Warm water op de boot en toerental verlagen

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2018, 00:02

Noordvaarder schreef:Je snelheid meet je niet t.o.v. het water, maar je snelheid is je S.O.G. oftewel je Speed Over Ground.
En de plekken waar je 10 km/h mag varen, met de nadruk op "mag",zijn niet zo dik gezaaid.
Hier in het Noorden is het veelal 6 km/h ,op sommige stukken mag je 9 km/h,maar dat is uitzondering dan regel,of je moet al graag op de kanalen zitten die voor het beroepsverkeer worden gebruikt.
Het wordt je hier bv op het Damsterdiep of het Boterdiep ,( en andere vaarten) niet in dank afgenomen, als je meent hier met een snelheid van 10 km/h langs te moeten "razen".

Wat betreft tegenstroom,daar ontkom je niet aan,je zult dan je motortoerental moeten verhogen om de toegestane snelheid te kunnen behouden,en omgekeerd je toerental te verlagen.
Waar op de weg snelheden gelden,zijn er ook snelheden op het water ingesteld.

Is maar beperkt waar.
SOG is alleen relevant in relatie tot regelgeving en hoever je komt met een uurtje varen.
Vaartechnisch is het echter uitsluitend de snelheid door het water en die wordt bij een waterverplaatser (en daar hebben we het volgens mij in deze over) bepaald door moeder natuur. En die zal bij deze lengte rond de 12kmh liggen.
En als je dan 6km tegenstroom hebt, zal die SOG niet boven de 6 kmh uitkomen, veel hoger krijg je die niet zonder grote ingrepen.
Met alleen een zwaardere motor bereik je niet veel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 13 Jun 2018, 06:39

Of wat je wil kan hangt van een aantal zaken af.

Hoeveel vermogen levert je motor bij 2000rpm en is dat voldoende om 11km/u te varen Met dit schip? Heb je iets van een vermogenscurve van je motor?

Als dit voldoende is zul je je schroef aan moeten passen voor dit vermogen en dit toerental.

Echter de grap om dan 1200 toeren "over" te hebben voor het geval dat je stroom tegen hebt gaat dan groot deels verloren aangezien je schroef veel meer toeren gaat draaien dan waar hij voor uitgelegd is.
Die redenatie gaat zowiezo niet op. Je rompsnelheid zal ergens rond de 12 km/u liggen.........door het water.
Vaar je ergens tergend langzaam met 7km/u SOG met 5km/u stroom tegen dan zit je toch al tegen je rompsnelheid aan, meer gas geven heeft dan weinig nut.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Popeye » 13 Jun 2018, 09:09

15 pk was volgens mij ook voldoende geweest. (5 pk/ton)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jun 2018, 12:51

R.C.Grootveld schreef:Met alleen een zwaardere motor bereik je niet veel.

Dan vraag ik mij zo langzamerhand af,waarom men tegenwoordig bij oudere binnenvaartschepen aan hermotorisatie doet,en van 260 pk naar 500 pk gaat.
Als jou stelling tenminste hout snijdt.
Boot blijft dezelfde,of wordt een stukje verlengd,maar schijnbaar moet het sneller,en kan het met een grotere motor ook sneller.

Ik zit momenteel in dezelfde situatie.
Motor is van bouwtype 1970,met bouwjaar 1978(Indenor blok),en loopt nog goed,maar onderdelen worden slechter verkrijgbaar.
Heb inmiddels een mooie jonge Yanmar 3YM30 met weinig vaaruren,en een nieuwe kk gekocht.
Als ik jullie papierentijgers hier zo lees,dan heb ik aan 5pk per ton meer dan genoeg.
Dat zou betekenen dat ik met 27,5 pk ruim bemeten ben.
In een badkuip met stilstaand water zal dat wel kloppen denk ik,maar op de IJssel met een hoop tegenstroom,zal dat wel iets te kort door de bocht zijn.
Maar het wordt me links en rechts door diverse jachtbouweigenaren en motorleveranciers afgeraden,om het kleine 3 cilinder Yanmar blokje,dat bij mij inmiddels op een pallet in de garage staat, helemaal afgeraden.
En ja, ze onderschrijven zeker die 5pk/ton , maar wel bij 1800 a 2000 toeren,en niet bij 3600 toeren,die je in feite toch nooit haalt.
Ik had beter kunnen gaan luisteren naar mijn onderhoudsmonteur,en enkele werf eigenaren bij mij in de buurt,dan naar het geleuter hier,dat alleen onder nickname's zijn of haar uitlatingen ventileerd.
Ik ga dus nu op zoek naar een jonge Yanmar 3JHxx met 40 a 45 pk.

@Popeye,
Als je je mooie Staverse jol van Balsa hout had gemaakt,dan had er dus nog een lichtere blok in gepast.
Maar of je dan nog vooruit kwam zoals nu,betwijfel ik.
De rompweerstand blijft hetzelfde namelijk,en dan ga je zeker nat met je 5pk/ton norm.
Noordvaarder
 

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 13 Jun 2018, 13:46

Dan vraag ik mij zo langzamerhand af,waarom men tegenwoordig bij oudere binnenvaartschepen aan hermotorisatie doet,en van 260 pk naar 500 pk gaat.
Als jou stelling tenminste hout snijdt.
Boot blijft dezelfde,of wordt een stukje verlengd,maar schijnbaar moet het sneller,en kan het met een grotere motor ook sneller.


Dit is geen vergelijk, dit soort schepen rekenen niet met rompsnelheid in tegenstelling tot kleine jachten.

Die 5pk/ton waterverplaatsing is wel degelijk een goeie maatstaf voor jachten, incl windfactor e.d.
Factor stroom mee of tegen doet hier niet in mee aangezien het over de vaart door het water Gaat, die is in beide gevallen gelijk.

De motor die nu in je schuurtje staat voldoet prima voor de vermogensvraag van je bootje, punt is alleen dat je geen 3600rpm wil varen maar 2000. Tja, dan komt er idd nog maar een pk of 13 uit ipv 27 en dat is te weinig. Zeker als je daarbij geen zin of mogelijkheden hebt om je schroef aan te passen.

En dan kan dat geleuter zijn van papiertijgerd met een nickname maar als daar naar geluisterd had had je nu niet met motor en een nieuwe keerkoppeling in de schuur gestaan voor Jan met de korte achternaam.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2018, 14:50

Noordvaarder schreef:En ja, ze onderschrijven zeker die 5pk/ton , maar wel bij 1800 a 2000 toeren,en niet bij 3600 toeren,die je in feite toch nooit haalt.

De norm is 3.5PK/T, maar om te voorkomen dat je "altijd" in de hoge toeren moet werken, wordt er meestal bij gesteld: En dat moet 60% van je max vermogen zijn.
En dan kom je op die 5 PK/Ton uit, daar is dan dus al rekening mee gehouden.

Ter illustratie:
Ik vaar met 11Ton en een 85PK Deutz, normaal loop ik zo rond de 11-12kmh bij 2000 rpm, geef ik volgas, gaat ie richting de 2800 toeren, het max rpm waarbij hij de nominale 85 Pk zou moeten leveren.
En weet je hoe hard ik dan ga? Nog geen 13 kmh ..... Op stilstaand water.
Het enige verschil met de rivieren, is dat die zelfde 12kmh stroom opwaarts maar 7kmh SOG is, stroom afwaarts 17 .....
Door het water, en daar gaat het om, blijft het 12 ..... Je vaart in een bak met water, alleen op de rivieren beweegt die bak ...... voor het varen maakt dat, afgezien van de SOG, "niets" uit.

Meer PK voor op de grote rivieren ........ Over geleuter gesproken

Als je geen zin hebt om met 7 kmh tegen we Merwede op de zwoegen, is de oplossing simpel: Dan moet je een (half)glijder kopen.
Kun je met 25-30 kmh naar boven, een flinke hekgolf achter je latende en een draaikolk in je tank.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2018, 15:17

Noordvaarder schreef:Daar is je boegschroef namelijk niet voor bedoeld namelijk.
Het is geen bijstuurschroef namelijk.Maar daar kom je vanzelf dan wel achter,want er zal dan vast een moment komen,dat je hem wilt gebruiken,maar de boegschroef het even laat afweten,omdat "de veiligheid" hem even blokkeerd.

Duitsers hebben het anders over een Buchstrahlruder ...... :D
En op basis van mijn observaties in Friesland lijken ze het ook als zodanig te gebruiken ..... 8-)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 13 Jun 2018, 23:17

Leuk te lezen hoe iedereen het bekijkt

Ik heb de boot gekocht zoals die is, zelf zou ik inderdaad een iets zwaardere motor erin gelegd hebben maar dan echt puur om minder toeren te draaien want ik vrees er inderdaad voor dat zoals ik het graag wil 11km/h bij 2000tr er nog maar een 12 -15 pk aanwezig zijn en kan bij tegenwind mijn snelheid omlaag brengen. De stroming van het water kan niet veel veranderen aan de snelheid tov het water. Met meer pk's zou ik een 1500 tr/min kunnen draaien met dezelfde snelheid en vermogen over. Anderzijds als ik het verbruik moet geloven van Sole dan verbruik ik dadelijk minder dan 2 liter per uur.

Daarbij kun je met meer pk's over de rompsnelheid gaan. Uiteraard is dit niet echt de bedoeling, hoog verbruik en maar niet te spreken over de hekgolf maar als je eens snel moet uitwijken of oversteken kan het wel eens handig zijn.

Ik heb met Jooren scheepsschroeven contact opgenomen en zij denken dat de schroef misschien aangepast kan worden ipv een nieuwe schroef (spoed) het enige jammere is dat zij de boot niet ter plaatse kunnen uit het water halen en het oplossen. Dit houdt in dat ik de schroef eraf moet halen en ermee naar hun gaan. Daar ik wil varen (mijn vakantie begint volgende week en komende week heb ik het ontzettend druk) vind ik het wel beetje vervelend daar ik geen zin heb om enkel 7 a 8 km/h te kunnen varen tov het water (dus veel langzamer tegen de stroom in). Maar weet even niet hoe ik het snel kan oplossen. Ik ga ze morgen bellen en zien wat ze voor me kunnen betekenen anders moet ik ergens anders gaan die het wel willen doen, misschien weet iemand een adres?

Ik heb deze week een omvormer besteld met 4000w piek, 2000w constant 220v aan boord, solar charger al klaar liggen, zonnepanelen komen eraan (moet nog opmeten wat erop past), heb een doorstroom waterverwarmer gekocht voor als de boiler (die er nog niet is) leeg is, boiler moet ik nog bestellen maar ook weer eerst meten hoeveel ruimte ik heb daar ik liefst min 50L wil hebben voor ook nog een kleine douche op de boot te maken. Ja dan nog een dieptemeter en de kuip aanpassen en dan zou het er weer even tegenkunnen :) Leuk zo een boot...

Maar een vraagje, waarom zijn die boilers zo duur?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Roelof » 14 Jun 2018, 01:20

Leuk om te lezen, de vragen waren mbt de mogelijkheid van warm water aan boord en toerental vs snelheid.

Via boilers, schroeven en boegschroeven komt het nu op zonnepanelen en de prijs van boilers.
Misschien is het een idee om eea te scheiden door bv één voor één topics te openen in het hoofdstuk "projecten".

In elk geval een fijne vakantie en en veel vaarplezier toegewenst.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Popeye » 14 Jun 2018, 08:52

Dave1975 schreef:Daarbij kun je met meer pk's over de rompsnelheid gaan.


Als dat lukt heet dat planeren volgens mij!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten