Pagina 3 van 3

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2021, 13:42
door R.C.Grootveld
Mayland schreef:Voor zover ik begreep is SOG de snelheid over de grond. Mijn originele vraag ging over stroomopwaarts... dan haal ik die 16 niet :)

Ik ook niet . . . :D

SOG staat voor Speed Over Ground, in de praktijk meet je die met GPS
LOG is de snelheid door het water en die meet je met een log sensor.

Op stilstaand water zijn die twee gelijk, op een rivier is SOG = LOG + Stroom

Een gemiddelde waterverplaatser zoals jij en ik hebben maakt ca 10-12 kmh log, dus daar zul je het mee moeten doen.

Tegen de Rijn op moet je rekenen met een SOG van rond de 6 kmh, veel meer zul je er niet uit kunnen halen.

En met die snelheid ben ik al 2x naar Koblenz gevaren . . .

Het gaat niet hard, maar het is fantastisch.
Als je geen geduld hebt, moet je niet met een waterverplaatser gaan varen (of eigenlijk helemaal niet gaan varen).

Daarbij:
Wat je heen 'verliest' aan tijd, 'win' je terug.
Trajecten waar we heen 3 dagen over deden, deden we terug in een dag . . .
Gemiddelde snelheid over de hele reis (ca 900 km) . . . gewoon 10kmh . . .

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2021, 14:19
door Kwokko
R.C.Grootveld schreef:16 kmh SOG:
Dat haal ik LOG niet eens :D en ben er zonder problemen mee tot Koblenz gekomen :D


Van beneden naar boven haal je met LOG meer dan met SOG ,want je hebt de stroom tegen.
Van boven naar beneden,kun je een LOG hebben van nul,en een SOG van 8 km als de stroming 8 km/h is.

Je LOG wordt gemeten door het "wieltje" onder de boot,en de SOG meet je d.m.v. GPS.

Resumé ,als je SOG bergopwaarts 16km/u is ,is je LOG ,16 + tegenstroming= meer dan 16.
Bij dalvaart is het juist andersom.

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2021, 16:03
door Marie Christina
Sec gesproken is Log niet meer dan een geregistreerde snelheid.
De afkorting LOG bestaat feitelijk niet eens.(SOG wel).
Men dient het eigenlijk over Speed Trough Water (STW) te hebben tegenover een SOG.

Mierenneukerige zoutleggerij op een heel klein slakje, dat is zo.
Maar even als puntje op de i.

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2021, 17:05
door kajoe
op het zelfde traject deden wij 3 dagen in de berg vaart en 1 dag daalvaart diepgang altijd 1.65 m max snelheid op stil water 26 km pu en extra met een beetje propaan in de blowers 28 km .
maar met een geladen schip op waterstand verschilde het enorm .
eens een schip naar mains moeten brengen la70 x8.20 leeg ,maandag ochtend 9 uur vertrokken van de maas kade en die vrijdag daarna om 17.00 uur in mainz en zelfs een paar nachten door moeten varen schip 200 pk .
maar wel enkele keren meegemaakt op de main met een geladen schip 90x10.80 2.75 diepgang en 2 x 750 pk bij heel hoog water daar er ankers voor moeten gooien en meer dab 24 uur vol aan moeten draaien om het schip op de plaats te houden extreem maar dat kan op de rivieren ook voorkomen .
ga er dan maar eens aan staan met je jachtje .
oja wij konden alleen de snelheid meten tussen de kilometer borden maar die afstanden daar tussen kloppen vaak geen ene donder van .

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2021, 16:19
door R.C.Grootveld
Kwokko schreef:Van beneden naar boven haal je met LOG meer dan met SOG ,want je hebt de stroom tegen.
Van boven naar beneden,kun je een LOG hebben van nul,en een SOG van 8 km als de stroming 8 km/h is.

Je LOG wordt gemeten door het "wieltje" onder de boot,en de SOG meet je d.m.v. GPS.

Resumé ,als je SOG bergopwaarts 16km/u is ,is je LOG ,16 + tegenstroming= meer dan 16.
Bij dalvaart is het juist andersom.

Sorry hoor, maar wat zeg jij nu anders dan ik al eerder schreef?

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2021, 16:23
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:Sec gesproken is Log niet meer dan een geregistreerde snelheid.
De afkorting LOG bestaat feitelijk niet eens.(SOG wel).
Men dient het eigenlijk over Speed Trough Water (STW) te hebben tegenover een SOG.

Mierenneukerige zoutleggerij op een heel klein slakje, dat is zo.
Maar even als puntje op de i.

Eens, voor LOG is geen 'betekenis', toch zie ik hem in veel 'systemen' als waarde gebruikt worden.

Speed Trough Water (STW) zou een mooie kreet zijn

Re: Stroomopwaarts irt voldoende snelheid

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2021, 17:21
door Kwokko
R.C.Grootveld schreef:Sorry hoor, maar wat zeg jij nu anders dan ik al eerder schreef?

Jij schreef dat je een LOG van 16 kmh niet kunt halen van richting Koblenz.

Als je normaliter op stilstaand water 16 km/h kunt varen,dan kan je LOG(STW) bergop ook 16km/h zijn.

Maar uit je deze posting versta ik,dat je eigen boot ook op NIET stromend water ook geen SOG haalt van 16 km/h.