Een familielid van mij was fanatiek zeiler in de jaren '70 en '80. Zijn boot heeft hij enkele jaren geleden met pijn in het hart verkocht. Inmiddels is hij ook verhuisd naar een aanleunwoning en bij het leegruimen van zijn huis kwam de buitenboordmotor te voorschijn. Een Evinrude 6 pk tweetakt langstaart, bouwjaar waarschijnlijk ergens in de jaren '70 of begin '80. Ziet er nog uit als nieuw en is alleen gebruikt voor het in- en uitvaren van de haven, heeft dus zeer weinig draaiuren en dat is eraan af te zien. Afgelopen week heb ik hem draaiend gemaakt, ik heb alleen de bougies hoeven schoonmaken en een beetje verse benzine erin hoeven gooien. Proefopstelling gemaakt (kliko vol water), hij startte direct en loopt geweldig.
Aanvankelijk was ik van plan om hem te verkopen, maar nu zitten mijn vrouw en ik met het idee te spelen om een klein bootje te kopen om in de zomer zo nu en dan even het water mee op te kunnen. We kijken vooral naar kleine bootjes zoals een Fun Yak 350, aangezien deze eenvoudig te transporteren zijn. Ik geef de voorkeur aan een licht bootje dat eenvoudig in en uit het water te tillen is en op z'n kant in de garage opgeslagen kan worden. Ik wil hem makkelijk ergens mee naar toe kunnen nemen om elders een middagje te kunnen varen, maar wil pertinent géén boottrailer erbij. Ik heb namelijk een autoambulance met een platte bak van 4.00 x 1,80, dus het idee is om hem daarop te kunnen vervoeren. Een aantal kleine polyester bootjes die we gezien hebben hebben een platte bodem en er zitten wielen onder, dat zou voor ons ideaal zijn.
Nu is de vraag: kunnen dit soort bootjes met deze motor worden gecombineerd of is de motor daar te zwaar voor? In veel beschrijvingen staat maximaal 5 pk, maar in hoeverre maakt die ene pk uit? Snelheid is voor ons niet belangrijk, het is ook niet de bedoeling dat hij vaarbewijsplichtig wordt. In hoeverre is de langstaart een nadeel, aangezien voor de meeste van deze bootjes een kortstaart wordt aanbevolen?
Alvast dank voor het meedenken!