Mast aflakken

Mast aflakken

Berichtdoor Ivoisrood » 10 Jun 2021, 21:06

Ik ben momenteel bezig met het maken van een siermastje, de volgende stap in dit proces is het aflakken. Hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon meerdere lagen blanke UV lak, of eerst in de epoxy en dan in de blanke lak? Heb weinig ervaring met het afwerken van hout dus ben benieuwd naar de ervaringen en meningen.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Mast aflakken

Berichtdoor heuvels » 10 Jun 2021, 21:17

Ik heb goede ervaringen met Owatrol D1. Dunner dan water. Hiermee continu aanbrengen tot hout is verzadigd. Uurtje in laten trekken daarna afdeppen. Dag laten drogen en dan aflakken, kan met Owatrol D2 of andere lak.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Mast aflakken

Berichtdoor FKZ » 11 Jun 2021, 08:41

Tja keuze is reuze,

van wat voor hout is het mastje gemaakt? Mahonie en essen of een andere hout soort.

Ik ben zelf fan van epifanes PP vernis extra met daar over heen doublecoat extra uv als het hout licht is of vlekkerig kan je double coat karaat gebruiken die geeft een beetje een donkere gloed.

bij multiplex gebruik ik eerst nog 2 epoxy om alles te sealen. dus 2x epoxy 2x pp vernis en dan 2x doublecoat extra uv. Op massief of werk wat vaak afgedekt is zoals de pui gebruik is 3x pp vernis extra en dan 2x aflak. doublecoat of epifanes 2c aflak. Ik heb de indruk dat de epifanes wat zachter blijft dan de doublecoat dus beter geschikt voor massiefhout.

olieen kan afhankelijk van het hout en het moet elk jaar 2x opnieuw. lakken om het jaar of als het afgedekt is om de 5 jaar. en dan is het opschuren en een nieuwe eind laag niet helemaal opnieuw.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Mast aflakken

Berichtdoor Ivoisrood » 11 Jun 2021, 09:33

Bedankt voor de tips zover.
Het mastje is overigens van eiken.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten