bootkap reinigen

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:04

Bericht door vuuren1 » do 18 okt 2012, 20:53

Hallo Sybren,

Ervaringen met onze demoboot:
Het punt is dat een acryl doeken kap tijdens en na regen aan de binnenkant nat is (het lekt dan niet!)
Je kan je wezenloos ventileren maar een nat doek is en blijft in een regenperiode nat en dan komt er steeds weer schimmel.
Aan de binnenkant overmatig naspoelen na een behandeling met water + chloor (werkt prima) kan alleen als je de kap er af haalt en dan moet hij ook nog kunnen drogen alvorens hem er weer op te zetten.
Dan wordt een plezierboot vanzelf een werkboot..
(een vochtvreter help niet)

De acryl kap heb ik een keer laten wassen en die werd slap en toen was de strakheid ook weg (de schimmel bleef wel).
Die kap was een ergernis en in de regio Rijnmond na 3 jaar zodanig vervuild dat het arremoedig werd.
Kortom: Na 4 jaar was die kap (erg duur) afgeschreven omdat hij niet meer vormvast was, de ramen opgevreten waren aan de zonkant en de schimmel de overhand vierde.
(We zijn niet iedere week of iedere maand of zelfs iedere 3 maanden aan boord om die kap te kunnen reinigen)

Die kap was overigens niet goedkoop (3500 euro met beugels en wat reiskosten)

Nu heb ik PVC doek, dun en met aan de buitenkant een tweed motief, het lijkt op doek, is zelfs mooier en het bevalt veel beter.
Om de tent heel te houden (UV-straling) zit er een witte PVC doeken hoes over gespannen* met aan de binnenkant een viltachtig laagje, bevalt ook heel goed.
(* onderling schuiven tussen kap en afdekhoes is niet mogelijk gezien de strakke elastische opspanning)
Onze ervaring is dat veel zeilmakers zich niet snel wagen op het terrein van producten zoals o.a. Stamoïd terwijl dit al jaren bestaat.
We hebben nu geen schimmel meer en dat materiaal is veel beter schoon te houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor robdeeems » 09 Aug 2016, 11:16

Ik had de zelfde problemen met mijn bootkap, ben toen over het net gaan surfen en kwam bij de bootdoekshop terecht, die heb ik gebeld en zij garandeerde dat hun reinigingsmiddel niet het doek aantastte zoals bij veel andere middelen dus daar via hun site de set reiniger en waterdicht besteld koste ook niet alles, ik kan niet anders zeggen wat een geweldig resultaat.

Hierbij de link: http://www.bootdoekshop.nl/doekreiniger ... dicht.html

Groet,
Rob
robdeeems
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Aug 2016, 11:00
ligplaats: kerkdriel
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor Marie Christina » 09 Aug 2016, 12:45

Zeilmakerij Bootkapje!
Geweldig!
Bootkapje douze pointes voor originaliteit!
(oud topic, maar ik moest het even kwijt.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor Boekanier » 09 Aug 2016, 16:35

Wij gebruiken Schoonmaakazijn gemengd met water...
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor suidersee » 02 Apr 2018, 23:56

Wij werken met een Enzymenreiniger die actief de strijd aangaat met schimmels en algen. Het leukste is dat het vanzelf zijn werk doet en dat algen en schimmels niet snel terugkomen.
Let op dat bij de meeste middelen u gebruik maat van chemie wat niet meer is toegestaan nabij of op het water. Deze enzymenreiniger bestaat uit micro-organismen die uit de natuur komen en dus geen negatieve invloeden hebben. Het is dus ook toegestaan dit te gebruiken op en nabij water. Het middel breng je aan met een plantenspuit en heeft een werkzame periode van een tot 4 maanden, dus twee keer per seizoen aanbrengen is voldoende. Tevens tast het de laag die waterdichtheid geeft niet aan. Tenslotte het werkt alleen de algen en schimmels weg.....

Kijk maar eens op: https://www.algenweg.nl/product/dekzeil ... r-1-liter/

Groet,


Willem
suidersee
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Apr 2018, 23:47
ligplaats: Huizen
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten