inbouw diesel.

inbouw diesel.

Berichtdoor de staalwerker » 28 Mei 2019, 21:08

Beste leden, Ik ben nieuw op dit forum dus het is nog een beetje puzzelen allemaal maar hopelijk lukt het ;)

Ik ben bezig om een project op te zetten en heb hier en daar wat tips en verduidelijkingen nodig.
mijn plan is(het plan ligt er) om een Farymann A30 10pk diesel in een beenhakker(s) vlet van 7 m te bouwen. Achter de boot zit op dit moment een 4 pk yamaha 2 takt deze wil ik vervangen door de Farymann in te bouwen. Ik begin als ware met een kaal casco en een diesel zonder keerkoppeling dus ik moet aardig wat aanschaffen. wat komt hier allemaal bij kijken, bijv -keerkoppeling-schroefas-schroef-stuurcilinder-roer. maar voornamelijk de vuistregels als die er zijn :) Ik ben zelf 14 jaar heb de basis kennis maar niet alles natuurlijk ;) Ik kom zelf aan de spullen enzo maar weet nog niet helemaal hoe ik het ga aanpakken. Ik hoor graag van jullie :D.

groeten, Lars.
de staalwerker
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 Mei 2019, 20:41
ligplaats: harlingen
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor Klaver vier » 28 Mei 2019, 21:39

Lars 1 tip doe het niet hier loop je op leeg,als je alles nog moet kopen kan je veel beter een bootje kopen waar alles al op zit,al dat losse spul kost vreselijk duur.
Als je flink allerlei havens afloopt en met iedereen een beetje praat kom je vanzelf wat tegen wat je dan wel moet opknappen maar waar je waarschijnlijk meteen mee kan varen.
Ik heb verschillend bootjes en boten opgeknapt,maar het wordt altijd duurder als je denkt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor bas » 28 Mei 2019, 22:31

Ha Lars, welkom.

Mooi plan, zo is het bij velen van ons ooit ook is begonnen.

Moet eerlijk gezegd Rene hierin wel gelijk geven. Weet niet hoe je er financieel voor staat maar op de aandrijving ga je leeg lopen, als je het geschikte al kunt vinden.
Speuren op MP naar een aandrijflijn met kapotte motor bied dan meer perspectief, ander motortje is doorgaans makkelijker en goedkoper te vinden dan andersom.

In ieder geval succes en hou ons op de hoogte!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor de staalwerker » 29 Mei 2019, 08:28

Beste leden,de man waar ik waarschijnlijk de motor van ga kopen gaat proberen een keerkoppeling er voor te krijgen. deze motor mag ik voor een klein prijsje overnemen. Laatst -(gisteren) heb ik de farymann uitgebouwd uit een zeilboot deze had zo'n klapschroefsysteem deze was stuk en die man had geen budget, dus hij laat er een buitenboordmotor opbouwen. Ik heb een aardig budget voor de boot. Ik heb voor de aandrijving natuurlijk nog een schroefas en een schroefaskoker nodig, hier kom ik door mijn contacten ook wel aan. waar ik nu mee zit is: de boot die heeft nog geen, ja hoe noem je het een staart waardoor de schroefas met koker steekt naar de schroef toe doordat dit er niet opzit zou ik het er op moeten maken dit lijkt mij nog het moeilijkst want ik weet niet als ik het goed heb maar moet de schroefas op een bepaalde hoogte komen, ik ben hier niet echt in thuis.

groeten, Lars.
de staalwerker
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 Mei 2019, 20:41
ligplaats: harlingen
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor Klaver vier » 29 Mei 2019, 08:55

Lars ik denk dat je een soort kieltje bedoelt waar de schroefkoker doorheen loopt,deze zou je er dan aan moeten lassen
En het is niet zo dat je maar zo een schroefas met schroef er aan kan hangen dat moet allemaal kloppen
Ook heb je natuurlijk de motorbediening nodig voor gas en keerkoppeling plus accu bak en accu ,bedrading kontaktslot.
Je moet een koelsysteem aanleggen,wat zeker niet eenvoudig is,en nu vergeet ik nog een heleboel dingen die je wel nodig hebt bijv een tank plus de benodigde leidingen en filters voor je brandstof.
Vergeet niet al dit spul is vreselijk duur
Ik bewonder dat je het wilt proberen maar onderschat het niet,veel werk en heel veel geld.
Succes met wat je ook beslist,voor hulp kan je hier altijd vragen stellen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor bas » 29 Mei 2019, 09:25

Ha Lars,

Als je weet wat de overbrenging van je keerkoppeling is dan kun je de diameter van de schroef uit (laten) rekenen. Aan de hand daarvan kun je dan bepalen hoever het uiteinde van de schroefaskoker van het vlak af moet komen.
De hak/scheg/kiel of hoe je het ook wel wilt noemen hoeft niet heel veel meer te zijn dan een stuk plaat, dat is niet zo moeilijk voor iemand die zich "staalwerker" noemt ;)

Heeft die man van dat zeilbootje toevallig ook iets van een homokineet of ander soort koppeling tussen de keerkoppeling en de schroefas zitten welke je over kunt nemen? Dit zijn ook dure krengen en die man heeft er nu toch niks meer aan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor de staalwerker » 29 Mei 2019, 11:31

hoi Bas,

Ik heb niet zo veel foto's kunnen maken, er is inderdaad een homokineet te zien.
alleen deze is wel van een klapschroef en niet van een keerkoppeling. bedankt voor de berekening daar kan ik vast wel wat mee ;)

nu moet er natuurlijk nog meer gebeuren naast de aandrijving, bijv: zoals René al zei accu,dieseltank,gaskabel,koelsysteem,contactslot met acculampje en amperemeter en oliedrukmeter op (dashboard), maar ook de stuurcilinder, enz...

Accu: heb ik waarschijnlijk wel ergens liggen.
Dieseltank: Deze kan ik wel maken van (rvs)?.
Gaskabel + morse kabel keerkoppeling: daar ben ik nog niet helemaal over uit, mijn idee was om er een Hurth of een Bukh keerkoppeling op een Farymann A30 te zetten,het liefst met zo'n speciale schakelklok en niet met een stang de je in de voor of achteruit moet zetten. Is dit een haalbaar plan?
koelsysteem: Dat zou ik nog even bedenken.
Dashboard: die kan ik bij de motor krijgen.
stuurcilinder:die heb ik nog liggen.

groeten Lars.
de staalwerker
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 Mei 2019, 20:41
ligplaats: harlingen
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor bas » 29 Mei 2019, 21:16

er is inderdaad een homokineet te zien.
alleen deze is wel van een klapschroef en niet van een keerkoppeling.


Weet niet of we het over hetzelfde hebben, volgens mij maakt dat niet uit namelijk. Ik bedoel een koppeling tussen de keerkoppeling en de schroefas.

Gaskabel + morse kabel keerkoppeling: daar ben ik nog niet helemaal over uit, mijn idee was om er een Hurth of een Bukh keerkoppeling op een Farymann A30 te zetten,het liefst met zo'n speciale schakelklok en niet met een stang de je in de voor of achteruit moet zetten. Is dit een haalbaar plan?

Wat bedoel je precies met een schakelklok?

koelsysteem: Dat zou ik nog even bedenken.

Wat zit er bij de faryman? heb je koel-/uitlaatsysteem met wierpot en waterlock er ook bij?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor de staalwerker » 29 Mei 2019, 21:31

Wat bedoel je precies met een schakelklok?: (Ik bedoel de achteruit neutraal vooruit op de keerkoppeling) deze wordt bediend door een morse kabel naar de gashendel.


Wat zit er bij de faryman? heb je koel-/uitlaatsysteem met wierpot en waterlock er ook bij?: wierpot zit er niet bij, waterlock wel deze is van rvs.
de staalwerker
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 Mei 2019, 20:41
ligplaats: harlingen
info:

Re: inbouw diesel.

Berichtdoor bas » 29 Mei 2019, 21:45

(Ik bedoel de achteruit neutraal vooruit op de keerkoppeling) deze wordt bediend door een morse kabel naar de gashendel.


Ja duidelijk, nou snap ik het :lol: Tuurlijk is dat mogelijk, kost alleen geld maar denk dat een gaspook wel goed ergens 2e hands te vinden is.

wierpot zit er niet bij, waterlock wel deze is van rvs.

Dan zal er ook wel een extra pompje op de faryman zitten. Nat systeem is de kortste en goedkoopste klap. Wierpotje kost de wereld ook niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten