller moet tenminste 300 uur mee kunnen gaan onder normale schone omstandigheden in een pomp die niet versleten is.
Het belangrijkste is dat je de conditie van de impeller in de gaten houdt.
Heb je een grote impeller die je er moeilijk uit kunt krijgen, dan is een impellertrekker handig.
Zie: https://youtu.be/UVBUbDy_tQs

De warmtewisselaar op zout water:
Houd er rekening mee dat een boot die langdurig op zout water ligt aangroei van waterpokken en kalk in het buitenwater circuit/ warmte wisselaar kan krijgen. Je merkt dat als de temperatuur bij hogere toerentallen tegen de stroom op varend, hoger is dan normaal. Het buitenwater circuit kan dan ontkalkt en ontpokt worden met een ontkalk product. (zie Youtube, descaling marine heat exchanger)
Als de boot op zout water heeft gevaren, vul het buitenwaterkoelsysteem met half antivries half water, dus geen zout water resten in de motor laten, ook niet als de boot in een vorstvrije loods staat.

Suggesties voor Ford en Ford Lehman eigenaren:
- Oudere Ford/Lehman/Sabre en DAF kunnen een CAV/Simms injectiepomp hebben waarvan de smeerolie elke 50 uur vervangen moet worden (zie manual). Inhoud rond de 250 cc bij de 6 cilinder pomp.
Filmpje: https://youtu.be/O-B4jdVfkC0
Zie je hiervoor geen 3 schroefbouten op de pomp zitten, dan wordt de pomp automatisch gesmeerd met de motorolie in het carter via een olieleiding met een gecalibreerd gaatje.
- als de motor een (dubbel) fijnfilter CAV296 op de motor heeft:
Zie hierboven punt 17.
- Ombouwen van het CAV296 dubbel fijnfilter van Lehman/Ford via een adapter naar een spin-on fijnfilter voor de 90 en 120 (niet de 135 daar zit de oliekoeler in de weg):
Zoek bij Amazon.com: Complete Tractor 3003-0124 Fuel Filter Adapter, Silver
Daar past dit filter op: Parker/Racor S3216S (S is 2 micron) Spin-On Fuel Filter Element met doorzichtige bowl en aftap, maar ook andere spin-on filters.
- Vervang op tijd de V-snaar omdat daarvoor de slang van de koeling moet worden losgenomen.
- Voor verbeterde buitenwaterpomp Lehman 90-120-135 pk: zie site fabrikant Lehman: American Diesel Corporation in de US. Zie: www.americandieselcorp.com
Zie ook: https://youtu.be/dsSatveukLY

- De elleboog van de uitlaat die aan het spruitstuk vast zit, is een aandachtspunt:
- Check dat deze niet van binnenuit is doorgeroest. (Lehman, zie https://americandieselcorp.com/new-owners-sheets)
- Check dat deze niet vol zit met roet en kool, zodat de motorkoeling gaat afwijken.
- de Ford/Lehman diesels zijn goed voor 15.000 uur met voldoende TLC.

Varen in de winter:
Als je in de winter wil varen: zet de buitenwater kraan van de koeling onder de wierpot open, kijk eventueel dat de brandstofkraan open staat en start de motor.
Vang de antivries bij de uitlaat op met een paar emmers.
Na het varen de buitenwaterkoeling van de motor en de buitenkraan weer beveiligen.

De stootwillen:
Door de lagere temperatuur zul je merken dat de stootwillen zacht worden.
Hier is een uitleg hoe je ze kan oppompen: https://youtu.be/8GjVgDOMCME

Verzekering:
Als je de werkzaamheden laat doen door een monteur kun je bij vorstschade met een rekening aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden van de verzekering. Lees ook de exoneratieclausule van je verzekering.
Doe je het zelf dan kun je, bij onverhoopt afborrelen, wellicht aan de hand van de checklist “winterklaar maken”, aan een expert aantonen dat je toch echt het nodige gedaan hebt, “als een goed huisvader”, om het schip tegen bevriezing te beschermen.
Maar veel kans maak je niet.

Zoals je ziet is het winterklaar maken betrekkelijk eenvoudig.
En als beloning ben je niet meer verzekerd tegen vorstschade.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Yep » 17 Nov 2021, 22:14

Hulde!!!!
Mooi en compleet document.
Maar kolere, je zou bijna een verwarmde winterloods opzoeken ;-)
Of op de boot blijven wonen natuurlijk :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Nope » 17 Nov 2021, 22:52

Boot verkopen
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Solita74 » 17 Nov 2021, 22:52

Als je zelf lozers heb vouw een slangetje dubbel en stop die er in ook die kunnen kapot vriezen
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor kajoe » 18 Nov 2021, 10:40

pracht van een lijst maar als ik dat gedan zou hebben vroeger had ik geen tijd meer om te varen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Yep » 18 Nov 2021, 11:55

Deze lijst zal niet voor elk bootje gelden.
Maarrrrr, als je het GOED wilt doen, volg je deze lijst dus wel.

Hetzelfde geldt voor regulier onderhoud, los van winterklaar maken.
Je kunt het versloffen, maar de (hogere) rekening volgt altijd vroeger of later.
En voor rivier- en zeevaart geldt nog eens dat de boel MOET blijven draaien.

90% van het onderhoud heb ik gecomprimeerd in de maand november.
Het kost gewoon een week om dat goed te fiksen.
Dit jaar staat bv. extra op de rol: Reinigen warmtewisselaar en schoonmaken brandstoftanks
Het vreet simpelweg tijd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Nov 2021, 16:44

Vind ik leuk!
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Winterklaar maken.

Berichtdoor Nope » 18 Nov 2021, 20:05

Ik ook, ben der het hele jaar mee bezig :D
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten