Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor ErikH » 11 Jun 2018, 22:12

Inderdaad staat er veel troep op Ali Express. Maar er staan ook veel halffabrikaten op welke al sinds jaar en dag door de zogenaamd "gerenommeerde merken" in de eindfabrikaten worden gestopt. Exalto koopt z'n ruitewissermotortjes bij een fabrikant in China, een ander klant van die fabriek zet exact dezelfde motortjes op Ali Expres te koop. Met de prijzen op Ali kun je je er meestal geen buil aan vallen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2018, 17:04

Het lijkt niet mogelijk vanuit de bron af te dalen en het motortje te scoren, m.n. daar specs op het motortje ontbreken en herleiden een te ingewikkelde klus wordt.
Van Ali spullen zie ik af.

Een vraagje aan de RW experts:
- Het motortje stopt op enig moment en begint te roken;
- De zekeringautomaat schakelt niet af;
- Het valt me op dat als het motortje begint te roken, deze stopt maar niet in de ruststand.

Zou dit iets met de sleepringen te maken kunnen hebben of moet ik het echt in de motor zelf zoeken?
Alvast dank voor reacties!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jun 2018, 18:20

Dat klinkt toch echt als een overleden motortje.
Maar staar je je niet teveel blind op dat Exalto?
Als je dat motortje eruit meubelt en meeneemt naar de watersportwinkel met de vraag "heeft u hier een nieuwe voor ", lijkt het me sterk als je niet met een vervangend motortje terug komt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor henkvd » 23 Jun 2018, 18:25

De motor van de gearbox afhalen en op 12 Volt aansluiten, weet je snel genoeg of het de motor is , maar denk eerder de gearbox.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor eagle » 23 Jun 2018, 19:46

Het veld van deze motoren zijn twee Permanent-magneten, die in het stator-huis zijn gelijmd.

Die lijm laat soms los; Dan trekt die magneet zichzelf tegen de rotor, die dan stopt. Gaat gepaard met mechanisch lawaai..

Motor kan niet van de wormkast af, en dan draaien: De as lagert in het wormhuis. Tevens zitten de borstelhouders aan de wormkast gemonteerd.

Als het stator-huis (de motor) wordt losgeschroefd (de 2 lange schroeven), en vervolgens weggetrokken, zal het anker meekomen vanwege de magneten, en wordt de collector (commutator) uit de borstels gertokken, die vervolgens door hun veertjes tegen elkaar springen.

Alle motordelen tov elkaar merken (kraslijn of witte viltstift). In geval van losse magneet: ook de stand merken. Bij verkeerd om monteren/lijmen (epoxy) wijzigt de draairichting!

Rotdingen als je ze niet kent...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2018, 20:38

henkvd schreef:De motor van de gearbox afhalen en op 12 Volt aansluiten, weet je snel genoeg of het de motor is , maar denk eerder de gearbox.


Al gedaan.
Paar uurtjes laten draaien, niks aan de hand.
Gearbox is ok.
Laatst gewijzigd door Yep op 23 Jun 2018, 20:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2018, 20:39

eagle schreef:Het veld van deze motoren zijn twee Permanent-magneten, die in het stator-huis zijn gelijmd.

Die lijm laat soms los; Dan trekt die magneet zichzelf tegen de rotor, die dan stopt. Gaat gepaard met mechanisch lawaai..

Motor kan niet van de wormkast af, en dan draaien: De as lagert in het wormhuis. Tevens zitten de borstelhouders aan de wormkast gemonteerd.

Als het stator-huis (de motor) wordt losgeschroefd (de 2 lange schroeven), en vervolgens weggetrokken, zal het anker meekomen vanwege de magneten, en wordt de collector (commutator) uit de borstels gertokken, die vervolgens door hun veertjes tegen elkaar springen.

Alle motordelen tov elkaar merken (kraslijn of witte viltstift). In geval van losse magneet: ook de stand merken. Bij verkeerd om monteren/lijmen (epoxy) wijzigt de draairichting!

Rotdingen als je ze niet kent...

Gr, Eagle


Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik ga meteen aan de slag om te kijken of dit het is.
Thanks en ik meld mij.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2018, 21:23

En helaas.
De magneten zitten muurvast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor eagle » 23 Jun 2018, 23:26

Lijkt dan meer op een mechanisch probleem..

Een- of Twee toeren?

Self-park?

Elecrtisch remmen?

Wishoek instelbaar?

Deksel afnemen en inhoud inspecteren. Roest? Vergeet het kleine kunststof dopje op de kruk-arm niet..

Foto?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Fabrikant ruitenwissermotoren Exalto

Berichtdoor Yep » 24 Jun 2018, 20:39

Mechanisch is alles ok.
Ik heb ook rokerij gehad in den beginne terwijl de motor losgenomen was van de rest.
Vrees dat het een nieuw motortje wordt a € 150.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten