Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2018, 08:55

Weet ik allemaal, Rob.
Je moet mijn opmerking ook breder zien
Want nu de praktijk.
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van iemand die een bekeuring gehad heeft omdat zijn boot geen naam had.
Zelf ook een paar seizoenen zonder naambordjes gevaren ( omdat ze gelakt werden, bijvoorbeeld) waarbij ook waterpolitie gepasseerd werd.
Ze keurden me nog geen blik waardig.

We mogen op dit forum graag met artikelen uit het BPR rondgooien.
En dat BPR is natuurlijk ook belangrijk.
Het schept duidelijkheid.

Maar ik denk dat de verbalisant die iemand beboet omdat een bootje geen naam heeft wel een hele grote streepjesjager moet zijn wil hij zichzelf nog met droge ogen in de spiegel aankijken als hij 's avonds zijn tanden staat te poetsen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Okt 2018, 10:17

Uit '59 .. echt.. ik had hem veel ouder in geschat.

Ben echt benieuwd wat je er van gaat maken, maak je tzt ook een topic aan met wat foto's.

Arco
(1 van de gasten die zwart maar niks vond, het uiteindelijk best goed vond staan :lol: )
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Okt 2018, 11:06

Marie Christina schreef:Weet ik allemaal, Rob.
Je moet mijn opmerking ook breder zien
Want nu de praktijk.
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van iemand die een bekeuring gehad heeft omdat zijn boot geen naam had.

Klopt en het zal zeker niet zo'n vaart lopen, maar dat is nog geen reden om dan maar onjuiste informatie te verstrekken.

Ik ben van mening dat als iemand hier een vraag stelt, je hem/haar de juiste informatie dient te verstrekken, ongeacht of die (in dit geval) regel in de praktijk gehandhaafd wordt. Of hij/zij zich aan die regel houdt, is zijn/haar zaak.

Daarbij riekt dit een beetje naar een door veel Nederlanders aangemeten instelling dat regels/wetten pas zin hebben als er ook handhaving is.
Iets wat ik als .... bestempel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor jkos » 23 Okt 2018, 11:45

In bijna alle vigerende regelgelgeving, BPR, RPR en zo nog enkele andere is wel een bepaling opgenomen over de regels waar een schip aan moet voldoen.
Ook over de registratie tekens is hier voldoende te vinden, dat hier (bijna) nooit naar wordt gekekeken is iets anders.
Kijk gewoon eens welk schip je hebt, vervolgens ga je kijken naar de definities in een reglement.(meestal art 1.)
En hierbij is niet enkel het BPR leidend, dat kan net zo goed het RPR, of welk ander reglement zijn, dat kan je weer vinden onder de reikwijdte van een reglement.
Alle (scheepvaart) reglementen vinden hun oorsprong in de “Scheepvaart verkeerswet” (SVW)
Zo vinden alle vaarbewijzen hun oorsprong in de ” Binnenvaartwet”, (BVW) de verdeling in categorieën wordt hier bepaald.
Dan gaan we via de BVW en het “binnenvaart besluit” (BSB) naar de Binnenvaartregeling (BVR),vervolgens zien we in artikel 7.1 van de BVR welk vaarbewijs je moet hebben.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2018, 13:25

[quote="R.C.Grootveld"
Daarbij riekt dit een beetje naar een door veel Nederlanders aangemeten instelling dat regels/wetten pas zin hebben als er ook handhaving is.
Iets wat ik als .... bestempel.[/quote]
Nee, dan vat je het toch verkeerd op.
Wat ik bedoel is dat het misschien allemaal wel moet, maar dat je er niemand kwaad mee doet als je het even uitstelt.
Ook de sterke arm niet.
Er gebeurt niets ergs als jij met je sloepje rondvaart zonder naam.
Dan zijn er wel ergere zaken waar we ons druk over kunnen maken.

Ik hoop dat je nu een beetje snapt wat ik bedoel.
Want ik weet anders verder niet hoe ik het kan verduidelijken.
(En inderdaad, het staat of valt ook met handhaving.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Popeye » 23 Okt 2018, 13:34

R.C.Grootveld schreef:Daarbij riekt dit een beetje naar een door veel Nederlanders aangemeten instelling dat regels/wetten pas zin hebben als er ook handhaving is.
Iets wat ik als .... bestempel.

Misschien komt dat doordat alles wat in dit land niet uitdrukkelijk is toegestaan verboden is!
Ik heb inmiddels, door ervaring wijs geworden, de instelling dat je soms beter niet kunt vragen of iets mag, omdat het dan waarschijnlijk verboden word.

Overigens, mijn schip voldoet helemaal aan regelgeving betreffende herkenbaarheid, incl. een messing plaatje binnen, met naam en woonplaats.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Arthur » 23 Okt 2018, 16:34

Die van mij ook, compleet met registratiebewijs waar alles op staat, mijn naam,pasfoto, afm nr, naam en nummer van de boot, kleur, type motor, aantal pk's. lengte, breedte, aantal zwemvesten, brandblussers, enz. enz. enz
Het is 8 jaar geldig, dan weer langs de Port Police of alles nog klopt, daarna krijg je weer een bewijs voor 8 jaar.
(en komen de zeurders) Dit mogen ze van mij in NL meteen invoeren, samen met het vaar en marifoon bewijs.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor closie » 23 Okt 2018, 21:37

Blacktoppie schreef:Uit '59 .. echt.. ik had hem veel ouder in geschat.

Ben echt benieuwd wat je er van gaat maken, maak je tzt ook een topic aan met wat foto's.

Arco
(1 van de gasten die zwart maar niks vond, het uiteindelijk best goed vond staan :lol: )


Ha Arco, leuk dat je hier ook op zit! We gaan er zeker veel foto's van maken en zal hier dan ook wat posten. De kleur is inmiddels mat donkergrijs geworden maar als het goed is moet het eind resultaat straks heel mooi worden. :) Eerst as zaterdag maar even de tocht maken richting Alkmaar vanuit Schoonhoven.

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover! Ik ben ook van mening dat regeltjes er zijn om te volgen,is het niet voor jezelf dan wel voor je medegebruikers. We lossen het nu op om tijdelijk een foam bordje op te hangen met de naam. Dan hebben we in elk geval wat. :) Ik zal nog even een ander topic aanmaken. Ben benieuwd naar de mooiste route vanuit Schoonhoven naar Alkmaar. Had al even via vaarroute.online gekeken en zag nu via Utrecht, Abcoude, Amsterdam en dan zoveel mogelijk binnendoor. (99km)
closie
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 Okt 2018, 14:39
ligplaats: Alkmaar
info: Reddingsloep 9m
Bouwjaar 1959
Mercedes OML 42pk
Black Sheep

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor quichot » 24 Okt 2018, 09:25

Het is geen typisch Nederlands dédain voor de regelgeving als je niet exact doet wat het BPR terzake voorschrijft, maar zet er wél een scheepsnaam op.
En dan is het wel zo prettig voor medevaarweggebruikers en sluispersoneel als die naam goed leesbaar, en, niet onbelangrijk, ook goed uitspreekbaar is.

Soms zie je namen die dan weliswaar buitengewoon origineel zijn, maar die bij uitspreken door derden tot onbegrijpelijke verbasteringen leiden. Maar nog erger vind ik soms de keuze voor het lettertype. Mooi hoor, gotisch of Keltisch, of een sierlijk krullettertje, maar dan kun je net zo goed géén scheepsnaam aanbrengen. Ook zijn de lettertjes soms zó klein, dat je de scheepsnaam pas kunt lezen nadat je het scheepje hebt aangevaren. Lichtblauw op grijs helpt ook al niet.

Als je een naam bedenkt, bedenk dan ook dat je die af en toe moet melden, en dan wil je die niet telkens hoeven spellen.
Kortom, maak van naam en lettertype geen puzzel!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Naam + Ligplaats, waar komt deze?

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Okt 2018, 12:54

quichot schreef:Kortom, maak van naam en lettertype geen puzzel!

Een mooie naam zou kunnen zijn, "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch" ,vernoemd naar een engels plaatsje.
Maar beter is het vernoemen naar een Nederlands plaatsje , "Tuk". :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten