oud bootje uit NL papieren ?

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2019, 19:46

Daxiepaks schreef: [u]Het attest van schrapping indien het vaartuig tweedehands gekocht is en onder vreemde vlag voer.[/u]
Een kleurenfoto van het vaartuig (zijaanzicht).

Wat houdt dat in? Een verklaring van een Nederlandse instantie? Is daar niet aan te komen?


Daxiepaks schreef:Een kleurenfoto van de CE-markering van het vaartuig (voor vaartuigen vanaf 16 juni 1998).

Dus ik vraag me af of dit in jullie geval wel nodig is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Patrick55 » 23 Nov 2019, 19:55

Hoi

CE-markering van het vaartuig (voor vaartuigen vanaf 16 juni 1998).

Voor een vaartuig van voor die datum is er een gedateerd document nodig, een factuur, bestelbon, noem maar op. In ons geval was dat een aankoopfactuur met de bootgegevens. Bij ons een werfnummer en motornummer van Eista. Voor een zeflbouwboot of een werf waar geen gegevens meer van zijn kan dit een probleem worden.Om in België de boot te kunnen laten registreren heb je een bootnummer en/of ook het motornummer nodig. Wij vervingen onze bootmotor en het nieuwe merk en motornummer moest op de nieuwe vlaggebrief ingevuld worden. Deze vlaggebrief wordt de identiteitskaart van de boot.

Wellicht is info inwinnen bij de FOD de beste manier om verder geholpen te worden.

Mvg

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2019, 11:36

Toen ik in 1978 onderhands en cash de Jonge Willem kocht, leek het me verstandig om iets van bewijs te hebben. Dus schreef ik eigenhandig op een blaadje papier, gewoon met een balpen, een kwitantie met een juridisch verre van waterdichte tekst. Daar zette ik woonplaats, datum en handtekening onder. Na enig aandringen zette ook de vorige eigenaar er een krabbeltje bij.

Hoe verstandig dat was bleek in 2012, toen ik het schip officieel kadastraal moest laten registreren op mijn naam, dit in aanloop naar CVO-CBB en subsidie voor AIS.
Het kadaster in Rotterdam vroeg mij om een eigendomsbewijs. Goddank had ik het zelfgewrochte episteltje bewaard en meegenomen, en liet dat ten kantore zien. De medewerker keek er even naar en zei toen, tot mijn grote opluchting: 'prima, dit is precies wat we nodig hebben!'

Moraal van het verhaal: kun je niet zelf achteraf een soortgelijk 'eigendomsbewijs' fabrieken?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2019, 12:28

quichot schreef:Toen ik in 1978 onderhands en cash de Jonge Willem kocht, leek het me verstandig om iets van bewijs te hebben. Dus schreef ik eigenhandig op een blaadje papier, gewoon met een balpen, een kwitantie met een juridisch verre van waterdichte tekst. Daar zette ik woonplaats, datum en handtekening onder. Na enig aandringen zette ook de vorige eigenaar er een krabbeltje bij.

Hoe verstandig dat was bleek in 2012, toen ik het schip officieel kadastraal moest laten registreren op mijn naam, dit in aanloop naar CVO-CBB en subsidie voor AIS.
Het kadaster in Rotterdam vroeg mij om een eigendomsbewijs. Goddank had ik het zelfgewrochte episteltje bewaard en meegenomen, en liet dat ten kantore zien. De medewerker keek er even naar en zei toen, tot mijn grote opluchting: 'prima, dit is precies wat we nodig hebben!'

Moraal van het verhaal: kun je niet zelf achteraf een soortgelijk 'eigendomsbewijs' fabrieken?


Maar dat heb ik hoor, we hebben het aankoopfactuur uit 2017.. Maar dat is dan ook alles... En een motornummer (plaatje op de motor)..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2019, 12:43

Ok, da's al iets. Kun je daarmee niet bij een Nederlandse instantie een of ander officieel document regelen waarmee je de boot officieel -met historie- in België kan invoeren?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2019, 12:44

quichot schreef:Ok, da's al iets. Kun je daarmee niet bij een Nederlandse instantie een of ander officieel document regelen waarmee je de boot officieel -met historie- in België kan invoeren?


hihi, dat probeer ik hier te weten te komen...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Patrick55 » 24 Nov 2019, 15:11

Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor quichot » 25 Nov 2019, 12:32

Daxiepaks schreef: hihi, dat probeer ik hier te weten te komen...

Hoe dat in België gaat zullen de meesten hier niet weten, maar er zullen toch wel vaker jachten in het buitenland worden gekocht en geïmporteerd? Die jachten hebben geen historie in België, dus moeten Belgische instanties afgaan op gegevens uit het land van aankoop. Dus als je de boot hier eerst officieel kadastraal laat meten en registreren, biedt een uittreksel uit de ligger dan geen openingen? En wat precies behelst dat attest van schrapping?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Jurgen vdb » 26 Nov 2019, 17:40

Patrick55 schreef:Hoi,

Ben zelf belg en bij de aankoop van onze twee Doeraks telkens dezelfde vraag meegekregen. Toen nog bij ProAqua aan een factuur geraakt met een datum van voor de EC keur regeling. Bij mijn opmerking hoe dat moet als deze documenten niet te verkrijgen waren was de opmerking dar er dan geen inschrijving mogelijk was. Ik spreek nu van 15 jaar geleden en het is er zeker niet eenvoudiger op geworden. Ziet er dus niet zo best uit. Veel telefoonverkeer is er niet mogelijk. Alles gaat digitaal tegenwoordig. Verschillende kantoren waar je zelf naar toe kon zijn gesloten ondertussen.

Enige creativiteit zal dus noodzakelijk zijn.



Je kan volgens mij elke voormiddag op de betreffende dienst terecht aan de sluis van Merelbeke....
Jurgen vdb
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 17 Nov 2019, 20:36
ligplaats: Gent
info: Sea ray Sevilla

Re: oud bootje uit NL papieren ?

Berichtdoor Patrick55 » 26 Nov 2019, 21:37

Adressen en openingstijden voor info.


Contact
Loket
Loket pleziervaart Brussel, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel
loketuren: dinsdag en vrijdag van 9 tot 11u45
Loket pleziervaart Oostende, Natiënkaai 5, 8400 Oostende
loketuren: dinsdag en donderdag van 9u tot 11u45
Loket pleziervaart Gent, Port Arthurlaan 12, 9000 Gent
loketuren: dinsdag en donderdag van 9 tot 11u45
Pleziervaart Antwerpen, Posthoflei 5, 2600 Antwerpen (Berchem)
geen loket
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten