Een Oostenrijkse kennis had mij deze week gevraagd of ik hier in Nederland langs een Nederlandse jachtmakelaar wilde rijden om een boot te bezien die daar in de verkoop lag. Het ging hem voornamelijk om de papieren die bij de boot behoren en waar hij, door het taalprobleem, niet goed uit kwam met de makelaar.
Ik heb de boot gezien, een amerikaanse sportboot van het bouwjaar 2005, die was door de voomalige eigenaar (volgens de makelaar) zelf geinporteerd.
Ik heb gevraagd naar de papieren die bij de boot horen en kreeg een hoop gebruiksaanwijzingen van de aanwezige apparatuur te zien. Op mijn vraag naar de CE markering liet de makelaar mij een instructieboek zien, daarop stond dat de boot een CE markering had, dat was volgens hem voldoende.
Ik heb naar een origineel certificaat gevraagd, dat was volgens de makelaar het instructieboek, meer zou er niet nodig zijn volgens de wet.
Verder heb ik naar een verklaring gevraagd waaruit blijkt dat de BTW is betaald, die was er niet maar de makelaar zou bereid zijn een verklaring te schrijven waarin zou komen te staan dat de BTW betaald was.
Ik heb naar een douane verklaring gevraagd, die was er niet en was volgens de makelaar niet nodig.
Volgens mij klopt het verhaal van de makelaar niet, volgens mij moet er toch (vanaf 1998?) altijd een origineel CE certificaat zijn (ook al is de boot geimporteerd) en moet er een douane verklaring zijn?
Graag de mening van de deskundigen.
O ja, het gaat me in dit verhaal alleen over de documenten, de technische staat van de boot laat ik verder buiten beschouwing.