Aanvoer water elektrisch toilet

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor vayreda » 01 Mei 2021, 18:25

Beste JKB, bedankt voor de tip. Heb een mail naar Saniship gestuurd.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor jkb » 02 Mei 2021, 10:15

En het schema dat je voor mijn vorige bericht stuurde lijkt me echt verkeerd. Maar dat zul je wel zien als je de saniship tekeningen bekijkt. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor jkb » 02 Mei 2021, 10:37

Bij mij zit het zo:
Afzuigslang naar de dekdop en afzuigslang naar afzuigpomp op een T stuk in en ter hoogte van de bodem van de tank. De afzuigpomp ca 10 cm hoger. Afzuigslang na pomp naar onderafvoer in bodem boot.
Toevoer uit toilet vrij dunne slang in de zijkant van de tank vlak onder de bovenkant. Liever niet versnijdermes uit toiletpomp vanwege dunne slang.
Overloop slang ook zijkant tank vlak onder bovenkant. Naar zijkant boot vlak boven waterlijn. Met een geurfilter ertussen tegen stank. Ik ben benieuwd of die uitgang straks ook onder de verzegelingsplicht van de afvoer gaat vallen.
Bovenop de tank een ontluchtingsslang naar opening vlak onder het dek met een geurfilter ertussen.
De slangen gaan alle eerst zo hoog mogelijk (boven de waterlijn) en dan met een bocht omlaag. Geen beluchter tussen de afzuigslang omdat de pomp wel afsluit en ik bovendien de kraan naar de afvoer onderin het schip altijd dicht heb. Dan geen hevelwerking. Wel oppassen als je de pomp soms moet demonteren dat de onderafvoer dicht staat.
Belachelijk hoe klein de toilettank in sommige nieuwe dure boten is. Zoiets zag ik in een van de laatste edities van het blad Motorboot.

Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor aadbloem » 02 Mei 2021, 10:39

jkb schreef:En dan nog het probleem dat veel niveausensoren voor de vuilwatertank al snel niet goed meer werken door de aanhangende drab. Mvg Jan

Ik heb Philpi ultasoon sensors van saniship.nl in vuil- en schoonwatertanks al tien jaar en met name in de vuilwatertank helemaal geen last van vervuiling op de sensor. De vuilwatertank inclusief de sensor spoel ik met de dekwasslang via het mangatdeksel wel aan het einde van het seizoen schoon. Gewoon onderdeel van het winterklaar maken van de boot. Eerst een keer of twee gewoon vullen met schoon water via de WC, vervolgens afpompen en dan mangat open en verder afspuiten en weer afpompen. Een uurtje werk naast de pompinstallatie op de wal hier.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor vayreda » 02 Mei 2021, 10:53

jkb schreef:Bij mij zit het zo:
Afzuigslang naar de dekdop en afzuigslang naar afzuigpomp op een T stuk in en ter hoogte van de bodem van de tank. De afzuigpomp ca 10 cm hoger. Afzuigslang na pomp naar onderafvoer in bodem boot.
Toevoer uit toilet vrij dunne slang in de zijkant van de tank vlak onder de bovenkant. Liever niet versnijdermes uit toiletpomp vanwege dunne slang.
Overloop slang ook zijkant tank vlak onder bovenkant. Naar zijkant boot vlak boven waterlijn. Met een geurfilter ertussen tegen stank. Ik ben benieuwd of die uitgang straks ook onder de verzegelingsplicht van de afvoer gaat vallen.
Bovenop de tank een ontluchtingsslang naar opening vlak onder het dek met een geurfilter ertussen.
De slangen gaan alle eerst zo hoog mogelijk (boven de waterlijn) en dan met een bocht omlaag. Geen beluchter tussen de afzuigslang omdat de pomp wel afsluit en ik bovendien de kraan naar de afvoer onderin het schip altijd dicht heb. Dan geen hevelwerking. Wel oppassen als je de pomp soms moet demonteren dat de onderafvoer dicht staat.
Belachelijk hoe klein de toilettank in sommige nieuwe dure boten is. Zoiets zag ik in een van de laatste edities van het blad Motorboot.

Mvg Jan

Beste Jan, heb je een PB gestuurd
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor jkb » 02 Mei 2021, 12:21

Beste Vayreda, de doorvoer vanaf de afzuigpomp door de tank: dat is bij nader inzien een vaste pvc pijp/verbinding. Dan is het daar wel goed. Ik meende te zien dat vanuit de tank er een rechtstreekse verbinding was naar de afvoer bodem schip. Waar jij " beluchter" zet zou ik daar schrijven " geurfilter" . En waar jij vraagt wat op dat pijpje boven de bocht moet: dat is de beluchter. Verder lijkt me alles prima. Zie echter ook mijn opmerking over een overloop met siphon.

Die overloop kan, denk ik, ook nut hebben voor luchttoevoer als de tank bij een afzuigstation wordt leeggezogen. Want de leiding naar het geurfilter is soms erg dun en kan dichtslibben als de tank vaak te vol zit. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor jkb » 02 Mei 2021, 13:39

Zie ook via deze link doch excl overloopslang

https://th.bing.com/th/id/R1de97376e23b ... pid=ImgRaw
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor vayreda » 02 Mei 2021, 14:20

jkb schreef:Zie ook via deze link doch excl overloopslang

https://th.bing.com/th/id/R1de97376e23b ... pid=ImgRaw

Beste Jan, nogmaals bedankt voor je tips. Die link van je, had ik als eerste gedownload en ben hier van uit gaan knutselen. Nog een vraag mbt beluchter/siphon, houdt dit in dat ik nog een gat in de romp moet boren? Je hebt het over een siphon, wat bedoel je hiermee? Kan ik het slangetje van de beluchter niet koppelen aan de geurfilter/tankontluchter?
Sorry voor al deze vragen, maar nu krijg ik een goed gevoel over mijn opstelling
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor Solita74 » 02 Mei 2021, 15:31

vayreda schreef:Beste leden, ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen met de volgende opstelling voor een elektrisch toilet?
De opstelling is werkelijkheid; pomp hangt aan een schot boven de tank, 20 centimeter onder het gangbord hangt de Jabsco beluchter en daarnaast op dezelfde hoogte de geurfilter. Aan de geurfilter is een beluchter nippel gekoppeld (zijkant romp) Waar pvc staat is ook pvc, de andere aansluitingen zijn zwart water slangen.
https://photos.app.goo.gl/eYUweUxsFvHw4kCt9


De tekening die je plaats klopt van geen kant je versnijderpomp moet na je toilet staan zodat er vermalen spul in de Vuilwater tank komt en dan moet er een pomp van de VUILWATERTANK naar over boord en een overloop is ook niet nodig je kan er een alarm of een automaatje op zetten als de tank vol is
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Aanvoer water elektrisch toilet

Berichtdoor Solita74 » 02 Mei 2021, 15:35

[quote="jkb"]Zie ook via deze link doch excl overloopslang

https://th.bing.com/th/id/R1de97376e23b ... pid=ImgRaw[/


Dit is de juiste oplossing!!!!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten