Anker tips

Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Mei 2021, 10:59

Na het lezen van verschillende topics blijf ik vragen houden over het ankeren. Ik heb zelfs de Wiki gelezen van een medeforum lid.

Op mijn stalen Hollandia kruiser van 10m heb ik momenteel een poolanker en deze houdt prima onder diverse omstandigheden.

Nu zou ik ook wel willen overnachten op het anker met getijden water (en/of draaiende wind (max 4)). Nu begreep ik dat je dan het best 1 anker kan gebruiken ivm in elkaar draaien van ankers, maar hoe blijf ik het best op zijn plek liggen bij veranderende getijden of wind die van richting veranderd?

Andere vraag:
Ik zou graag een 2de anker willen gebruiken om het bewegen van de boot ietwat te beperken (op ruimer water). Dit tijdens het kort ankeren. Ik heb gelezen dat je dan best aan stuur en bakboord een anker kan zetten. Welk anker is hiervoor geschikt?
Ook zou ik dit anker willen gebruiken om tijdens het kort ankeren op een smal water als hek anker te gebruiken, zodat de boot niet op de kant terecht komt.
Iemand tips voor mij?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor S Nauta » 31 Mei 2021, 12:26

Bij veranderende getijden of wind die van richting veranderd op getijdenwater blijf je niet op exact dezelfde plek liggen, daar moet je rekening mee houden als je je plek kiest. Je wil ook helemaal niet dat de stroom ineens dwars op je boot komt, dan worden de krachten wel erg groot ook. De boot moet dus mee kunnen draaien.
Belangrijkste is vooral ruim voldoende lijn/ketting steken.

Als je met bewegen het gieren achter anker bedoelt, kan je aan de ketting of lijn een 2e lijn vast maken als je anker al uit ligt en vervolgens nog enkele meters vieren. Die lijn maak je aan de zijkant van je schip vast. Je creëert dan een Y van lijn en legt de boot onder een lichte hoek ten opzichte de anker lijn. De exacte verhouding is even proberen, maar het scheelt enorm in gieren.

Met 2e ankers en hek-ankers heb ik heen ervaring, die vraag laat ik graag aan een ander.
Gebruikers-avatar
S Nauta
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Dec 2020, 18:06
ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Re: Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Mei 2021, 13:24

S Nauta schreef:Bij veranderende getijden of wind die van richting veranderd op getijdenwater blijf je niet op exact dezelfde plek liggen, daar moet je rekening mee houden als je je plek kiest. Je wil ook helemaal niet dat de stroom ineens dwars op je boot komt, dan worden de krachten wel erg groot ook. De boot moet dus mee kunnen draaien.
Belangrijkste is vooral ruim voldoende lijn/ketting steken.

Als je met bewegen het gieren achter anker bedoelt, kan je aan de ketting of lijn een 2e lijn vast maken als je anker al uit ligt en vervolgens nog enkele meters vieren. Die lijn maak je aan de zijkant van je schip vast. Je creëert dan een Y van lijn en legt de boot onder een lichte hoek ten opzichte de anker lijn. De exacte verhouding is even proberen, maar het scheelt enorm in gieren.

Met 2e ankers en hek-ankers heb ik heen ervaring, die vraag laat ik graag aan een ander.


Dank voor je antwoord; Dat de boot mee moet kunnen draaien snap ik, maar begrijp ik het goed dat als ik voldoende ketting steek dan het anker, bij wisselend tij/wind, zichzelf wel weer ingraaft?

Ik bedoelde met de 2de vraag idd het gieren. Leg ik het 2de anker direct samen met het 1st anker of wacht ik eerst tot het 1ste anker goed ligt voordat ik het 2de anker plaats (werpen?).
Wat voor anker is hiervoor geschikt? Ik ga er vanuit dat ik dan met een stuk kleiner anker af kan dan het 1ste anker?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Kwokko » 31 Mei 2021, 13:32

Roadrunnertoao schreef:Op mijn stalen Hollandia kruiser van 10m heb ik momenteel een poolanker en deze houdt prima onder diverse omstandigheden.Iemand tips voor mij?

Ankeren doe je op één anker.
Gelijk als wat @Nauta aangeeft ,kun je om het "gieren" tegengaan door van je ketting of draad een Y-sprong te maken..
Boot blijft dan beter achter het anker liggen bij meer wind.
Een hek anker plaatsen ,doe je maar één keer. Probeer het maar uit met bv windkracht 4 a 5 .
Ervaring is de beste leermeester toch?

En op smal water anker je enkel op stroming,want als er geen ruimte is om te "verwaaien" achter het anker ,lig je op een verkeerde plaats.
Want hoe wou je het dan doen? Eerst een voor ééntje steken met 100 a 150 meter draad, en dan achter er ééntje steken,en dan weer een stuk naar voren varen? En als een van beiden dan gaat "krabben" ?
Ankeren doe je niet naast de wal ,althans niet binnen het bereik van je uitstaande lijn van anker tot schip,want dan lig je verkeerd.
Kwokko
 

Re: Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Mei 2021, 13:45

Kwokko schreef:Ankeren doe je op één anker.
Gelijk als wat @Nauta aangeeft ,kun je om het "gieren" tegengaan door van je ketting of draad een Y-sprong te maken..
Boot blijft dan beter achter het anker liggen bij meer wind.
Een hek anker plaatsen ,doe je maar één keer. Probeer het maar uit met bv windkracht 4 a 5 .
Ervaring is de beste leermeester toch?

En op smal water anker je enkel op stroming,want als er geen ruimte is om te "verwaaien" achter het anker ,lig je op een verkeerde plaats.
Want hoe wou je het dan doen? Eerst een voor ééntje steken met 100 a 150 meter draad, en dan achter er ééntje steken,en dan weer een stuk naar voren varen? En als een van beiden dan gaat "krabben" ?
Ankeren doe je niet naast de wal ,althans niet binnen het bereik van je uitstaande lijn van anker tot schip,want dan lig je verkeerd.


Ah, excuus, verkeerd gelezen. Ik dacht een Y creëren met 2 ankers, maar het is met een extra lijn om de ketting van het 1ste anker. Dat ga ik eens proberen.

Ik zie hier in de Biesbosch heel veel bootjes met een boeg en hek anker. Voornamelijk op de smallere stukjes dicht tegen de wal aan. Ik verwacht dat ze het voor laten vallen, achteruit slaan, en als men ligt het 2de (kleinere?) anker werpen en strak trekken met de hand. Maar dat is een aanname, vandaar mijn vraag hier.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Mei 2021, 13:57

Toch misschien niet goed genoeg gezocht: https://www.zeilen.nl/aan-boord/zeemans ... t-ankeren/

En een topic van een tijd geleden op dit forum: http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=9&t=2073
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Kwokko » 31 Mei 2021, 14:18

Roadrunnertoao schreef:Ik zie hier in de Biesbosch heel veel bootjes met een boeg en hek anker. Voornamelijk op de smallere stukjes dicht tegen de wal aan. Ik verwacht dat ze het voor laten vallen, achteruit slaan, en als men ligt het 2de (kleinere?) anker werpen en strak trekken met de hand. Maar dat is een aanname, vandaar mijn vraag hier.

Ik heb het één keer gedaan ,maar het is mij slecht bekomen.
We lagen op het Tjeukermeer ,en de wind draaide langzaam van richting.
Er stak nog even een onweersbui op,en de golven beukten tegen de achterkant van de boot.
Was een goede les ,dat wel. :mrgreen:
Wij doen het in ieder geval niet weer.
Als we ankeren ,doen we dat op één anker .
Kwokko
 

Re: Anker tips

Berichtdoor Marie Christina » 31 Mei 2021, 14:26

Voor een korte periode (enkele uren) kan je best ten anker met 2 ankers.
Bijvoorbeeld bij het kijken naar Skûtsjesilen waar het zeer gewaardeerd wordt als je buiten het veld blijft met je schip. :)
Maar dan inderdaad wel ervoor zorgen dat één ervan zo eruit of los kan voor het geval dat.
Zoals bij voornoemde onweersbui.

Mijn voorkeur heeft dan een voor- en achteranker.
Dat vertuid gedoe zorgt uiteindelijk alleen maar voor narigheid.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 31 Mei 2021, 15:16

Dat vertuid gedoe zorgt uiteindelijk alleen maar voor narigheid


Deze zin moet voor mij ff vertaald worden :?: ;) Maar ik neem aan de je de Y constructie bedoeld?

Dan rest mij nog de vraag welk (soort) hek anker ik zou moeten gebruiken; ik ga er vanuit dat het een stuk kleiner formaat is dan die ik aan de voorkant gebruik en dat ik een lijn met voorloop ketting kan gebruiken...
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Marie Christina » 31 Mei 2021, 16:44

Roadrunnertoao schreef:
Deze zin moet voor mij ff vertaald worden :?: ;) .


Die "Y" constructie kende ík weer niet. (En vraag me af hoe je die in de praktijk opzet en vooral hoe je die weer boven krijgt als de ankers écht goed houden. (In klei bijvoorbeeld)
Maar dat terzijde.

Vertuid ten anker:

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... (motorboek)&docid=qhK3MjmBWqx_DM&tbnid=6OVRkC-ZudQuOM&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

Ik heb gewoon eenzelfde anker als voor.
Maar ik heb vaak gezien dat een lichtere ook voldeed.
(Hoeveel lichter weet ik ook niet)
En inderdaad, een lijn met kettingvoorloop is prima.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten