Welke brandblusser motorruim?

Re: Welke brandblusser motorruim?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Mrt 2020, 14:20

Een voorwaar onderschat blusmiddel!
Helemaal mee eens.
De brandweer heeft ze al op autoformaat.
https://youtu.be/MEenDC9PBpk
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke brandblusser motorruim?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Mrt 2020, 16:51

quichot schreef:Die goedkopere, niet-gecertificeerde blussers hebben een veel lagere druk. Geen probleem bij zomerse temperaturen, maar 's winters te laag. Beetje zoals butaan/propaan.

Sorry, maar ik heb gegronde (natuurkundige) reden om dit ernstig in twijfel te trekken.
Het effect waar jij op doelt bij Butaan/Propaan heeft te maken met het feit dat Butaan een kookpunt heeft van -1 en onder die temperatuur niet meer verdampt en dus geen gas levert.
Propaan (kookpunt -42) heeft daar nauwelijks last van, daarom is Butaan ongeschikt voor gebruik onder winterse omstandigheden, Butaan levert echter meer energie.

CO2 kookt al bij -72 oid, dus zal altijd verdampen en het drukverschil tussen +20 en -10 is voor een CO2 blusser verwaarloosbaar (60 resp. 54 Bar)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke brandblusser motorruim?

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2020, 17:16

Maar dan heb je het over het drukverschil puur ten gevolge van het temperatuurverschil.
Zoals ik het destijds begreep worden die goedkope CO2-blussers al afgevuld op lagere druk, en kunnen daardoor toe met een lichtere, dus goedkopere fles.
Maar ik zal proberen die info terug te vinden, ik heb dat nog wel ergens. En nogmaals, ik ga het ook aan die inspecteur vragen die binnenkort aan boord komt. Vast staat dat die goedkopere blussers niet zijn toegestaan vanwege de slechte werking bij vorst. Ik weet haast zeker dat ik dat goed heb onthouden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke brandblusser motorruim?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mrt 2020, 17:20

quichot schreef:Vast staat dat die goedkopere blussers niet zijn toegestaan vanwege de slechte werking bij vorst. Ik weet haast zeker dat ik dat goed heb onthouden.

Ik denk dat je daarmee doelt op de goedkopere AFFF blussers, die zijn nl niet vorstbestendig

Dat er mindere kwaliteit CO2 blussers zijn, zou best kunnen, maar daar heeft de temperatuur geen invloed op.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke brandblusser motorruim?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Mrt 2020, 18:20

Ja, dat dacht en zei ik ook al.
Maar wellicht is dit zo'n'dat wist ik niet' momentje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten