Schade na aanvaring

Schade na aanvaring

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Aug 2021, 13:33

Op de 3de dag van de vakantie al een "aanvaring" gehad.
Wij lagen net in een box in de haven. Net voor een flinke bui. Een catamaran achtinge boot had minder geluk en kwam in deze bui (na x aantal weken vakantie) terug in zijn thuis haven. Door een windvlaag (volgens hem) werd ie opzij gezet en bleef met zijn touwen/lijnen en mijn davits hangen. Hierdoor kreeg de boot een flinke zwiep en werden flink tegen de zijsteiger aan gekwakt. Fenders hielpen niet geheel, want er zaten wat krassen aan de zijkant van de boot. Ook was 1 van de davits krom getrokken tegen een fenderhouder die ook beschadigd is.
Man is later netjes langsgekomen om dingen te regelen. Ik heb gezegd dat ik eerst mijn vakantie af zou maken en er dan op terug zou komen.

Met mijn auto zou ik langs een schadebedrijf rijden en krijg ik een prijsje van de schade.
Hoe doe ik dit met mijn boot? Geen idee wat ik moet rekenen voor de davits en de krassen.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2021, 13:43

Jullie vullen beide een schadeformulier in, en de verzekeraars laten er een expert naar kijken.
Bij relatief kleine schades adviseren verzekeraars soms ook de schade te laten herstellen en de facturen in te dienen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor heuvels » 31 Aug 2021, 13:58

In verband met no-claim en eigen risico kan het ook zin hebben de schade onderling te regelen buiten de verzekering om. Hangt af van de hoogte van het bedrag en of je het zelf kunt repareren.
Ik ben eens aangevaren door een veerpontje, de pontbaas schrok zich rot (en wij ook) en vreesde vast voor zijn baantje. Het was een kras die ik makkelijk zelf kon repareren. Hij betaalde me 50 euro voor de schrik en de moeite, en we hebben er lekker van gegeten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor Yep » 31 Aug 2021, 14:14

Soms kun je ook (eerst even informeren) het door de verzekeringsclubs laten regelen en mocht je aangemerkt worden als veroorzaker, je alsnog achteraf de kosten van de tegenpartij kunt voldoen teneinde no-claim te behouden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2021, 15:15

ik had eens dat een schip bij het rondgaan ons precies op het machine kamer schot raakte ik kon er nog een wrijfhout tussen gooien maar dat hielp weinig deuk je van ruim 1.5 cm maar omdat het naast ons liggende schip ook schade had alles lag over de vloer in de roef er de klpd bij gehaald de schade vaarder een fransman wat blijkbaar dronken bleek later .
nou de expert vn de verzekering er bij schade zo losjes op 6/8000 gulden geschat ,maar goed toen het zover was kwam de expert met de mededeling dat er geen reparatie plicht op zat en het geld die 8000 wel uitgekeerd zou worden dus een heerlijk avondje uit schade haast niet te zien ,later toen het schip verkocht werd naar een Engelsman werd er niet naar gekeken bij de keuring dus dat was mooi verdiend .
hoe het met mijn buurman een lege spits is afgelopen weet ik niet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2021, 09:44

heuvels schreef:In verband met no-claim en eigen risico kan het ook zin hebben de schade onderling te regelen buiten de verzekering om. Hangt af van de hoogte van het bedrag en of je het zelf kunt repareren.
Ik ben eens aangevaren door een veerpontje, de pontbaas schrok zich rot (en wij ook) en vreesde vast voor zijn baantje. Het was een kras die ik makkelijk zelf kon repareren. Hij betaalde me 50 euro voor de schrik en de moeite, en we hebben er lekker van gegeten.

Doorgaans de beste oplossing. Al was het maar om rompslomp te omzeilen.

Ik ben een keer aangevaren in de zuidersluis bij Vianen: een jachtschipper die uiteindelijk achterstevoren probeerde vast te maken, en daarbij tegen mijn reling klapte.
Hij leek zich niet in de geringste mate druk te maken om zijn geklooi, en had de brutaliteit om tegen mij te zeggen: likje verf en je ziet er niks meer van.
Toen ik de paniek bij zijn vrouw zag heb ik het er maar bij laten zitten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor FKZ » 01 Sep 2021, 13:04

Tja schade is meestal nooit onder je no claim en daar hoef jij als aangevaren boot ook geen zorgen om te maken. Als de tegen partij schuldig is zal hij zijn no claim of eigen risico moeten betalen. Jouw verzekering kan namelijk alle kosten op de andere verzekering verhalen.

My 2 cents is de kras niet lokaal weg te polijsten of bij te werken wat soms bij een 2c systeem kan dan is het een redelijke beperkte schade schade. Zo niet dan is compleet oveschilden van 1 zij kant. Dus boot moet er uit in een loods geschuurd en af gelakt. Geloof mij als je het niet zelf kan is dat kostbaar. En daar kijkt de verzekering naar. Davids zou recht gebogen kunnen worden echter als die veel verbogen is zou het materiaal bros kunnen worden bij terug buigen afhankelijk van het materiaal. 2x plastische vervorming koud vind een rvs buis b.v niet zo leuk. Dat zou dan door een prof warm moeten gebeuren. Is het hoog glans dan is na het warm terug buigen ook polijsten weer nodig. Terug buigen met demontage 4 uur werk poslijsten 8 uur x 60 euro is al bijna 800 euro schade.

Stap 1 schade melden bij verzekering.
Stap 2 schade formulier opstellen en duidelijk de schuld bij de ander leggen.
Stap 3 offertes aanvragen (kan gelijk met stap 2)
Stap 4 offertes naar verzekering sturen en akkoord vragen om herstel.
Stap 5 mogelijk sturen ze een expert.
Stap6 als de verzekering van de tegen partij schuld accepteert dan zal je eigen verzekering het schade bedrag uitkeren. Of aan de hersteller ( vaak bij auto schades) of aan de verzekerde.
Stap 7 schade zelf of laten herstellen. ( mogelijk kan je door dingen zelf te doen het hele schip voor het verzekeringsbedrag laten schilderen of iets anders laten doen)

Zelf herstel is enkel interresant als jij de schade veroorzaakt hebt dan rekent de verzekering wel jou uren voor een gereduceerd tarief. En blijft je casco verzekering bestaan mocht je wa casco verzekerd zijn.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor Roadrunnertoao » 01 Sep 2021, 13:26

Dank je!

Verzekering is op de hoogte; mijn verzekering zegt van "wij gaan er niet tussen zitten". Schade wordt niet gedekt aan eigen schip; WA + beperkt casco. Dus ik moet het zelf regelen met de andere partij.
Schadeformulier is ingevuld.
Ik vind het alleen lastig om een schadebedrag vast te stellen. Ik kan ook niet echt een "schade expert" vinden.
Davits moet ik nog even goed naar kijken; lijkt op een onderplaat te staan welke nu krom is en misschien niet de davits zelf.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor FKZ » 01 Sep 2021, 14:56

Rare reactie van de verzekering. Je schrijft schade aan davits en schilder werk. Dus je zoekt een ijzer werker en een jacht schilder. Die beide offerte aan vragen en meld dat het een offerte voor de verzekering is dan zullen ze wat ruimer schrijven. Dien die in met schade formulier. Geen jacht service bedrijf in de buurt? Ik ben niet bekend in dort. Wellicht een ander forum lid.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schade na aanvaring

Berichtdoor Kwokko » 01 Sep 2021, 16:47

Roadrunnertoao schreef:Verzekering is op de hoogte; mijn verzekering zegt van "wij gaan er niet tussen zitten". Schade wordt niet gedekt aan eigen schip; WA + beperkt casco. Dus ik moet het zelf regelen met de andere partij.
Schadeformulier is ingevuld.

Heeft de veroorzaker ook gedeelte van het schadeformulier?
Zo nee,dan klopt er iets niet.
Bij een schade stel je het schadeformulier samen op.
Het bovenste gedeelte behoud de veroorzaker. Deze levert dat in bij zijn verzekeraar,en jij krijgt de duplicaat ,die je bij jou verzekeraar in dient.
En of het gedekt is onder je polis of niet ,is niet aan de orde .
Jou schade qua dekking is alleen van belang ,als jij de veroorzaker bent. Dan krijg je niets uitgekeerd. Maar nu de andere partij de veroorzaker is moet jou verzekeraar i.i.g. voor jou proberen om de kosten die gemaakt worden,binnen te halen.
Is de tegenpartij niet verzekerd ,dan is er een waarborgfonds die het betaald.
Jou verzekeraar poeiert zich ervan af,hij strijkt liever de 22% intermediairs premie op ,zeg maar 22% van jou poliskosten,die hij of zij ontvangt,zonder dat hij er iets voor doet.
Kwokko
 


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten