online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mrt 2019, 21:03

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, Roelof.
Maar een zeeman krijgt een eeltlaagje op zijn ziel.

Als je anderhalf uur in Pointe Noir ligt en je werkplaats is leeggeroofd met behulp van de door jou ingehuurde gewapende wachten daalt de vertrouwen in het land aardig.

Als je in Port Harcourt vanuit een kroeg in een taxi stapt en de taxichauffeur zit achter het stuur met een mes in zijn rug (Zoals later bleek daar in gezet door één van de kroegmedewerkers, zodat de blanken in de kroeg de schuld konden krijgen en er dus veel geld verdiend kon worden. (Dit met medewerking van de politie aldaar) wil je alleen maar weg.

Als in Kaapstad blijkt dat dat missende handje van dat bedelende kind er afgehakt is door haar eigen moeder ( info van de scheepsagent) word je misselijk.

En dát is het Afrika dat ík gezien heb.
En waar ik nooit, maar dan ook nooit meer hoop te komen.

Vandaar mijn eeltlaagje.
Vandaar dat relativeren mij soms wat zwaar valt
Natuurlijk is het daar een andere wereld.
Dat besef ik maar al te goed.
Maar kom óp zeg....
Zo ga je toch niet met elkaar om?

(Sorry voor mijn felle toonzetting, maar ik wilde mijn eitje even kwijt.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2019, 21:59

Zeker MC, ik ben ook bekend met dergelijke situaties / intenties van "lokalen" om een Europeaan een gigantische poot uit te draaien, alleen om er geld uit te slepen. Heb (helaas) ook dit mogen /moeten meemaken door Nederlanders. :o . Bv op Curacao: een Nederlander heeft mij een poot uitgedraaid omdat er geen taxi's waren van Princess Beach naar Campo Allegro ( :mrgreen:), hij bleef maar rondjes draaien op het eiland !!! (dit staat in schril contrast met het voorbeeld wat jij aanhaalt (afgehakte handen) maar ook "ons eigen volk" schroomt niet om iemand op te lichten voor eigen belang)

Ik denk dat er een groot verschil is tussen de ervaring van een kort of lang / éénmalig of herhalend verblijf.
Vooral in het begin dat ik in West Afrika verbleef had ik moeite met de lokale cultuur (iedere westerling is een potentieel slachtoffer) en ben ook regelmatig tegen problemen aangelopen. Naarmate ik langer verbleef en bekender werd met de gebruiken kon ik mij aanpassen.
Met name het eerste half jaar was soms moeilijk, gaandeweg leerde ik het "systeem".
De schrijnende voorbeelden zoals je benoemd heb ik ook in India, Brazilië en Azië gezien. In ieder continent op z'n eigen manier.

Mijns inziens betreft het een bepaalde categorie van de bevolking welke (misschien door omstandigheden) in een bepaalde positie terecht is gekomen en zich concentreert op misdadigheid tegenover mensen welke kort verblijven. Ze kennen "de regels" en weten zich gesteund, omdat een bemanning welke korte tijd in de haven is, zich geen problemen (lees: vertraging voor het schip) kan veroorloven. Hier wordt helaas misbruik van gemaakt, vaak ondersteund door een corrupt politie orgaan.

Blijft voor mij (persoonlijk) dat het een geweldige tijd is geweest en dat ik er veel van geleerd heb.
Afrika en andere continenten zijn zeker niet heilig maar na langer verblijf heb ik veel geleerd van andere culturen en heb mede hierdoor geleerd om te relatieveren.
Een oud Nederlands gezegde: De soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. :D
Andere mede-correspondenten in dit topic zouden zich vermoedelijk anders opstellen als ze vergelijkbare ervaringen zouden hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Marie Christina » 14 Mrt 2019, 23:26

Een lang en interessant relaas, Roelof.
En inderdaad, je leert het land pas kennen als je er woont, leeft en werkt.

(En nog off topicer dan we al zijn) wederom mooi verwoord.)
Maar wel interessant.
Vind ik dan toch.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Popeye » 15 Mrt 2019, 09:49

Ook in Nederland kun je geen touwtje meer uit de brievenbus laten hangen! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor broekie » 15 Mrt 2019, 10:16

Het leven in deze landen is keihard. Ik heb bewondering voor veel mensen die ondanks dat, positief blijven en over het algemeen netjes en vriendelijk zijn. Ze zijn trots op hun land en dat kleine beetje dat ze hebben.
Opmerkelijk is de spirit van Nelson Mandela die ze bij zich dragen in Zuid Afrika. Die drijfveer houd velen op de been en zorgt dat er goede projecten van de grond komen in bv Townships.
In die zelfde Townships moet ik niet verdwalen want dan vinden ze me ergens terug in slechte staat.
Dat is de controverse.
Mandela leerde ze nooit de moed te verliezen met zichzelf als voorbeeld.

Ik ben toerist en kom hoofdzakelijk in veilige omgevingen. Ga met een gids wel wijken in.
Kenia, Gambia, Zuid Afrika de mensen opgezocht. Scholen, ziekenhuizen, markten bekeken.
Deze keer iemand gesteund om een van zijn kinderen naar school te laten gaan.
Geef altijd tips en waardeer ondernemende mensen door iets van ze te kopen. Wij kunnen ze niet allemaal helpen maar een paar een lichtpuntje geven doe Ik graag.

Druppel op een gloeiende plaat? Als niemand iets doet, gebeurt er helemaal niets.
De toeristen die zeggen dat ze de koffer zelf hebben gedragen en daarom geen cent tip geven begrijpen het niet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Mrt 2019, 11:16

broekie schreef:Opmerkelijk is de spirit van Nelson Mandela die ze bij zich dragen in Zuid Afrika.

Welke spirit mag dat dan wel wezen? Want daarvan heb ik weinig terug gezien bij Jacob Zuma en bij diens opvolger , Ramaphosa. Ik zal echt niet goedpraten wat DeKLerk en de zijnen destijds deden,maar wat er nu gebeurd in Z.Afrika klopt ook voor geen meter. Boeren die ervoor gezorgd hebben dat iedereen te eten heeft,en het land vruchtbaar hebben gemaakt,worden nu van hun gronden bestolen zonder daarvoor schadeloos te worden gesteld. Er is een hetze tegen de boeren die land hebben en zich tegen deze onteigening. Bij regelmaat kun je lezen dat er weer een boeren echtpaar vermoord is. Ik kan me niet herinnerend dat zoiets te maken heeft met de spirit van Mandela. Die koesterde en wakkerde deze haat niet aan.In het verleden werd hier gepredikt hoe slecht de blankes daar waren tegenover de swarten ,maar nu lees ik hier weinig,hoe het daar nu is. Maar goed,oordeel zelf ,zet de app van Maroela Media op je phone,en je leest het zelf. Uiteraard in het Suit Afrikaans . Maar zeer goed leesbaar. Veel nieuws,maar ook leuke dingen o.a. in Gedoriewaar.
Noordvaarder
 

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor broekie » 15 Mrt 2019, 13:02

Ben je er weleens geweest? Heb je een Township bezocht met een lokale gids? Heb je Robben Eiland bezocht en gesproken met de gidsen die daar zelf gevangen hebben gezeten?
Mandela is een enorme inspiratie waardoor het ogenschijnlijke onmogelijke toch mogelijk wordt.
Er is een mooie film van het Zuid Afrikaanse rugby team.
Ga die eens kijken. Die laat de kracht van Mandela zien.

Zuma is een schande voor het land.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Arthur » 15 Mrt 2019, 14:25

Na 12 pagina's gaan we van een elektrisch toilet via Kreta naar zuid Afrika, hoe offtopic wil je het hebben, maar zo hoor en lees je nog eens wat :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Mrt 2019, 16:15

Arthur schreef:..., maar zo hoor en lees je nog eens wat :mrgreen:

Dan maar weer verder met boten.
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/cont ... t~a7548047
Noordvaarder
 

Re: online merk A bestellen, en er wordt merk B geleverd...

Berichtdoor pascall » 15 Mrt 2019, 18:36

broekie schreef:Ben je er weleens geweest? Heb je een Township bezocht met een lokale gids? Heb je Robben Eiland bezocht en gesproken met de gidsen die daar zelf gevangen hebben gezeten?
Mandela is een enorme inspiratie waardoor het ogenschijnlijke onmogelijke toch mogelijk wordt.
Er is een mooie film van het Zuid Afrikaanse rugby team.
Ga die eens kijken. Die laat de kracht van Mandela zien.

Zuma is een schande voor het land.


Dus Noordvaarder is er niet geweest :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten