Warm water op de boot en toerental verlagen

Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 11 Jun 2018, 22:40

Ik heb gisteren een bootje van 8m gekocht ! Echter zit nu al meteen met een paar vragen:

De boot heeft een natte uitlaat, motor is een sole 29 mini. Ik zou graag warm water op de boot hebben doormiddel van een boiler. Nu heb ik begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat worden (natte uitlaat) maar daar de motor toch warmte afgeeft neem ik aan dat er toch een oplossing voor moet kunnen zijn of is het echt zo lastig?

De volgende vraag die ik heb: De motor is vorig jaar vervangen door deze nieuwe Sole diesel met 27pk, ik weet niet welke motor er eerst in lag. De boot weegt +-2500kg (polyester) en is een 2.70m breed en 8.13m lang (Seamaster 813). De boot vaart bij 2000 tr/min een 8km/h bij 3200 tr/min 12km/h maar maakt geen extreme hekgolven. Ik zou graag willen varen met een snelheid van een +-11km/h bij een 2000 tr/min. De motor hoeft dan niet zo te janken. Het zijn niet veel pk's maar heb de indruk dat de schroef toch te klein is daar hij heel snel in toeren oploopt bij volgas geven en hoop dat het mogelijk is de toeren iets te kunnen minderen op een iets hogere snelheid. Ik heb weinig ervaring met dit soort dingen en begrijp de rompsnelheid maar wie kan me vertellen of mijn idee kan lukken?


Alvast bedankt!
Dave1975
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jun 2018, 01:21

Dave1975 schreef:De boot heeft een natte uitlaat, motor is een sole 29 mini. Ik zou graag warm water op de boot hebben doormiddel van een boiler. Nu heb ik begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat worden (natte uitlaat) maar daar de motor toch warmte afgeeft neem ik aan dat er toch een oplossing voor moet kunnen zijn of is het echt zo lastig?


Dat moet geen probleem zijn.
Je natte uitlaat is niet het koelvloeistof van de motor,dat via de uitlaat er weer uit vliegt.
Dat is het koelwater dat het koelvloeistof van de motor koelt.
Je motor heeft namelijk een gesloten koelsysteem,net zoals bij een auto.
Je moet de boileraansluitingen ,aansluiten op het koelsysteem van het blok zelf.
Het water dat door de motor wordt opgewarmd,loopt dan via slangen door je boiler.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 12 Jun 2018, 02:55

Ow dat zou super zijn. Had ergens gelezen dat het niet ging lukken met een natte uitlaat. Dus de Sole mini heeft dus gewoon een gesloten koelsysteem dat afgekoeld wordt met buitenboord water?
Dave1975
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Roelof » 12 Jun 2018, 07:05

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Dave.

Onderstaande is een voorbeeld van een boiler voor gebruik aan boord.
Als je vaart wordt het water verwarmt dmv het (motor) koelwater en als je lang stil ligt kun je dmv 220 V het water verarmen.
Afbeelding

Een hogere snelheid bij een lager toerental lijkt mij lastig. Houd er ook rekening mee dat de boot dan waarschijnlijk bij het minimum toerental ook nog veel snelheid zal hebben terwijl je dan dus langzaam wilt varen.
Hier zou je eens met een specialist over kunnenpraten.

suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Jun 2018, 10:50

Ik heb dezelfde motor (met boiler) in een boot van 8,50 m x 3.00, diepgang 1 m en een gewicht van 3500 KG. Bij 1700 toeren varen we het prettigst met een kruissnelheid van zo'n 9 KM per uur. Uit jouw beschrijving bekruipt me het gevoel dat je inderdaad niet de goede schroef (of spoed) hebt. Misschien dat je daar nog eens met een deskundige naar moet kijken.
Mopolcamper
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 12 Jun 2018, 11:12

Ja de schroef is zeker niet juist, wil niet veel harder kunnen varen maar minder toeren draaien. Ik vind 10km/h tov het water toch wel het minimum om te varen zeker als je tegen de stroom gaat en wil liefst rond de 2000tr zitten.
Dat hij te snel stationair zal lopen lijkt me sterk want nu kruipt dit wel heel langzaam dan en in noodgeval zet ik hem in de vrij en stuur ik met de boegschroef ;)


Ik weet niet welke schroef er nu op zit, heb slechts tot nu toe 20min op de boot gezeten ;)
Dave1975
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 12 Jun 2018, 11:14

[quote="Roelof"]Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Dave.

Dankjewel !
Dave1975
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jun 2018, 13:15

Dave1975 schreef:Ja de schroef is zeker niet juist, wil niet veel harder kunnen varen maar minder toeren draaien. Ik vind 10km/h tov het water toch wel het minimum om te varen zeker als je tegen de stroom gaat en wil liefst rond de 2000tr zitten.

Je snelheid meet je niet t.o.v. het water, maar je snelheid is je S.O.G. oftewel je Speed Over Ground.
En de plekken waar je 10 km/h mag varen, met de nadruk op "mag",zijn niet zo dik gezaaid.
Hier in het Noorden is het veelal 6 km/h ,op sommige stukken mag je 9 km/h,maar dat is uitzondering dan regel,of je moet al graag op de kanalen zitten die voor het beroepsverkeer worden gebruikt.
Het wordt je hier bv op het Damsterdiep of het Boterdiep ,( en andere vaarten) niet in dank afgenomen, als je meent hier met een snelheid van 10 km/h langs te moeten "razen".

Wat betreft tegenstroom,daar ontkom je niet aan,je zult dan je motortoerental moeten verhogen om de toegestane snelheid te kunnen behouden,en omgekeerd je toerental te verlagen.
Waar op de weg snelheden gelden,zijn er ook snelheden op het water ingesteld.

Dat hij te snel stationair zal lopen lijkt me sterk want nu kruipt dit wel heel langzaam dan en in noodgeval zet ik hem in de vrij en stuur ik met de boegschroef.

Ik zou dat maar uit mijn hoofd laten,want dat is niet gezond voor de boegschroef.Daar is je boegschroef namelijk niet voor bedoeld namelijk.
Het is geen bijstuurschroef namelijk.Maar daar kom je vanzelf dan wel achter,want er zal dan vast een moment komen,dat je hem wilt gebruiken,maar de boegschroef het even laat afweten,omdat "de veiligheid" hem even blokkeerd.
Ik weet niet welke schroef er nu op zit, heb slechts tot nu toe 20min op de boot gezeten.
Check dat eerst maar eens even,want door de hermotorisatie is de verhouding motor i.c.m. de keerkoppeling dsudanig gewijzigd,zodat je nu veel meer toeren maakt,dan dat de oude motor maakte , is mijn indruk.
Of een keerkoppeling met een andere reductie toepassen,alleen zullen daarvan de kosten hoger uitvalen,dan van een schroefwisseling denk ik.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 12 Jun 2018, 21:15

Dat je op sommige plaatsen niet harder als 6 mag kan zijn maar maas, IJsel, waal, randmeren en zelfs de vecht is al 9 km/h bij Weesp waar ik nu lig. Als verwacht wordt dat je maar 6 mag varen zal ik dat ook min of meer doen, ik heb geen haast ben op vakantie maar wil wel een beetje afstand kunnen doen in die paar uur per dag dat ik vaar.

Mijn bedoeling is ook niet om hard te varen (gaat ook niet lukken met 27pk) maar om minder toeren te draaien vooral voor het geluid van de motor.
Als hij te snel stationair zou lopen, wat ik niet denk dan tik je hem in de vrij en laat je hem uitlopen met eventueel een tikje aan de boegschroef om bij te sturen (bij hele lage snelheid dus) of terug een tikje in de versnelling om te sturen. Als ex speedboot vaarder met best veel pk's heb ik dat wel geleerd ;)


Als je tegen de Ijsel stroom opwaarts moet varen met de huidige configuratie dan kun je beter gaan wandelen tenzij ik over de 3000 tr ga en dat is juist niet wat ik wil. Dus geen paniek ik kom niet met een grote hekgolf voorbij, meen dat ik best wel netjes op het water ben.
Dave1975
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jun 2018, 23:09

Dave1975 schreef:Mijn bedoeling is ook niet om hard te varen (gaat ook niet lukken met 27pk) maar om minder toeren te draaien vooral voor het geluid van de motor.

Ik begrijp trouwens niet,waarom er nu een 27 pk motor ik ligt,want als je de volgende site bekijkt,dan lagen er toch duidelijk andere motoren.
http://www.seamasterclub.org/images/boa ... smc813.htm
Kun je nog achterhalen bij de vorige eigenaar,wat voor motor erin lag en welke reductie de keerkoppeling had?

Want als je de vermogenskromme van de huidige motor bekijkt,( http://www.solediesel.com/portals/0/ftp ... ib3_nl.pdf )dan heeft deze zijn 27 pk pas bij 3600 toeren.
Bij 2000 toeren,zijn er dan een heleboel paarden niet aanwezig.
Je kunt er wel een grotere schroef of een schroef met meer spoed achter gaan plakken,maar die moet dan nog wel fatsoenlijk in de rondte.
Als je dus nog verder met je toeren onderuit gaat ,wegens het lawaai,worden de pk's nog minder natuurlijk.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1203
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten