Kabelaring schoonmaken

Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor Jellebr » 25 Sep 2020, 16:03

Beste kenners,

Ik ben eigenaar van een Crescent allure 21 wit van kleur.
Volgende maand gaat de boot aan wal en dan is het weer tijd voor de nodige klusjes, wij gaan all-in dit jaar willen de boot weer zo goed als nieuw het water in zien te krijgen.
Onderwaterschip gaat opnieuw in de antifouling, bovenwaterschip gaan we polijsten, kussens opnieuw bekleden en dan is daar de kabelaring..

Ik heb meerdere forums doorgespeurd om te zoeken naar DE goude tip maar niks kunnen vinden. Groene zeep, algen verwijderaar, hoge drukspuit noem maar op zie ik niet zo zitten of denk ik dat dat niet het gewenste resultaat gaat geven. Nu kwam een vriend met een suggestie dat ik hem in een kruiwagen met azijn moet laten weken en dan weer nat omgedraaid op de boot moet bevestigen, iemand ervaring:) Ik ben bang dat ik deze na het weken nooit meer strak op de boot kan krijgen.

Mijn dank is groot voor alle tips!
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor broekerhaven » 25 Sep 2020, 17:35

Gewoon de hogedruk erop .

Er zullen dan vezeltjes omhoog komen te staan maar die kun heel mooi met een ELECTRISCH verfbrandertje op de laagste stand weer weg "branden" .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor Amersfow » 25 Sep 2020, 17:38

Ik maak hem met de hogedrukreiniger schoon en met de brander werk ik de rafels weg. Ben van plan als de rafels te erg worden 'm een 2e leven te geven door hem om te draaien. Moet wel lukken hoop ik, heb gelezen dat dat wel kan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor Solita74 » 25 Sep 2020, 17:49

Ik zou hem in een teil met azijn leggen met hogedruk spuit je hem kapot dat zijn die vezeltjes dat kan je hem over een paar jaar vernieuwen
Met hoge druk gaat het wel sneller maar een nachtje in de azijn en met een zacht borstel schoon boenen En dan blijft hij netter succes
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor pascall » 25 Sep 2020, 19:24

Amersfow schreef:Ik maak hem met de hogedrukreiniger schoon en met de brander werk ik de rafels weg. Ben van plan als de rafels te erg worden 'm een 2e leven te geven door hem om te draaien. Moet wel lukken hoop ik, heb gelezen dat dat wel kan.


Zo doe ik het ook, draaien gaat goed in het water, ding blijft drijven.
Om de twee meter een touw er aan en geleidelijk omhoog hijsen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor aadbloem » 25 Sep 2020, 22:33

Amersfow schreef:Ik maak hem met de hogedrukreiniger schoon en met de brander werk ik de rafels weg. Ben van plan als de rafels te erg worden 'm een 2e leven te geven door hem om te draaien. Moet wel lukken hoop ik, heb gelezen dat dat wel kan.

Heb je ook een leguaan voorop en kan de kabelaring draaien in de leguaan?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor Amersfow » 26 Sep 2020, 08:04

Ik heb geen leguaan
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor quichot » 26 Sep 2020, 11:06

Hoe lang blijft je boot dan naar azijn stinken?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor dtjong » 26 Sep 2020, 11:14

Goedemorgen! Ik heb ook een Allure 21. Heb al heel veel willen posten hier, maar ik heb zo’n gekloot met de foto’s plaatsen dat ik daarin het geduld wat ben verloren. Wellicht op een regenachtige zondag (morgen?) een herkansing.
Anyway, mijn Allure 21 is dit jaar 13 jaar oud. De afgelopen 5 jaar haal ik de kabelaring aan 1 kant los (dus de spanner achterop en de schroeven van onderaf eruit). Ik laat de kabel dan hangen/op de grond liggen en maak ‘m met een harde borstel en azijnoplossing schoon. Er zit veel troep in, mijn boot ligt in de haven onder berkenbomen...) en ook het mos vliegt er zo af. De rand waar ie in ligt maak ik grondig schoon (je haalt er letterlijk een lading compost uit), zet ik in de 2componenten was (Dulon) en dan gaat de kabel er weer op. Dan opspannen, da’s wel een klusje, je komt er slecht bij, en dan de schroeven er weer in. Zorg er voor dat de kabelaring strak zit en dat je ‘m niet meer kunt optillen. Daar zorgen die schroeven voor. En dan de andere kant. Scheelt veel sjouwwerk en uitmeten.

En belangrijkste: de kabelaring is echt nog als nieuw! Een nieuwe is echt ontzettend duur, dus ik ben blij dat dit voor mij uitstekend werkt.

En voel je vrij om een keer te komen kijken, lig in Loosdrecht. Volgende week gaat ie op de kant. Dan wordt het weer poetsen zodat ze ‘showroomshine’ de winterstalling in gaat.
dtjong
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 08:32
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Kabelaring schoonmaken

Berichtdoor Jellebr » 07 Okt 2020, 15:41

dtjong schreef:Goedemorgen! Ik heb ook een Allure 21. Heb al heel veel willen posten hier, maar ik heb zo’n gekloot met de foto’s plaatsen dat ik daarin het geduld wat ben verloren. Wellicht op een regenachtige zondag (morgen?) een herkansing.
Anyway, mijn Allure 21 is dit jaar 13 jaar oud. De afgelopen 5 jaar haal ik de kabelaring aan 1 kant los (dus de spanner achterop en de schroeven van onderaf eruit). Ik laat de kabel dan hangen/op de grond liggen en maak ‘m met een harde borstel en azijnoplossing schoon. Er zit veel troep in, mijn boot ligt in de haven onder berkenbomen...) en ook het mos vliegt er zo af. De rand waar ie in ligt maak ik grondig schoon (je haalt er letterlijk een lading compost uit), zet ik in de 2componenten was (Dulon) en dan gaat de kabel er weer op. Dan opspannen, da’s wel een klusje, je komt er slecht bij, en dan de schroeven er weer in. Zorg er voor dat de kabelaring strak zit en dat je ‘m niet meer kunt optillen. Daar zorgen die schroeven voor. En dan de andere kant. Scheelt veel sjouwwerk en uitmeten.

En belangrijkste: de kabelaring is echt nog als nieuw! Een nieuwe is echt ontzettend duur, dus ik ben blij dat dit voor mij uitstekend werkt.

En voel je vrij om een keer te komen kijken, lig in Loosdrecht. Volgende week gaat ie op de kant. Dan wordt het weer poetsen zodat ze ‘showroomshine’ de winterstalling in gaat.


Super aardig, toevallig ligt die van mij ook in Loosdrecht. Gaat bij mijnden aan wal einde vd maand ik kom graag even langs om te kijken hoe die eruit ziet en hoe je gaat poetsen.
Welke haven ligt die?


Bedankt voor alle tips, ik ga proberen om voorzicht zoals dtjong beschreven heeft eerst de ene kant en dan de andere kant aan te pakken.
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten