Toilet stinkt na pompen

Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor jaccomiranda » 18 Jun 2018, 10:27

Afgelopen voorjaar onze toiletruimte helemaal vernieuwd. Het jabsco compact pomp toilet was nog maar 2 jaar oud dus die weer geplaatst. Alle slangen vernieuwd.
Nu was het normaal dat na een week niet aan boord te zijn geweest bij de eerste spoeling even het neusje werd getrakteerd op en heerlijk luchtje. Maar na even doorpompen hadden we daar geen last meer van zolang we aan boord waren.
Maar de afgelopen weken blijft de geur bij elke keer doorpompen (spoelen), ook als we een week aan boord zijn.
Als de slangen niet geurdicht zouden zijn dan verwacht ik een geur die je altijd moet ruiken. De slangen zijn niet doorzichtig en lopen door de machine kamer. Dus invloed van licht verwacht ik ook niet.
De vorige aanvoerslang van spoelwater (buiten water) liep ook al door de machine kamer maar via een andere route. De afvoer is niet gewijzigd behalve een nieuwe slang.
Dus blijven er 2 mogelijkheden over denk ik, de aanvoerslang of de pomp van het toilet. Wat denken jullie?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jun 2018, 13:07

Ik denk niet dat de aanvoerslang stinkt dat zou eerder de afvoerslang moeten zijn,dat de pomp stikt lijkt mij ook niet,die is toch dicht,anders lekt hij.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor peter jansen » 18 Jun 2018, 14:09

Hier ook dezelfde klacht na een winterstalling. Elke spoelbeurt stinken als de beste. Geen verschil tussen de eerste keer spoelen of na een uur. Eerste gedachte was inderdaad stank vanuit de afvoer zijde. Echter kwam de stank pas bij doorspoelen. Wij spoelen ook met buitenwater. Ik zuig dit aan met een pomp door het wierfilter heen. Na verschillende schoonmaak acties in en rondom de pot no geen verbetering. Toen een flinke scheut bleek in het wierfilter gegooid en kort doorgespoeld zodat de bleek in alle slangen zat. Dit ruim 2 uur laten weken. Toen de wc weer doorgespoeld en ik schrok me rot wat voor een bende er mee kwam. Bij ons dus vervuiling in de aanzuigslangen welke de stank af gaf. Na de bleek actie geen stank meer gehad.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jun 2018, 14:31

1 van de rede dat ik met drinkwater spoel,geen stank en geen vieze pot.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jun 2018, 14:57

Mijn toilet stinkt vaak vlak voor het pompen. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor jaccomiranda » 18 Jun 2018, 14:58

peter jansen schreef:Hier ook dezelfde klacht na een winterstalling. Elke spoelbeurt stinken als de beste. Geen verschil tussen de eerste keer spoelen of na een uur. Eerste gedachte was inderdaad stank vanuit de afvoer zijde. Echter kwam de stank pas bij doorspoelen. Wij spoelen ook met buitenwater. Ik zuig dit aan met een pomp door het wierfilter heen. Na verschillende schoonmaak acties in en rondom de pot no geen verbetering. Toen een flinke scheut bleek in het wierfilter gegooid en kort doorgespoeld zodat de bleek in alle slangen zat. Dit ruim 2 uur laten weken. Toen de wc weer doorgespoeld en ik schrok me rot wat voor een bende er mee kwam. Bij ons dus vervuiling in de aanzuigslangen welke de stank af gaf. Na de bleek actie geen stank meer gehad.


De aanvoerslang is ook vernieuwd en daarna juist kregen we het probleem. En met drinkwater spoelen zou het mooiste zijn, maar daarvoor hebben we te weinig water aan boord.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor aquanaut » 18 Jun 2018, 15:17

Sommige typen slangen lijken meer hechting te vertonen voor micro organismen waardoor het aanvoerwater gaat staan rotten.
Vooral als de aanvoerslang lang is en/of het water er langere tijd in staat.
Ik heb zelf van die flexibele transparante (was hij ooit) spiraalslang (PVC), die heeft dat probleem ook.

Als je de slang demonteert zit er een slijmachtige laag aan de binnenzijde, dit is volgens mij de voedingsbodem.
Als je die eruit spoelt met chloor is het probleem weer een tijdje weg (en de slang weer transparant).

Ik zou alleen geen chloor door de pot spoelen, dat vinden de rubber delen van de meeste potjes niet zo fijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Toilet stinkt na pompen

Berichtdoor Popeye » 18 Jun 2018, 19:30

Marie Christina schreef:Mijn toilet stinkt vaak vlak voor het pompen. :mrgreen:

Watapatja! :shock:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten