houdbaarheid water in tank

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor aadbloem » 22 Aug 2021, 20:39

Marie Christina schreef:Het zat hem erin dat er in bleek uit de supermarkt ook toevoegingen kunnen zitten, geloof ik.
Zeep, bijvoorbeeld.
Of een luchtje.
Producten om het beter te laten hechten aan oppervlakten
Dat soort zaken.

Toch nog even een reactie, ja in de supermarkt kan je tientallen soorten bleek kopen met allerlei toevoegingen.
Die moet je dus NIET kopen, als je je watertanks wil reinigen moet je bleekwater of dunne bleek kopen waar geen toevoegingen in zitten.
Feitelijk is dat de dunne bleek die oma al gebruikte voordat de fabrikanten allerlei dure toevoegingen gingen doen. Daarom kost de dunne bleek bij de Jumbo slechts 49c omdat er alleen maar +/- 2,5% Natriumhypochloriet in zit en de rest water is.
aadbloem
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor kajoe » 22 Aug 2021, 20:41

bleek middel is heel wat anders dit mocht je beslist niet in de tank doen van de ggd ,en vergeet niet in sommige zit iets van zeepmiddel dus foute boel .
de noton loog die we kregen was niet de natron loog die wij kregen .
maar in de oudheid laaden we aan rienberg geregeld een volle bak natronloog om die naar de waterbekkens in de biesbos te lossen werd daar over de bekkens verdeeld voor zuivering .
klote goedje als je het puur over je heen kreeg maar water genoeg in de buurt of je srong over boord of onder de dek douche .
als geintje had men vaak he als je je overal wild wassen gewoon aan een touwtje een half uurtje in de tank hangen nou de rest is raden .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Oeverloos » 22 Aug 2021, 22:55

Over de watertank en bacteriën.

Toen ik de 1000 liter tank aan boord open gemaakte, trof ik een aanslag op de tankwand en bodem aan.
Dit leken algen die kennelijk geen invloed hadden gehad op de smaak en de kwaliteit van het drinkwater.
Het water smaakte n.l. nog goed.
Met een onvermijdbare minimale algen aanslag op de tankwand kan ik wel leven, maar dit was te gek.
Maar het was gewoon nodig om deze tank te reinigen.

Ik heb vroeger wel eens een chloor product in de tank gedaan.
De aanwezige algen op de tankwand en bodem stierven af en gaven het water een bedenkelijke gronderige smaak en maakte het ongeschikt voor consumptie.

Als ik kijk naar de geroestte inwendige lasnaden van deze RVS tank heb ik achteraf bedenkingen bij het gebruik van chloor gekregen.
Het is niet uit te sluiten dat het chloor de lasnaden en de verflaag er op, aantast.
Ik heb de lasnaden geslepen en behandeld met een Sika product bedoeld voor drinkwater tanks.
De tank is nu weer schoon en geschikt voor drinkwater.

Voor mij geen chloor meer en ook geen ontsmettingsproduct op zilverbasis.
Sommige mensen bleken bij mij aan boord hier allergisch voor te zijn, hoewel dat uitzonderlijk is.

Je kunt beter voor een schone tank zorgen door deze bij tijden te reinigen.
Doe niet langer dan een paar weken, maar beter veel korter met een tank.
Vul niet bij, maar leeg de tank eerst en vul deze dan.
Het is niet aan te raden om in het voor- of naseizoen wekenlang water in de tank te laten staan als je niet aan boord bent.
Zorg dat de tank dan leeg is en de boiler afgetapt.
Als je dan aan boord komt begin je met fris koud water uit een slang die een tijdje gelopen heeft.

Als je toch iets wil doen om helemaal zeker te zijn, gebruik dan UV, koolstoffilters of 2 micron filters in de leiding.

Je kunt er eigenlijk niet omheen om je watertank en je brandstoftank om de paar jaar open te schroeven en te checken.
Als je het met een accu boormachine met een dop doet, zijn die honderden boutjes wel te doen.

Het risico op de Legionella bacterie op plezierboten is ook iets om bij stil te staan
Deze gedijen in lauw water in stilstaande leidingen aan de zonzijde van een stalen romp.
Vele moderne boten hebben kunststof waterleidingen in plaats van koper, waar het niet beter van wordt.
Niet dat koperen leidingen je vrijwaren van Legionella.
Een douchekop is altijd verdacht, zelfs in hotels.

Het water in de boiler is meestal boven de 70 graden bij walstroom en 80-90 graden als je de motor draait, dus alle Leggionella’s zijn dan dood als je de leiding door laat lopen met heet water.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Schuit01 » 23 Aug 2021, 04:53

Bedankt voor de reacties. Het water zit bij mij wel 6 week in de stalentank in de motorruimte. Ik zal mij dan ook maar eens gaan verdiepen in het monteren van UV, koolstoffilter en een 2 micron filter in de leiding. Wij gebruiken niet erg veel water, maar de boot vaart beter met volle tanks.
Schuit01
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 23 Dec 2015, 06:57
Woonplaats: WEENER (D)
ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor pascall » 23 Aug 2021, 06:51

Laats contact met een bedrijf die watertanks reinigt in de beroepsvaart.
Niet lachen, mocht het ook niet verder vertellen ;) , kokertje Steradent in de lege tank en vullen met water!
Tijdje laten staan, begint te bruisen, komt bruisend uit de kraan :lol: .
Maar schijnt dus ideaal te zijn voor het reinigen van tanks en leidingen, en kost geen drol!
Doet je er teveel in komt het langst de ontluchting uit gespoten :lol:

Combinatie met heet water is nog effectiever.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor stefan » 23 Aug 2021, 08:51

Precies! zo doe ik het ook al jaren aan het begin van het seizoen.
ik doe een half kokertje in een tank van 110 liter, even laten staan, kranen open totdat het bruist, aantal uur intrekken en dan goed spoelen.
Daarna smaakt het water een dagje naar fris gereinigde kunstgebitten (althans, ik denk dat die zo smaken :-) ) en is het verder prima!
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor quichot » 23 Aug 2021, 10:02

Ik heb twee betonnen (ja, betonnen!) tanks met elk 1500 l inhoud. Heb je hém weer met z'n 43 jaar, maar er is dus nog nooit wat aan de hand geweest met mijn drinkwater, waar ik verder ook niks aan toevoeg.
Als ik een tijdje van boord ben geweest laat ik de kraan even lopen, maar dat doe ik eigenlijk alleen maar omdat de eerste liters een beetje naar de rubberen blaas van het drukvat ruiken.
Ik weet van de coastervaart dat drinkwatertanks aan de binnenzijde waren gecementeerd. Dat zal wel een goede reden hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Marie Christina » 23 Aug 2021, 11:10

pascall schreef:Laats contact met een bedrijf die watertanks reinigt in de beroepsvaart.
Niet lachen, mocht het ook niet verder vertellen ;) , kokertje Steradent in de lege tank en vullen met water!
Tijdje laten staan, begint te bruisen, komt bruisend uit de kraan :lol: .
Maar schijnt dus ideaal te zijn voor het reinigen van tanks en leidingen, en kost geen drol!
Doet je er teveel in komt het langst de ontluchting uit gespoten :lol:

Combinatie met heet water is nog effectiever.

Mvg,

Pascal.

Daar moet ik in het geheel niet om lachen, dat vind ik een uitstekende tip.
Alleen: hoeveel van die kokertjes op hoeveel liter water?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Popeye » 23 Aug 2021, 11:16

pascall schreef:Laats contact met een bedrijf die watertanks reinigt in de beroepsvaart.
Niet lachen, mocht het ook niet verder vertellen ;) , kokertje Steradent in de lege tank en vullen met water!
Tijdje laten staan, begint te bruisen, komt bruisend uit de kraan :lol: .
Maar schijnt dus ideaal te zijn voor het reinigen van tanks en leidingen, en kost geen drol!
Doet je er teveel in komt het langst de ontluchting uit gespoten :lol:

Combinatie met heet water is nog effectiever.

Mvg,

Pascal.


Heb ik ook 1(!) keer gedaan, en na tig volle tanken en en weer leeg laten lopen smaakte het water nog naar steradent. Ik drink het niet, maar dan kun je er dus ook geen aardappeltjes meer in koken!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor quichot » 23 Aug 2021, 11:27

Maar schóón is je kunstgebit!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten