Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor SloepFreddy » 06 Apr 2020, 15:25

Hoi allemaal :D ,

Ik ben sinds begin dit jaar eigenaar van een sloep (7.5m bij 2.5) met een Volvo Penta (25 pk), zonder boegschroef en een linksdraaiende schroef (in z'n achteruit gaat de boot verder weg van de stijger). Ik heb nu de eerste mooie dagen mee kunnen meemaken om alvast het reilen en zeilen van de watersport te beleven! De sloep ligt in een buurthaven in Amsterdam met een aantal andere boten samen.

De haven ligt aan een zijtak van een vaart, waar er via de zijkant water in stroomt wat voor stroming zorgt (zie blauwe pijlen). Ik heb nu een aantal keren vooruit ingeparkeerd (achteruit was geen doen, amper controle over de richting) waarbij het de ene keer soepeler gaat dan de andere. Door de stroming glijdt de kont naar beneden (en verderweg van de stijger), al voordat ik daar een touw kan vastmaken. Recht er voor liggen is ook lastig (i.v.m. de stroming en de lengte van de boot in de relatief kleine haven). Ik kan de boot op 2 plekken vast maken (zie groene aanduidingen), en we meren vaak met z'n 2-en aan. Een die bezig is met de voortros, en één die aan het sturen is. Gisteren eindige ik overdwars (zie foto 2), met de voorkant wel vast maar met de achterkant -bijna- tegen de andere boot aan (dit wil ik uiteraard voorkomen).

Ik vroeg me af of jullie hier tips voor hebben zodat ik hier wat constanter in kan worden (los van het oefenen) en/of ik misschien handige tips / tricks over het hoofd zie :oops: .

Gr.,
Bente

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
SloepFreddy
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Apr 2020, 14:56
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam
info: Ik vaar een re-fitted oude reddingssloep met een Volvo Penta 25 PK (afmetingen van de sloep zijn 7.50m bij 2.50m).

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor Popeye » 06 Apr 2020, 16:04

Wanneer je in een landvast op de juiste lengte twee oogen splitst, zodat je daarmee vanaf de kikker voor op je sloep, naar de kikker achter op de vingersteiger net vrij ligt van de loopsteiger kun je bij stationair gas vooruit in alle rust voor en achter vastmaken!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor stefan » 06 Apr 2020, 17:21

Ja precies, een lijntje dat vast zit aan de kop van de vingersteiger, met een oog op het losse eind om een van de kikkers op de zijkant van de boot dat precies zo lang is dat de boot op zijn plek ligt.
Als je nu rustig vooruit aan komt varen en het lijntje vanaf de kop van de vingersteiger in 1 keer vastpakt en vastmaakt laat je de motor stationair vooruit staan, de boot trekt zichzelf dan tegen de steiger aan.
Daarna de rest vastmaken en dan de motor in vrij.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor Solita74 » 06 Apr 2020, 18:59

Sloep Freddy
Varen en aanleggen moet je leren door te blijven oefenen dat als je vast legt gooi dan weer los en doe het op nieuw ,het is geen auto
Oefenen,oefenen en nog eens oefenen en let op de beste stuurlui staan aan de wal en die moet je laten lullen!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2020, 20:24

Je kunt overwegen om tóch de sloep met de kont in de box te parkeren.
Even voor de box rondgooien en dan achteruit de box in.

Wordt het een stuk eenvoudiger van..
Je kontje trekt tijdens het achteruit varen vanzelf naar de steiger.
Gaat dat te snel; even het roer om en een klein klapje vooruit.
Dan vang je hem zo op.
Hoewel dit niet is waar je om vroeg.
En, zoal al gezegd: oefenen.

Het is net als het leren bespelen van een instrument: iemand kan je uitleggen hoe het instrument werkt en hoe je er de juiste akkoorden uit kunt halen, maar er muziek mee maken leer je alleen door heel veel te spelen op het instrument.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor varg » 06 Apr 2020, 20:37

inderdaad...zou mijn advies ook zijn...achteruit inparkeren en zachtjes aan met de motor! Verder...alle begin is lastig, pas als je van de stress af bent wordt het makkelijk. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor bas » 06 Apr 2020, 21:54

Altijd lastig om hier een hapklare suggestie voor te doen.

In eerste instantie zou mijn suggestie ook zijn om achteruit in te parkeren, totdat ik zag dat het een ex reddingssloep betreft. Ik heb daar zo een mening over maar ik zal het netjes zeggen....die zijn niet ontworpen om goed te manoeuvreren. Het blijft een beetje trial & error en een beetje gevoel kweken maar ik denk dat ik dan toch kop voor de box in zou gaan met een vast steek eindje zoals eerder geopperd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor Oeverloos » 06 Apr 2020, 22:01

Vooruit met een gangetje, vanwege de stroom, je box in, achteruit slaan, stilleggen, lijntje wat Popeye beschrijft om de kikker op de kop van de vinger leggen, vooruit met beetje gas de boot zichzelf aan laten leggen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor heuvels » 06 Apr 2020, 22:39

Ik heb ook een boot die slecht naar z'n roer luistert in z'n achteruit.
Freddy heeft een linksdraaiende schroef en de sloep zal van de steiger afdrijven.
Bij achteruitvaren is het dan het beste om de sloep recht te leggen in de goede richting en dan even een paar tellen achteruit te slaan en dan gas er af. Dan ben je wieleffect kwijt en kun je een beetje sturen. Als de gang er uit is even rechttrekken in z'n vooruit en herhalen.
Even goed oefenen hiermee als je de ruimte hebt....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aanmeren icm. stroming in een vingerstijger

Berichtdoor SloepFreddy » 07 Apr 2020, 09:05

Hi allemaal,

Super bedankt alvast voor jullie eerste reacties, erg behulpzaam! Ik ga ze even goed doornemen en morgenmiddag inderdaad oefenen, oefenen, oefenen!

Ik zal even laten weten hoe het vergaat, en welke van jullie tips uiteindelijk het beste heeft geholpen 8-)!!

Gr.
Gebruikers-avatar
SloepFreddy
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Apr 2020, 14:56
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam
info: Ik vaar een re-fitted oude reddingssloep met een Volvo Penta 25 PK (afmetingen van de sloep zijn 7.50m bij 2.50m).

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten