Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Michiel81 » 13 Apr 2020, 18:16

Een familielid van mij was fanatiek zeiler in de jaren '70 en '80. Zijn boot heeft hij enkele jaren geleden met pijn in het hart verkocht. Inmiddels is hij ook verhuisd naar een aanleunwoning en bij het leegruimen van zijn huis kwam de buitenboordmotor te voorschijn. Een Evinrude 6 pk tweetakt langstaart, bouwjaar waarschijnlijk ergens in de jaren '70 of begin '80. Ziet er nog uit als nieuw en is alleen gebruikt voor het in- en uitvaren van de haven, heeft dus zeer weinig draaiuren en dat is eraan af te zien. Afgelopen week heb ik hem draaiend gemaakt, ik heb alleen de bougies hoeven schoonmaken en een beetje verse benzine erin hoeven gooien. Proefopstelling gemaakt (kliko vol water), hij startte direct en loopt geweldig.

Aanvankelijk was ik van plan om hem te verkopen, maar nu zitten mijn vrouw en ik met het idee te spelen om een klein bootje te kopen om in de zomer zo nu en dan even het water mee op te kunnen. We kijken vooral naar kleine bootjes zoals een Fun Yak 350, aangezien deze eenvoudig te transporteren zijn. Ik geef de voorkeur aan een licht bootje dat eenvoudig in en uit het water te tillen is en op z'n kant in de garage opgeslagen kan worden. Ik wil hem makkelijk ergens mee naar toe kunnen nemen om elders een middagje te kunnen varen, maar wil pertinent géén boottrailer erbij. Ik heb namelijk een autoambulance met een platte bak van 4.00 x 1,80, dus het idee is om hem daarop te kunnen vervoeren. Een aantal kleine polyester bootjes die we gezien hebben hebben een platte bodem en er zitten wielen onder, dat zou voor ons ideaal zijn.

Nu is de vraag: kunnen dit soort bootjes met deze motor worden gecombineerd of is de motor daar te zwaar voor? In veel beschrijvingen staat maximaal 5 pk, maar in hoeverre maakt die ene pk uit? Snelheid is voor ons niet belangrijk, het is ook niet de bedoeling dat hij vaarbewijsplichtig wordt. In hoeverre is de langstaart een nadeel, aangezien voor de meeste van deze bootjes een kortstaart wordt aanbevolen?

Alvast dank voor het meedenken!
Michiel81
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 17:52
ligplaats: Westland
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Gruttepier » 13 Apr 2020, 18:31

We leven in een moderne tijd waarin de 4 takt gemeengoed is.

De gemiddelde 4 tact 2 cilinder van 6 pk is een keer zo zwaar als jouw Olé Evinrude, de 1 cilinder slechts een kwart daarvan.
Ofwel, geniet van je prachtige motor, de basis is verplaatst naar hedendaags en de 4 tact is een stuk zwaarder.
Gruttepier
 

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Oeverloos » 13 Apr 2020, 18:42

Als je met je vrouw wil gaan varen kun je het beste met een bootje van 6,5 meter beginnen. Een Yak is op de kant heel wat, maar in het water met je vrouw is een eenmalige zaak.
Dan vaar je verder alleen met je Yak en bij je vrouw hoef je niet meer aan te komen.
Dus happy wife, happy life, begin met een comfortabele boot, inclusief emmer met prettige rand, belletje wijn en M&M’s.
Je Evinrude is verder een super motor. Ik heb er ook nog zo een uit 1982. Staat uitgebreid beschreven op de lijst bij mijn huwelijkse voorwaarden. Dus ik bedoel maar. Die gaat nooit meer weg.
En dan nog een trailer voor het vervoer.
Je kunt misschien eerst even iets gaan huren om ervaring op te doen.

Mvrg.


Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Michiel81 » 13 Apr 2020, 21:12

Oeverloos schreef:Als je met je vrouw wil gaan varen kun je het beste met een bootje van 6,5 meter beginnen. Een Yak is op de kant heel wat, maar in het water met je vrouw is een eenmalige zaak.
Dan vaar je verder alleen met je Yak en bij je vrouw hoef je niet meer aan te komen.
Dus happy wife, happy life, begin met een comfortabele boot, inclusief emmer met prettige rand, belletje wijn en M&M’s.
Je Evinrude is verder een super motor. Ik heb er ook nog zo een uit 1982. Staat uitgebreid beschreven op de lijst bij mijn huwelijkse voorwaarden. Dus ik bedoel maar. Die gaat nooit meer weg.
En dan nog een trailer voor het vervoer.
Je kunt misschien eerst even iets gaan huren om ervaring op te doen.

Mvrg.


Oeverloos


Thanks voor de tips, zijn die Yaks echt zo dramatisch qua vaareigenschappen?

Het is ons juist om compacte afmetingen te doen, omdat we er alleen op de echt warme dagen gebruik van willen maken om even op het water te zijn en niet zozeer om er lange tochten mee te maken. Ons gaat het er juist om dat de boot in ons eigen bedrijfspand is op te slaan en wel rechtop tegen de muur, omdat er ook nog 4 oldtimers en een autotrailer in gestald staan. Weer een extra stallingsplek voor een trailer is voor ons geen optie. Lichtgewicht, eenvoudig in en uit het water en goed op een platte kar te vervoeren zijn voor ons dus de belangrijkste eigenschappen.
Michiel81
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 17:52
ligplaats: Westland
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Oeverloos » 13 Apr 2020, 21:47

Hey Michiel,

De Evinrude 6 pk langstaart is te zwaar voor een Yak.
Misschien kun je een elektrische buitenboordmotor overwegen?
Of uit de jaren 80 de 2 pk 2 takt Yamaha.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Michiel81 » 13 Apr 2020, 22:33

Was ik inderdaad al bang voor, ik overweeg trouwens ook wel een rubberboot of rib, maar ik weet niet hoe makkelijk die te vervoeren en te water te laten zijn. Alleen daarbij is weer de vraag of dat geen snelle motorboot wordt met de 6 pk eronder.

Zou het namelijk leuk vinden, ook voor het familielid in kweste van wie de motor afkomstig is, om met deze motor te gaan varen.
Michiel81
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 17:52
ligplaats: Westland
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Apr 2020, 22:38

Het gaat niet alleen om het gewicht van de motor(jou motor is vele malen lichter dan de huidige 4 takt) maar ook om het vermogen.. dat gezegd hebbende zou ik me er met dit vermogens verschil echt niet druk om maken. (Max 5 pk en jij 6)

Ik snap het advies van een grotere boot wel maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.. wij zitten met ons gezinnetje 2 meiden 9 en 6 en 2 volwassenen regelmatig hele tochten in een rubberboot van 2.3m, in dit voorbeeld denk ik wel de de drijvende caravan even weg waar dit bootje achter hangt.

Hoe wil je het bootje te water gaan laten? Als ik de specs na kijk vind in 80+ kg wel weer redelijk zwaar om op een autokar te gaan trekken.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor varg » 14 Apr 2020, 11:04

KMV With 265 dromedille. Stevig, onderhoudsarm en goed verkoopbaar als je er genoeg van hebt. Geschikt voor een 6 pk motortje. Jammer genoeg minder geschikt voor een langstaart model...maar ja..die heb je nu eenmaal in huis. Voor een langstaart is een klein zeilbootje het meest geschikt. Nog goedkoper dan motorbootjes en leuker om samen met je vrouw te beleven! Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Michiel81 » 14 Apr 2020, 14:23

Het in en uit het water krijgen is inderdaad wel een ding met 80 kilo. Hier in de straat is een zijsloot die direct op vaarwater aansluit, hier kan een boot redelijk vanaf de schuine kant het water in worden geduwd. Als er wielen onder de boot zitten, dan is hij eenvoudig op de kar te rijden over de rijplaten.

Een zeilboot is voor ons geen optie want die is te groot. Bovendien hou ik niet van zeilen en een zeilboot kopen om op de motor te varen vind ik not done ;)

Ik zie wel zit soort polyester bootjes voorbij komen met een extreem laag gewicht (40 kg): https://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-algemeen/m1535275656-visboot-bijboot-3-1-m-polyester.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer. Qua afmetingen en gewicht voor ons ideaal. maar in hoeverre die stabiel zijn betwijfel ik... Ze zijn niet duur maar als ze voor éénmalig gebruik blijken te zijn dan is goedkoop ineens duurkoop.
Michiel81
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 17:52
ligplaats: Westland
info:

Re: Klein en licht bootje voor 6 pk Evinrude langstaart

Berichtdoor Kwokko » 14 Apr 2020, 15:57

Michiel81 schreef:Qua afmetingen en gewicht voor ons ideaal. maar in hoeverre die stabiel zijn betwijfel ik... Ze zijn niet duur maar als ze voor éénmalig gebruik blijken te zijn dan is goedkoop ineens duurkoop.

Niemand kan zich negatieve reklame permiteren,ook deze verkoper niet.
Gezien de kimmen, is deze stabiel genoeg.
De meeste stabiliteit staat of valt met degene die er mee vaart,of die erbij in zit.
Maar dat is bij alle boten zo.
Misschien kun je hem uitproberen.
Een telefoontje is zo gepleegd toch?
Kwokko
 


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten