Anker tips

Re: Anker tips

Berichtdoor heuvels » 31 Mei 2021, 17:13

Op getij stroom moet de boot mee kunnen draaien. Tweede anker zit daarvoor alleen maar in de weg. Wel kans bij wisselen van tij dat je anker los wurmt. Bij zachte klei geen probleem, op harde zandgrond kun je gaan krabben. Een ankeralarm is dan wel nuttig.
Ik heb het meegemaakt in een inham langs het Spui, bij gemaal Bernisse. 's morgens vroeg werd ik wakker getoeterd, we dreven midden op het Spui richting Haringvliet. Ik lig graag achter Tiengemeten. Anderhalve meter diep, keiharde zandgrond, prima zwemwater. ik ga dan te water en stamp het anker met mijn voeten de grond in dan kan ik rustig slapen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Anker tips

Berichtdoor kajoe » 31 Mei 2021, 17:44

ankeren op tij water tja altijd een fenomeen ,op de rijn en binnenvaart was het gewoon de zaak zoveel mogelijk ketting te steken als je tenminste de ruimte hebt.
ankeren doe je meestal op het gewicht van de ketting .
ik kan je wel vertellen dat bij ons schip 100 meter 2 voor en een hek anker ens het gepresteerd is door een stuurman die vn de rijnvaart kwam om na een bunker een eintje verder het schip in de schar van eveingen voor anker te leggen op de rijnvaart manier eerst een vooranker dan wat uitzwaaien om het tweede anker te zetten en als toetje liet hij ook nog het hek anker er onde gooien tja en toen snel het wiegje in om te snurken ,wij de ploeg die smorgens wer zouden wouden gewoon het voor anker indraaien nou mooi niet zat verdraaid met het andere anker en om het leuk te maken ook nog eens door het hek anker .
dat werd een hele klus eerst de zaak wat strak draaien en naar de sloe haven sukkelen daar hebben we toen de zaak ontward duurde uuren dus de volgende nacht fiks door kachelen om op tijd bij de mobil in amstrdam te komen .
en ja de stuurman is maar weer trug geplaatst naar de rijnvaart.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Oeverloos » 31 Mei 2021, 18:56

Hey Roadrunnertoao,

Wellicht heb je wat aan mijn ervaringen in Denemarken en Zweden.
Ik anker in baaien en onder eilanden. (vandaar “Oeverloos”)

(Voor meer info over de Oostzee verwijs ik naar de beschrijvingen van medeforummer Pascall op dit forum, zoek onder “Vakantie 2018 Zweden”)

Het schip is een vlet met een 35 kg poolanker, 75 meter 10 mm stalen gegalvaniseerde ketting en een 1500 Watt 24 V ankerlier.

Over het ankeren:

Check de windrichting, windkracht en beschutting van de beoogde plek.
Bekijk op de kaart de bodem.
Rotsen houden niet, niks dan gerammel, klei houdt heel goed en grote stenen raken je romp bij eb en maken je ketting onklaar.
Houd rekening met het draaien en aantrekken van de wind ‘s nachts.
Ideaal is als het schip bij wind veranderingen 360 graden om zijn anker kan draaien.

Vaar langzaam naar de beoogde plek en vaar een rondje ter controle van de diepte.
Kies een plek waar het anker kan vallen, bij voorkeur met behulp van de plotter.

Kijk hoe diep het is.
Draai de boot met de kop in de wind.
Leg de boot helemaal stil, kijk hiervoor op het log.

Op zout water, minimaal 35 m, steek bij mooi weer 7 x de waterdiepte, bij wind groter dan Bft 7 rond de 10 x de waterdiepte.
Voor de lengte van de ketting kijk naar de gekleurde tekens op de kettingschalmen die je zelf hebt gemaakt.

Als het anker het water raakt de ankerwacht aanzetten op de plotter.
Zet in een keer de hele lengte ketting overboord!
Dus niet met kleine beetjes waarbij de boot aan de ketting trekt.

Zet de ankerketting stevig op de rem door aan het wiel op de lier te draaien, of borg de ankerketting.
Laat het schip weg deinzen tot de ketting strak staat of vaar stationair van de wind weg.

Trek het anker met de motor in de grond.
Draai een tijdje stationair in de achteruit en kijk op het log en plotter of het anker houdt. Bij een kleine schroef, een beetje meer gas dan stationair.

Is de snelheid nul, de motor uit, de ankerbal hijsen en het LED ankerlicht bij nacht ontsteken.

Als het gerammel van de ketting je stoort, kun je met een kettingklauw een lijn op je ketting zetten en die doorhalen met de ankerketting slap.
Bij een vlet kun je vaak er niet bij, dus wennen aan het ketting gerammel.

Gieren is een gegeven. Niets aan te doen. Gewoon mee leven. Als je er in slaagt een zeiltje zoals op druilmast op een yawl te fabriceren, super, maar mij is het niet gelukt.
Je giert, maar je giert het anker er nooit uit.

Ankerwacht:
Op de plotter staat de ankerwacht aan en die blijft aan staan zolang je voor anker ligt.
Het ankeralarm is een cirkel met in het midden het schip: 0,01nm = 18,5 mtr 0,02 nm = 37 mtr 0,03 nm = 55,5 mtr
Kom je uit de cirkel dan gaat het alarm af.

Anker op gaan:

Op de plotter het ankeralarm uitzetten.
Verwijder de ankerbal.
Doof het anker licht.
Start de motor en laat deze iets sneller stationair lopen. Druk daarvoor de knop onderaan de zijkant van de gashandel in en geef iets meer gas ongeveer 1200 rpm zodat de dynamo het boordnet oplaadt en dus de elektrische lier ondersteunt.

Ga met de dekwasslang of emmer met zeewater en dekschrobber naar voren.
Kijk waar de ankerketting loopt en gebaar aan de stuurman dat die langzaam de richting op vaart waar je met je vinger naar toe wijst.
Vaar niet over de ketting heen, want dan kan deze in de schroef raken.

N.B. trek de boot niet met de elektrische lier naar het anker toe. De lier raakt overbelast, zal heet worden en verbranden!
Als je een hand bediende lier hebt neem alle tijd, rustig ophalen met motor in stationair, handschoen aan.

Check of er geen klei of zeewieren aan de ketting zit. Spuit de ketting brandschoon met de slang en verwijder wieren of zeegras met de pikhaak.
Dit is belangrijk omdat anders de afvoergaten van de kettingbak verstopt raken.
Als het anker te vast blijkt te zitten, zet de rem op de lier of borg de ketting en vaar met de boot heel langzaam over het anker heen zodat deze uit de grond wordt getrokken door het gewicht van het schip.
Doe dit nooit met de lier, die zal dan verbranden.
Als het anker boven water komt gebaar naar de stuurman dat het anker boven water is en de boot kan manoevreren.

Als je weet dat de ankerketting niet goed stapelt, moet iemand tussentijds naar de voorpunt om de kettingberg in de ankerkluis om te gooien. Anders raakt de ketting in de kettingschijf klem.

Als het anker onder het kluisgat zit, check of het niet ondersteboven zit.
Het anker rustig optrekken tot het vast zit, op de rem zetten of borgen.

Een paar observaties:
Gekat ankeren (twee ankers achter elkaar) of in span (met twee ankers in V vorm): niet aan beginnen.
Hekankers uitleggen op getijde water: niet aan beginnen, veel te hoge krachten.

In Zweden ligt iedereen aan een hekanker in het water en een 2 boeglijnen op de rotsen met een pin.
Als je een hekanker hebt steek dan minimaal 40 meter ankerlijn/ketting, vaar naar de wal en zet een 2 lijnen op de wal vast. Mijn ervaring is dat 40 meter te weinig is 60 meter werkt soepeler.

Wil je voor 2 ankers liggen omdat er geen plaats is en er is geen getijde: zet eerst het boeganker overboord, dan deinzen of ankeruitvaren en steek dan de hele ankerketting. Dan hekanker overboord en boeganker voor de helft ophalen.
Wat Kwokko hierboven zegt over ankeren op de verkeerde plaats is het overdenken waard. Opeens is het donker en dan ziet alles er heel anders uit.
Inclusief voorbij varende scheepvaart. Je doet geen oog dicht.

Waterdiepte:
Ik vind dat de scope ratio (hoeveel maal de waterdiepte) die wordt opgegeven in watersportboekjes niet klopt bij ondiepe wateren.
Dat gaat pas op bij waterdiepten groter dan 6 meter.
Dus als je een diepte hebt van 1,5 meter en je ankert met een scope van 5 dus 5 x 1,5 m ankerketting, dus 7 - 8 meter dan zal geen enkel anker houden.
Maar als er 15 meter water staat kun je met een scope van 5 wel ankeren aan 5 x 15 meter = 75 meter ketting.
15 meter waterdiepte is dan de maximum diepte dat het schip kan ankeren,

Mijn ervaring voor het binnenwater is, steek minimaal 30 meter bij rond de 2 meter water. Je blijft dan altijd liggen en je vrouw krijgt er soms vertrouwen in.

Denk niet dat als je geen ankerlier en kettingbak hebt, dat dat je wat mist voor een klein schip.
Is niet zo.
Gewoon een fatsoenlijk Danforth anker, 10 meter 10-12 mm ketting en een lange lijn is prima. Gewoon genoeg lijn steken.
Low tech, very smart, no shit.

Heb je geen dekwas pomp dan volstaat een klokpomp over de reling net zo goed. Slang er aan, stroom er op, water in overvloed bij maar 350 Watt.

Als je onder je schip duikt naar je anker dan zie je dat je schip voor de ketting ligt en niet voor het anker.

Omdat ik een aantal keren in Zweden mijn anker verloren heb, heb ik een staaldraadje in een wijde lus op twee plaatsen vastgezet op het anker, zodat ik enig houvast heb als het onklaar is. Er is ook een reserveanker.

Het poolanker op de vlet is 35 kilo en heeft extra lange vloeien.
Korte vloeien prikken niet door het zeegras, maar blijven in de zode hangen wat de houdkracht teniet doet.

Wat de keuze voor een anker betreft:
koop het grootste anker dat je kunt bergen met de langste ketting die je kettingbak aan kan.
75 meter, 10 mm ketting weegt zomaar 175 kg in de punt.

De kettingbak is een van de belangrijkste onderdelen van het schip.
Hoe dieper hoe beter vanwege het stapelen en de afvoer aan de zijkant en niet aan de voorkant.
Een anker is het enige dat je in handen hebt als de schroef onklaar raakt of de motor stopt.

Check de wartel en de harp tussen de ketting en het anker. Sommigen gebruiken een ketting met een breeksterkte van 2000 kg en een harp met een breeksterkte van 45 kg op hun grondtakel.
Kies een stalen harp en wartel met een gegarandeerde breeksterkte in de orde van je ketting.
Heb je dat niet dan een RVS harp en wartel met een doorsnede groter dan je ketting, omdat RVS rond de 60% van de breekkracht heeft t.o.v. staal.

Het hekanker:
Het is een afweging tussen de dikte en lengte van de ketting voorloop, het gewicht van het anker en wat je kan optillen.
Beter groter en lichter dan kleiner en zwaarder.
Een Danforth anker als hekanker zou kunnen of een lichtgewicht alu Fortress anker, zo groot mogelijk. Wel de hoek instellen van dit laatste anker.

Ankeren met het hekanker kan zo: 40 meter uit de kant gaat het anker te water ergens bij de spiegel. Gooi de kettingvoorloop er achteraan, vier de lijn en vaar naar de kant, knoop twee voorlijnen op de wal en trek je hekanker aan.
Meestal blijkt dat je ankerlijn te kort is, je de wal niet haalt en als je de ankerlijn aantrekt dat er van de 40 meter hooguit 20 meter overblijft dus ook te kort. Dat is het taaie ongerief. Gewoon opnieuw proberen.

Zweden en Denen zijn eindeloos bezig met het uitzoeken van een plekje en hebben alle tijd.
Duitsers ankeren 3 keer, voelen aan de ankerketting en gaan dan naar de haven.
Nederlanders plompen de spijker er in en gaan dan koffie zetten.

Het einde van de ankerketting:
Zet het einde van je ketting vast in de kettingbak met een 1,5 meter kunststoflijn als slampamper.
Je kunt dan in nood de lijn kappen en je anker markeren met een stootwil.

Weet je niet hoeveel ankerketting je hebt, trek de ketting gewoon aan dek aan de kant van de lier waar de ketting de kettingbak in gaat.
Leg de ketting uit op het dek. Maak om de 10 meter een kleurtje of een aantal plastic dingetjes tussen de schalmen.

Ankerketting heeft verschillende grootte qua schalm. DIN 766 is de meest gebruikte, de kettingschijf moet dan ook DIN 766 zijn.
Als je een echt goede ketting zoekt zou ik een gecertificeerde gegalvaniseerde stalen ketting overwegen met bij behorende stalen wartel en stalen harp.
RVS kettingen voor de watersport zijn een kritische beschouwing waard wat betreft de kwaliteit op zout water.

Niet het gewicht van het schip is van belang maar de windvang.
Een lage stalen motorboot met de ankerpijp net boven het water is een hele andere ankeraar dan een hoog ondiep, kunststof motorjacht met 3 dekken, een flybridge met bimini, antennes en een Sea-Doo.

Ankerboeien in de Oostzee zijn voornamelijk bedoeld voor lichtere polyester zeiljachten. En je moet lid zijn van de zeilvereniging.
Hou je bij je eigen anker, dat ken je.

Onder het dorp bij Vlieland ankeren kan uitstekend.
Het geultje doorvaren in Westelijke richting op de plaat droogvallen of in de geul aan één anker met voldoende ketting uit. Het schip blijft zelf wel door de stroming in de geul liggen bij het omslaan van het tij. Je ketting verandert in een dikke vette kleiworst.
Denk wel om de vliegende stroom voor het havenhoofd als je met je lubberbootje en je 2 pk’tje de haven bezoekt.

Gebruik geen ankerballetje aan een neuringlijn. Andere schepen ankeren voor je, raakt in hun schroef of je krijgt onmin over alle ruimte die je gebruikt en Duitsers, met een balletje, gaan hard roepen.

Bedenk dat botenbouwers er van uit kunnen gaan dat mensen niet ankeren. Zij monteren een klein liertje, een ondiepe ankerbak, en een “presse-papier” glimmend mini anker voorop.
Zij hebben gelijk want de meeste boten ankeren niet, zullen ook nooit ankeren en willen er ook niet over denken. Daar is dus niets mis mee.

Als jij wilt ankeren moet jij zelf zorgen voor een fatsoenlijke spijker.

Tenslotte, ankeren is het mooiste dat er is.
Een bijbootje erbij, een praatje te maken met andere ankeraars.
Vrienden zijn zo gemaakt op een ankerplaats.
Een selecte groep, als iemand begrijpt wat ik bedoel.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor jade » 31 Mei 2021, 19:51

Mooi en goed verhaal, krijg gewoon zin in vakantie…
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Roadrunnertoao » 01 Jun 2021, 11:37

Hoi Oeverloos,

Dank voor je uitgebreide uitleg!!!!

Ankeralarm ga ik (nu) zeker aanschaffen.

Het overige maar eens goed uitproberen voordat ik ga overnachten op getijde water.

Hoe markeren jullie de ankerketting? Ty-rap werkt denk ik niet, deze gaan niet goed samen met de ankerlier denk ik?
Verf?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jun 2021, 12:12

Zoek op “ankerketting markering” gekleurd plastic.
Een aantal bij elkaar gebruiken want niet altijd zichtbaar, omdat ze verkleuren.

Verf is ook goed.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Anker tips

Berichtdoor Marie Christina » 01 Jun 2021, 12:55

Ty wrap werkt op zeeschepen prima.
Maar daar zijn de nesten ook wat groter, uiteraard.

Een lik verf werkt ook, hoor.
Moet je zo af en toe bijwerken, maar gaat best lang mee.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten