Varen naar/in Belgie

Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2021, 11:15

Momenteel liggen we in het prachtige Maastricht.
De idee is om Belgie in te trekken.

Ik zoek me rot op het www omtrent de regels maar kom daar niet uit.
Wel of geen test, verblijfplaats opgeven (lastig met een varende boot), etc, etc.

Wie weet ECHT hoe het zit?
Alvast dank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Mei 2021, 11:25

Op het camperforum las ik recent dat België momenteel recreatief verblijf tot 48 uur toestaat. Frankrijk is vanaf 9 juni weer vrij toegankelijk. Nu wachten en dan even doorvaren?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2021, 11:36

Thanks.
Ik heb me gestort op de officiele Belgische sites.
Het plan is (nog) om Belgie te doorkruisen naar het westen via de Sambre en zo richting Zeeland/Belgische kust te varen.
Daarna Zeeland of wellicht eerst London (ook uitzoeken, pffff).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Mei 2021, 12:27

Tja, als je het daar moeilijk mee hebt, was dan blijven werken!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2021, 12:30

Dank voor deze 'bijdrage'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Mei 2021, 12:49

Heel graag gedaan! Afgezien van een gebrek aan humor heb je natuurlijk een luxeprobleem. Er zijn nu eenmaal momenteel beperkingen en velen zijn überhaupt niet in staat nu hun normale leven te leiden,
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2021, 12:55

Tja, je haalt er een heleboel andere dingen bij.
Ik vraag simpelweg wat de werkelijke regels voor buitenlandse bootjevaarders in Belgie zijn, niet meer en niet minder.....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor aadbloem » 07 Mei 2021, 14:50

Op dit moment nog steeds 48 uur maximale verblijftijd zonder testen of bewijs van test. Ik schat in dat dat voor door rijdend vervoer is, bodediensten, bezorgers, vrachtwagens van en naar Frankrijk etc. Frankrijk is nog dicht voor toeristen maar (voedsel)vrachtvervoer kan ongetwijfeld doorrijden. Je kan dus in twee dagen van Maastricht naar Tholen varen ofzoiets :D :o ...
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Kwokko » 07 Mei 2021, 15:05

Yep schreef:Ik vraag simpelweg wat de werkelijke regels voor buitenlandse bootjevaarders in Belgie zijn, niet meer en niet minder.....

Ik denk dat het nu in corona tijd voor iedereen een rare tijd is , of het nu om bootjesvaarders gaat zonder vaste woon- of verblijfplaats ,of om mensen die met een andere voertuig een land willen bezoeken.
Ik denk niet dat een EU-lid uitzonderingen gaat maken voor typen van vervoer qua bewijs van het wel of niet hebben ,cq kunnen aantonen inzake Covid-19.
Ook denk ik dat dit forum je niet voorziet in de informatie ,die je zoekt van het desbetreffende land dat je wilt bezoeken.
Je zult je daartoe moeten richten tot de officiële instanties van het desbetreffende land.
En of ze voor jou een uitzondering willen maken?
Nee heb je ,ja kun je krijgen toch? ;)

Vandaag plaatste een schipper van een schip dat onderweg is van Rotterdam naar Maagdenburg,die deze reis voor de eerste keer maakt ,een bericht op de vleesboek ,dat hij en de bemanning een coronatest had gedaan ,daar Duitsland een maximaal 48 uren oude test verlangd.

Ik hoor mijn neef er nooit over ,dat hij ,rijdende als chauffeur , in Europa een negatieve testverklaring moet kunnen tonen aan de ambtenaren,als die daarom zouden vragen.Hoe zou dat dan moeten als iemand van bv Italië via Spanje naar Zweden gaat met zijn lading?
Voor een elke grenspassage een negatieve test verklaring kunnen tonen ,en zo niet ,kom je het land niet in?
Zou een zeer onwerkbare situatie gaan worden voor iemand die regulier niet in contact komt met derden.

Jij bent dan niet professioneel onderweg ,maar zou dat dan het verschil kunnen uitmaken?
Voor de zekerheid zou je kunnen zorgen voor een negatieve test verklaring ,maar dat zal je dan ook moeten doen als Engeland dat vereist.
En weer terug naar Nederland(apart land op dat gebied,grote mond over een ander land,maar hier niks op orde). :o

En misschien wel belangrijker ,zijn jullie al gevaccineerd?
Misschien is dat wel je redmiddel dat vrij reizen buiten Nederland (heeft altijd andere regels) toestaat. :?:
Kwokko
 

Re: Varen naar/in Belgie

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2021, 15:07

aadbloem schreef:Op dit moment nog steeds 48 uur maximale verblijftijd zonder testen of bewijs van test. Ik schat in dat dat voor door rijdend vervoer is, bodediensten, bezorgers, vrachtwagens van en naar Frankrijk etc. Frankrijk is nog dicht voor toeristen maar (voedsel)vrachtvervoer kan ongetwijfeld doorrijden. Je kan dus in twee dagen van Maastricht naar Tholen varen ofzoiets :D :o ...


Dat wordt dan wel racen ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten