houdbaarheid water in tank

houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Schuit01 » 22 Aug 2021, 06:41

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Aan boord heb ik 1000 liter water. Wij drinken hier niet van, gebruiken dit alleen voor douchen, afwassen en handenwassen. Nu zit dit wel lagg in de tank, en om problemen met bacterien te voorkomen zou ik graan willen weten of er een toevoeging door het water gedaan kan worden of liever nog of er een reinigingssysteen is dat het water nog een keer reinigt als het de tank uitkomt en naar de kraan gaat.

Alvast bedankt
Schuit01
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 23 Dec 2015, 06:57
Woonplaats: WEENER (D)
ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2021, 07:51

Ja, beide bestaat.
Toevoeging heet Hadex (Chloor)
Het tweede is, bijvoorbeeld, een filtersysteem met UV licht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Robby » 22 Aug 2021, 09:22

AQUA REIN, is wat wij toevoegen.
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Yep » 22 Aug 2021, 09:28

https://www.wiltec.de/house-garden-pump ... ml#/page/1
Fijnflter van 1 micron evenals een actief koolfilter erin, UVC lamp erachter en je kunt gewoon uit de tank drinken.
Ik denk dat je nog geen 100 piek kwijt bent voor het totaal.
Daarnaast heb je het voordeel dat je eventuele vervuiling kunt zien via het doorzichtige filterhuis.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor bas » 22 Aug 2021, 10:02

Hoe lang is lang en hoe lang doe je met die 1000 ltr?

Bovenstaande kan allemaal. E.e.a. een beetje afhankelijk van hoe en waar je tank zit maar eigenlijk is het een utopie dat je qua bacteriën alles onder controle kan houden met de (water)temperaturen die je in deze periode hebt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor kajoe » 22 Aug 2021, 10:47

wij hadden o onze luxe motor een tank van 16 kub in het seizoen ging het best iedere week tussen de 5 en 8 kub laden fikse doorstroom werd ook als drinkwater gebruikt ,in de wintermaanden werd er zeer weinig tot niets verbruikt
tegen de tijd dat we weer moesten varen gooide ik een flesje natronlook dat je bij de drinkwaterdienst kon krijgen in de tank 24 uur staan en leeg pompen daarna een paar kub er in en weer leeg en dan geheel vol nooit geen problemen ,,nu met mijn bootje ruim 400 liter doe ik er iets natron in en pomp hem leeg voor het varen en even een keer met wat water spoellen daarna vol na de reis blijft het water er in voor dat we aan een nieuwe vaart beginnen pomp ik de tank leeg en vullen met schoon water en dat doe ik voor iedere reis .
met het grote schip kregen we nog wel eens kontrole van de ggd/ gdd op het water was het niet goed dan was je de klos en kon in de tank het spul wat ze je gaven 28 uur staan laten en den spoellen en mocht je niet varen voor dat hun het goed gelkeurd hadden zo niet ook nog een verbaal an je kont dus je wou wel.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor aadbloem » 22 Aug 2021, 19:58

Marie Christina schreef:Ja, beide bestaat.
Toevoeging heet Hadex (Chloor)
Het tweede is, bijvoorbeeld, een filtersysteem met UV licht.


Hadex (Chloor), werkende stof Natriumhypochloriet prijs ongeveer €25 per liter
Jumbo Dunne Bleek, werkende stof natriumhypochloriet <2,5%. (de rest is water) prijs €0,49 per liter.

Ik doe elk voorjaar een 1/4 liter van de Jumbo in de tanks, meteen een aantal liters doorspoelen zodat de pomp en slangen ook gereinigd worden en na twee dagen het hele systeem leeg en vullen met fris en schoon drinkwater. Als alternatief kan je ook snel naar Frankrijk varen want daar heeft het water altijd een chloorsmaakje en worden volgens mij je leidingen en tanks doorlopend gereinigd.
:D
Laatst gewijzigd door aadbloem op 22 Aug 2021, 20:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2021, 20:06

Geen idee of het waar is, maar ik heb me door de machinisten waarmee ik gevaren heb laten vertellen dat de bleek uit de supermarkt weldegelijk wat anders kan zijn dan Hadex.
Hadex is volgens mij wel hetzelfde als het chloor dat in zwembaden gebruikt wordt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor aadbloem » 22 Aug 2021, 20:07

Marie Christina schreef:Geen idee of het waar is, maar ik heb me door de machinisten waarmee ik gevaren heb laten vertellen dat de bleek uit de supermarkt weldegelijk wat anders kan zijn dan Hadex.
Hadex is volgens mij wel hetzelfde als het chloor dat in zwembaden gebruikt wordt.

Machinisten zeggen....
De etiketten op de flesjes Hadex en Jumbo dunne bleek zeggen: werkende stof Natriumhypochloriet
Het verschil is wellicht dat Hadex formeel toegestaan is voor drinkwater ten behoeve van "menselijke consumptie".
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2021, 20:20

Het zat hem erin dat er in bleek uit de supermarkt ook toevoegingen kunnen zitten, geloof ik.
Zeep, bijvoorbeeld.
Of een luchtje.
Producten om het beter te laten hechten aan oppervlakten
Dat soort zaken.

De werkzame stof is gelijk.
Dat geloof ik meteen.
Het gaat om de extra stoffen.

Dat is wat ik er van begreep en onthouden heb.

Maar dat is het punt ook niet.
Het punt is of er iets bestaat waarmee je water langer goed kunt houden.
En het antwoord daarop is dus ja.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten