Friesland!

Re: Friesland!

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2018, 20:20

Boekanier schreef:Ik heb dit weekend een route gemaakt waarvan ik denk dat het wel leuk zal zijn...
Wat denken jullie? Is dit wat?

Ik zou het zo doen,want anders zit je vanaf het Bergumermeer naar Terherne op het PMK.

Zwartsluis beginnen naar Lemmer.
Lemmer naar Sloten of Balk (Slotermeer)
Sloten/Balk via Woudsend/Heeg naar Sneek
Sneek naar Grou (het theehuis bezoeken
Grou door de Alde Feanen naar het Bergumermeer
Bergumermeer naar Drachten
Drachten via de Veenhoop naar Akkrum
Akkrum - Heerenveen(Engelenvaart) naar de Tjonger - Ossenzijl
Ossenzijl - Zwartsluis.
Noordvaarder
 

Re: Friesland!

Berichtdoor Roelof » 16 Apr 2018, 21:44

@ Boekanier,

Ik denk dat de meeste tips en adviezen zijn gegeven mbt de voorgenomen vakantie, de route die je hebt voorgesteld ziet er goed uit.

Ik hoop er stilletjes op dat dit topic tot de zomer periode steeds weer aangevuld wordt met nieuwe informatie over het varen in Friesland.
De voorgenomen reisplanning is natuurlijk afhankelijk van diverse factoren en omstandigheden en kan uiteindelijk per dag veranderen naar omstandigheden.
Wie weet, beland je alsnog is de leuke Groninger wateren en "prutsloten" :? en vaar je uiteindelijk terug via het KWA kanaal (ook een aanrader ;)

Iedereen die gereageerd heeft en enorm veel "meelezers" zouden het leuk vinden om op het forum een reis verslag te lezen (met zo veel mogelijk foto's :mrgreen: ).

Fijne vakantie en een goede vaart,

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Boekanier » 17 Apr 2018, 17:56

@noordvaarder
Super! Ik ga hem berekenen. Kijk dit zijn de tips! Voordat we (alleen) saaie kanalen zien.. we weten hier in de buurt de plekjes wel te vinden maar Friesland is andere koek.

@Roelof
Ik ga m’n best doen en kijken of ik aan een reisverslag toe kom.. ik ga iig veel foto’s maken en ik hoop inderdaad nog op verdere leuke tips in dit draadje voor onderweg op deze trip. Wat zijn de dingen die we niet mogen missen of zien.. leuke restaurantjes/terrasjes ook graag benoemen..

IK HEB ER ZIN IN!! :D :lol:
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor swiex » 28 Apr 2018, 13:18

Het theehuis is zeker een aanrader! :)
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 28 Apr 2018, 17:11

Sateh die je nooit meer vergeet!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor herman42 » 10 Mei 2018, 15:11

Ik heb afgelopen week getankt in Grou, de man daar vertelde dat het theehuis op dit moment weer deels geopend is.
In de zomer zou het weer volledig open moeten zijn. Grou is echter ook zonder het theehuis zeker in de zomer erg leuk.
Zelf vind ik de vaarroute vanuit Zwartsluis door de weerribben via de Kalenberger gracht een aanrader. Via Ossenzijl en de driewegsluis (marginaal verval) Friesland invaren.
Ik ben afgelopen week via deze route vanuit mijn ligplaats vlakbij Eernewoude naar Zwolle gevaren. Bruggeld alleen nog in Echtenerbrug € 2,- en voor de Kalenberger gracht € 2,20 (maar dat is een gemeentelijke brug).
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor kajoe » 10 Mei 2018, 15:44

tja je snapt het niet maar in de gemeente de Friese meren zou alles brug geld vrij zijn maar sommige dorpen en steden doen hun eigen beleid ,harstikke stom wand de provincie en de markeriete wil alles vrij van betaling hebben ,om zo meer toeristen te krijgen ,maar ja er zijn stijfkoppen die in de oudheid blijven onder de noemer toeristisch erfgoed .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 10 Mei 2018, 17:29

herman42 schreef:Ik heb afgelopen week getankt in Grou, de man daar vertelde dat het theehuis op dit moment weer deels geopend is.
In de zomer zou het weer volledig open moeten zijn. ).

Het theehuis bijkans nooit dicht geweest.
Binnen een mum van tijd stond er een noodgebouw.
Wij hebben er tijdens een dagtochtje op een mooie winterdag nog gegeten.

Of de man moet bedoelen dat het nieuwe gedeelte weer deels open is.
Dat zou kunnen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor kajoe » 10 Mei 2018, 19:30

volgens de kranten hier in de gemeente is het theehuis geopend ,feestelijk volgens het blad ,
wij komen voorlopig even niet in Grouw.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Boekanier » 14 Mei 2018, 08:37

Ik heb de planning iets moeten aanpassen... helaas..we kunnen pas op maandag weg ipv de zaterdag daarvoor... we moeten Sloten overslaan en gelijk doorvaren naar Sneek anders komen we een dag tekort..
Nu gaat deze vraag over de terugweg van Muiden naar Dordrecht.. nu hebben we twee jaar geleden de Loosdrechtse plassen aangedaan, maar dat willen we niet weer.. Ik zoek dus tussen Muiden en Dordt twee leuke stops..maar geen Utrecht of de Loosdrechtse plassen.

Ben weer benieuwd.. bvd
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten