Warm water op de boot en toerental verlagen

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Arthur » 14 Jun 2018, 09:41

Dave, ik heb een houten kaik van 6,50, gewicht ongeveer 2,5 ton, de motor is een suzuki 3 cyl van 27 pk met een TMC 60 2:1 kk, ik maak met 1800 toeren 10 kmh wat tevens de rompsnelheid is, ben dus wat pk's betreft ook overbemeten net als jij.
Je hebt nog niet geschreven welke kk je hebt en welke overbrenging.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 14 Jun 2018, 09:53

Arthur, de overbrenging is zo goed als zeker ook 2:1 merk weet ik even niet zeker maar ga ervan uit dat het een Technodrive TMC40 is daar de keerkoppeling samen met de motor nieuw erin gezet is en dit de meest gebruikte is.

Het zou geweldig zijn als ik op 1800 tr ook 10km/h zou kunnen halen en daar jouw boot kleiner is maar wel even zwaar zou dat moeten lukken lijkt me!


Ik ga proberen morgen er naartoe te gaan, anders wordt het zaterdag en dan ga ik alles eens bekijken.


Aan Popeye. Nee planeren zal die zeker niet doen dan is er meer nodig maar mijn ervaring is dat je met een iets zwaardere motor toch iets boven de rompsnelheid komt als je volle gas gaat. Uiteraard slechts 1 of 2 km erover en iedereen die dan niet gelukkig met je is ;)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Jun 2018, 10:02

Boven de rompsnelheid? Dat kan niet.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 14 Jun 2018, 11:07

Ik meen toch van wel, als ik snel wou oversteken en gaf dan volle gas ging de snelheid iets omhoog. Met een bootje van 8,5m haalde ik 14km/h op stilstaand water. Was wel niet aangenaam varen dan (golven)


Met mijn speedboot kon ik tot 14km/h varen zonder te planeren daarna ging die omhoog en naar minimaal 28km/h ging ik daar weer onder dan viel die terug naar 14km/h terwijl de speedboot slechts 4,2m lang was. Rompsnelheid lijkt me dan heel laag met deze lengte.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2018, 11:12

Mopolcamper schreef:Boven de rompsnelheid? Dat kan niet.

Iets er boven lukt meestal wel, maar daar heb je wel wat voor nodig
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2018, 11:13

Dave1975 schreef:Ik meen toch van wel, als ik snel wou oversteken en gaf dan volle gas ging de snelheid iets omhoog. Met een bootje van 8,5m haalde ik 14km/h op stilstaand water. Was wel niet aangenaam varen dan (golven)


Met mijn speedboot kon ik tot 14km/h varen zonder te planeren daarna ging die omhoog en naar minimaal 28km/h ging ik daar weer onder dan viel die terug naar 14km/h terwijl de speedboot slechts 4,2m lang was. Rompsnelheid lijkt me dan heel laag met deze lengte.

Speedboten hebben een andere rompvorm, daar gaat de formule niet op, die is geent op waterverplaatsers
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 14 Jun 2018, 11:46

Oeps inderdaad de berekening rompsnelheid past niet bij het type speedboot...
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jun 2018, 15:01

Dave1975 schreef:De boot heeft een natte uitlaat, motor is een sole 29 mini. Ik zou graag warm water op de boot hebben doormiddel van een boiler. Nu heb ik begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat worden (natte uitlaat) maar daar de motor toch warmte afgeeft neem ik aan dat er toch een oplossing voor moet kunnen zijn of is het echt zo lastig?
Alvast bedankt!

De natte uitlaat is het probleem niet ! Is de motor uitgerust met een warmte wisselaar voor het binnenwater te koelen met het buitenwater, zo niet dan heb je een uitdaging ?
Er zijn nog steeds bootjes (ook nieuw) welke doormiddel van een speciale thermostaathuis rechtstreeks met buitenwater gekoeld worden, dit water kan dan uiteraard door de uitlaat worden afgevoerd, maar is te laag en veel te wisselend in temperatuur om een boiler te verwarmen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 15 Jun 2018, 07:30

Je gegevens hier nog eens door een excelprogrammatje heen gegooid, ik denk aan de hand daarvan toch dat je een heel eind kunt komen met je wensen mits je de juiste schroef kwijt kan.
Ik kom daar op een max rompsnelheid van 14 km/U ( programma werkt met een andere formule dan gebruikelijk) en voor 11 km/U zou je ongeveer 7 pk nodig hebben ( stil water). Bij 2000rpm levert het blokje 12 a 13 pk dus wat dat betreft ruim voldoende.
Lengte waterlijn heb ik 8 meter genomen en overbrenging kk 2:1.
Zal niet helemaal perfect zijn maar het bied perspectief om eens naar een schroevenboer te gaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 15 Jun 2018, 11:41

Bas dat zou ideaal zijn, maar vrees 14 zal niet lukken daar de boot 8,13m is maar de waterlijn stukje minder.

Maar een fijne snelheid is +-12 en dan niet tegen extreme toeren.

Ik ben op zoek naar een firma die mijn schroef wilt aanpassen of veranderen maar dan wel ene die de boot zelf ook uit het water haalt anders ben ik dubbel bezig en kost me dat ook nog teveel tijd (we gaan varen) ;)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten