Kous of geen kous om fenders

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor jade » 01 Jul 2018, 12:37

Klaver vier schreef:Offtopic wat wij gisteren hadden,wij liggen in luttik oudorp in alkmaar en zitten rustig op het achterdek en kort achter elkaar twee enorme knallen,ik dacht eerst dat de ramen sprongen,wat denk je wat gooiden ze van twee hoog twee waterballonnen op de ruiten van de boot
Natuurlijk zag ik niet meteen waar het vandaan kwam,tot er een paar heel stiekem over het balkon keken twee jongetjes met hun moeder
Die moeder heb ik flink de waarheid gezegd,die staat er notabene bij dat haar jongens die ballonnen gooien.
Ik denk als ze iets hoger waren gekomen dat ze dwars door de ruiten van mijn kap waren gegaan zo,n enorme knal.
Gr René ( klaver vier)


Opvoeding is er niet meer bij.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor RuudM » 01 Jul 2018, 16:59

Rene,

Niet zo mooi staat ook op mijn planning. Toch maar een andere bestemming zoeken? Misschien kunnen we voor dit soort akkefietjes een apart topic starten dan zijn we op de hoogte als we daar aanmeren en dus extra alert.

Veel vaar plezier
Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jul 2018, 17:30

Nou Ruud ik kan je verzekeren dat dit niet nog een keer gebeurd want ik ben erg duidelijk geweest en mevrouw is haar excuses komen aanbieden.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor Yep » 01 Jul 2018, 18:23

Marie Christina schreef:Want?
Ik ben wel benieuwd.
Ben zelf wel tevreden over die dingen namelijk.


Allen al de combinatie sluis met houten randen (beetje rottend hout)-kous is al een aanslag op de kous in de vorm van flinke slijtageplekken en een hoop rotzooi in de kous.
Ik ben 'genezen'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor Superfries » 02 Jul 2018, 11:05

Leuke discussie. De vraag 'wel of geen kous' is tweezijdig te onderbouwen.
Schuren of piepen, het is naar mijn mening een puur esthetische kwestie.
Als ik kort in mag gaan op de gemelde bezwaren, hierbij een paar suggesties:

- Leg je boot niet te strak tegen de kade
- Gebruik altijd 2x een springlijn
- Hang de fender aan de boot (niet aan de kade)
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor quichot » 06 Jul 2018, 09:43

Een fender (met of zonder kous) is bedoeld om een afgemeerd schip vrij te houden van kade, steiger of buurman. In een sluis zijn het ondingen omdat ze veren. Je stuitert ermee terug van de sluiswand. Dat kan soms heel slecht uitkomen, zeker als je alleen vaart.
Voor een sluis zijn wrijfhouten veel geschikter. Die zijn daarvoor bedoeld. Na eerste contact blijf het schip ermee tegen de wand glijden tot het stilligt. Ze rollen er ook niet tussenuit, zoals je wel eens ziet met fenders.
Dat hout moet je overigens niet letterlijk nemen, ze zijn tegenwoordig van zwarte kunststof. Voor kleinere jachten heb je er aan één genoeg, want die zaag je in tweeën.
Vind je ze lelijk? Doe er een kous om! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor quichot » 06 Jul 2018, 09:58

Superfries schreef: Gebruik altijd 2x een springlijn.

Dat is iets wat menig jachtschipper nalaat (jullie uiteraard niet! ;) ).
Daarmee voorkom je voor- en achteruit schuiven ingevolge zuiging e.d, waarmee veel piepen is voorkomen.
Ik lag eens aan de pier tussen de bruggen in Maastricht. Buurman vond mij te dichtbij. 'Als hier een vrachtschip doorkomt, ga ik zomaar een meter heen en weer!' Ik heb hem zo tactisch mogelijk uitgelegd dat een paar springetjes wellicht zouden helpen.
Jachten liggen soms vast met ingewikkelde macraméwerkjes van vijf lijnen of meer, die doorgaans haaks op het schip staan. Ook snap ik nooit waarom de lijnen aan de wal worden belegd i.p.v. aan boord. Ingewikkelde knopen over mijn lus, en de rest van de lijn als nekkebreker er los naast.
Maar daar kunnen we een aparte topic mee vullen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kous of geen kous om fenders

Berichtdoor Svalk » 14 Aug 2018, 21:30

Wil nooit meer zonder kousen om de fenders varen, zie enkel maar voordelen en dat opnemen van zand is juist fijn want dat scheelt veel krassen. 1x per jaar even in de wasmachine en klaar is het weer. Het ligt ook wel een beetje aan je vaargebied misschien en of je veel sluizen hebt. Ik had dit jaar 118 sluizen en was echt blij met de kousen. 8-)
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten