houdbaarheid water in tank

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor pascall » 23 Aug 2021, 11:48

Ik vind het niet terug wat smaak betreft in de tank, dit na enkele malen tanken gebruik 2 kokertjes op 500 liter.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Kwokko » 23 Aug 2021, 12:23

quichot schreef:Dat zal wel een goede reden hebben.

Je kunt je ook de vraag stellen waarom waren regenopvangputten vroeger toch altijd van beton.
Dat had dus ook een reden.
In ieder geval werd het regenwater gefilterd met 3 a 4 soorten kiezel in aflopende diktes.
Voor vele mensen ,vooral die in een dorp of stad zijn opgegroeid ,kunnen zich een waterleiding loze periode niet meer voorstellen.
Ik kom van het platteland ,en daar was het normaal ,dat een arbeiderswoning of boerderij ,een betonnen regenput met inpandige putmond ,of buiten putmond had.
Deze diende ook elk jaar schoongemaakt te worden,vanwege het feit dat je met regenwater te maken had.
Na dat deze schoon was ,moest het drogen ,en daarna werd met een dikke kwast puur cement ,waar een papje van gemaakt,op de wanden gestreken.
Dat klusje was altijd voor de oudste van de jongens ,ik dus ,want vader paste met zijn figuur, niet meer door de putmond.
Toen ik een jaar of 13 a 14 jaar was ,kregen we waterleiding .
Tot die tijd was het dus regenwater ,aangevuld met leidingwater ,wat we dagelijks meenamen in melkbussen vanaf voor bij de brug( 1 km lopen).
Regio Schildmeer-Steendam-Afwateringskanaal.
De boerderij staat er inmiddels niet meer.
Het zal dus een reden hebben waarom dit in betonnen ,dan wel gecementeerde tanks zit.

Ik heb nog wat meer info gevonden.
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=2191
Kwokko
 

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Popeye » 23 Aug 2021, 13:09

pascall schreef:Ik vind het niet terug wat smaak betreft in de tank, dit na enkele malen tanken gebruik 2 kokertjes op 500 liter.

Mvg,

Pascal.

Ik heb er geloof ik maar 1 tabletje in gegooid. Tank 100l.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor pascall » 23 Aug 2021, 14:09

Zal het daar aan liggen :lol: :lol: :lol:
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor Beemer » 23 Aug 2021, 17:12

50 jaar terug was het vrij standaard dat een watertank werd ‘gecementeerd’.
Toen ik, 25 jaar terug, mijn 50 jaar oude schip kocht was de watertank ook gecementeerd. Elke 5 a 10 jaar breng ik een nieuw laagje pure Portland-cement aan. Simpel met een stoffer wat natte cement aan binnenzijde over de oude lagen heen smeren.
Cement heeft 2 voordelen: 1. houd het water zuiver, 2. maakt de tank waterdicht.
Ook na het winterseizoen is het water na 6 maanden niet gebruik nog kraakhelder en 100% vrij van luchtjes of bijsmaak. Ok, ik ververs het dan wel. Oh, ik lig in een vorstvrije waterloos, vandaar wordt systeem niet afgetapt.
Ook weet ik dat mijn stalen tank aan de onderzijde in feite lek is. Ik zie het grijze cement door een gat, maar door de cement 100% waterdicht.
Enige nadeel: mijn van origine 600 litertank is nu, door de vele lagen cement, waarschijnlijk nog maar 550 liter :D :D
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor ad gevers » 23 Aug 2021, 20:24

Ik had al enige jaren last van een zurige lucht uit de waterkraan, ik denk eigen schuld
vroeger blies ik mijn hele systeem leeg, de laatste jaren gebruikte ik drinkwater antivries.
Nu heb ik de tank en leidingen wel (schoon?) in ieder geval geval reuk en smaakloos gekregen
door op een tank van 200 liter een kopje chloorkorreltjes (voor zwembaden) te mengen.
Dit heb ik een tijdje laten staan, nog een keer herhaalt, gespoeld en toen gevuld.
Je ruikt nog een klein beetje chloor, maar het is nu na een weekje geen water gebruiken nog fris.
Groet, Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: houdbaarheid water in tank

Berichtdoor broekie » 23 Sep 2021, 16:01

Ik doe elk voorjaar een 1/4 liter van de Jumbo in de tanks, meteen een aantal liters doorspoelen zodat de pomp en slangen ook gereinigd worden en na twee dagen het hele systeem leeg en vullen met fris en schoon drinkwater.


Op hoeveel liter water doe je de 1/4 liter bleek <5% ?

Ik wil binnenkort de tanks en slangen ontsmetten.

Betaalde overigens € 0,39 voor een fles dunne bleek bij de Plus. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten